Pexels

Zo maak je gemakkelijk een eetplanning (en dat scheelt tijd én geld)

Het is de vraag die me dagelijks bezighoudt: wat eten we vandaag? Als ik op werk ben vraag ik ongeveer iedere dag aan collega’s wat zij die avond gaan eten. Maar het is ook een vraag die dagelijks terugkomt in de groepsapp met mijn vriendinnen. Ik vraag dit in de hoop om wat inspiratie op te doen en zo te bedenken wat ikzelf wil eten die avond. Ik vraag dit ook bijna elke dag aan mijn vriend, maar die weet het vaak niet of komt met suggesties waar ik precies geen zin in heb – sorry schat. Toen ik een tijdje on a budget boodschappen wilde doen, kwam ik erachter dat je deze vraag eigenlijk heel gemakkelijk voor kunt zijn door een eetplanning te maken.

Even voor de goede orde: ik begon niet met het maken van een eetplanning omdat ik een of ander dieet aan het volgen was. Ik begon hier vooral mee omdat ik het zonde vond om eten weg te gooien. En ik dacht dat je hier best gemakkelijk geld mee kunt besparen door deze restjes te gebruiken voor een ander gerecht. Als je bepaalde groenten eet, is de kans groot dat je niet alles gebruikt. Door hier een beetje slim over na te denken, kun je de volgende dag dus iets maken waar je dezelfde groenten voor gebruikt. Zonder dat je het idee hebt de hele week hetzelfde te eten.

Lees ook: We verspillen jaarlijks 41 kg voedsel per persoon: zo voorkom je dit

De voordelen van een eetplanning

  • Het bespaart flink wat geld. Omdat je niet elke dag boodschappen hoeft te doen én beter uitdenkt wat je wanneer eet, heb je minder boodschappen nodig. Daarnaast doe je geen impulsaankopen meer.
  • Je gooit minder voedsel weg. Als je het slim plant, kun je alle groenten opmaken. Zo hoef je geen restjes meer weg te gooien.
  • Je probeert sneller nieuwe dingen uit. Als je de tijd neemt om een planning te maken, kun je er natuurlijk ook een kookboek bij pakken. Zo is het gemakkelijker om wat meer te variëren met het eten.
  • Je eet gezonder. Omdat je alle ingrediënten voor gezonde maaltijden (tenzij iets anders op de planning stond 😉 ) al in huis hebt, is de kans op een pizza avondje een stuk kleiner.

En dat pak je zo aan:

Bedenk hoe je week eruit ziet

Als je de hele week etentjes of andere dingen hebt gepland, of als je van te voren al weet dat je een paar keer gaat sporten ’s avonds, dan is het wel zo handig om hier rekening mee te houden. Kijk dus even hoe vaak je thuis eet – en dus voor jezelf moet koken.

Check de aanbiedingen

Bekijk aan het begin van de week even wat de aanbiedingen van jouw favo supermarkt zijn. Dit kun je ook gebruiken bij het verzinnen van de gerechten. Doe vervolgens in één keer alle boodschappen. Zo ben je er zeker van dat je niet met een volle boodschappentas thuis komt omdat je met een lege maag naar de winkel ging.

Lees ook: Met deze 6 tips bespaar jij €1.400 per jaar aan boodschappen💸

Verzin gerechten

Bekijk op basis van de dagen waarop je thuis eet en de aanbiedingen wat je gaat eten. Kijk dan ook naar de ingrediënten die je gaat gebruiken. Welke groenten wil je deze week eten en wat voor verschillende gerechten kun je hiervan maken? Aan het einde van de week blijft er vast nog wel iets over, maar hier kun je dan een lekkere curry of soep van maken.

Tip: kijk ook eens tussen deze lekkere gerechten.

Schrijf het weekmenu op

Voor mij werkt het altijd goed om alles in een notitieboekje op te schrijven. Zo heb ik niet alleen een duidelijk overzicht van wat ik de hele week eet, maar kan ik ook gemakkelijk terugbladeren voor wanneer ik even geen inspiratie heb.

Houd een boodschappenlijstje bij

Bij het opschrijven van de gerechten maak ik altijd direct een boodschappenlijstje. Zo kan ik meteen even checken of ik alles nog in huis hebt of niet. De dingen die op zijn, schrijf ik het liefst meteen op in mijn digitale boodschappenlijstje, zo weet ik zeker dat ik niet ben vergeten.