Unsplash

Zijn tomaten de ‘nieuwe’ superfoods? Ik zocht het uit

Veel mensen hebben het wel eens gehoord: als je veel tomaten eet, heb je minder kans op kanker. Afgelopen week werd ook nog eens bekend dat tomaten longschade van ex-rokers kunnen herstellen. En toen ik vorig jaar longontsteking had, was het advies van mijn oma dat ik vooral veel tomatensap moest drinken. Het zou namelijk helpen tegen longontsteking. Dat klinkt allemaal mooi, maar klopt het wel? En zo ja, hoe werkt het?

Wonderverhalen over groenten doen al langer de rondte. Sommige zijn verzonnen om ervoor te zorgen dat je je groenten opeet (van spinazie krijg je spierballen), maar andere lijken te kloppen. Zo zijn wortelen écht goed voor je ogen, maar als je er teveel van eet word je oranje. Zou dat ook voor tomaten gelden?

Vitaminebommetjes

Tomaten zitten bomvol vitamine A, B1, B3, B6, C, E, K, zink, calcium en ijzer. Maar wat ook veel voorkomt in tomaten is lycopeen, een stofje dat in rood- en rozegekleurde fruit en groente zit. Hierom is de regel ook: hoe roder de tomaat, hoe gezonder. Die gele tomaten kun je dus best wel links laten liggen. Lycopeen is bewezen te werken tegen bepaalde kankersoorten, en voor het beste resultaat is tomatensaus de nummer één keuze. Dat is nog beter dan verse tomaten, zelfs. Dit komt omdat bij veel groenten tijdens het koken voedingsstoffen verloren gaan, maar bij tomaten is dat niet het geval. Als een tomaat verhit wordt, breken de celwanden af, waardoor meer lycopeen vrijkomt. Ook wordt het stofje dan omgezet in een meer beschikbare vorm.

Tomaten hebben het sterkste effect tegen prostaatkanker. In een onderzoek naar dit effect kregen mannen wiens prostaat over drie weken verwijderd zou worden tomatenlycopeen toegediend. Na deze drie weken bleek dat de tumoren verkleind waren en dat de kans op uitzaaiingen ook verminderd waren. Een hoge hoeveelheid van een bepaald gen – het prostate specific gen – verhoogt de kans op uitzaaiingen. Door lycopeen werd deze hoeveelheid omlaag gebracht. Ook kan lycopeen je beschermen tegen huidkanker. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer iemand elke dag 55 gram tomatenpuree at, de huid na drie maanden 33% meer beschermd was tegen de zon.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Lees ook: Check je vlek: het aantal huidkankerpatienten is verdubbeld

Longschade

Ex-rokers kunnen de schade die ze aan hun longen hebben opgelopen verminderen door bepaalde dingen veel te eten. Vooral tomaten en appels zouden hierbij helpen. Uit een onderzoek van Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health is gebleken dat mensen die veel tomaten en fruit aten minder te maken hebben met een afname van hun longfunctie. Zij hadden na tien jaar 80 milliliter minder afname in longfunctie dan andere ex-rokers. Dit gebeurde wel alleen als ze vers fruit en tomaten aten – meer dan twee tomaten of drie porties fruit per dag – en niet alleen dingen waar tomaten en fruit in verwerkt zitten.

Ook als je nog nooit gerookt hebt, hebben tomaten en fruit een positieve werking op je longen. Het natuurlijke verouderingsproces van je longen zou door zo’n soort dieet vertraagd worden. Zowel het verminderen van de afname in longfunctie als het vertragen van het verouderingsproces komt door de hoge hoeveelheid antioxidanten en vitamine E in fruit en tomaten.

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je stopt met roken

Superfood

Van één glas tomatensap per dag val je af. Of tenminste, je buikomvang wordt minder. Dit is gebleken uit een Taiwanees onderzoek. Deelnemers van dat onderzoek dronken acht weken lang één glas tomatensap van 280 milliliter, een groot glas dus. Verder veranderden ze helemaal niks aan hun dagelijkse routine. Niet gezonder eten, niet extra sporten, niks. Toch waren alle deelnemers – vrouwen – na die acht weken gemiddeld 0,5 kilogram afgevallen en was hun buikomvang afgenomen met 1,8 centimeter. Ook het percentage lichaamsvet en de hoogte van hun BMI was afgenomen.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

De afslankende werking van tomatensap komt ook door het stofje lycopeen. In de hoeveelheid tomatensap die de deelnemers dronken, zat 32.5 milligram lycopeen. Dit stofje heeft ook een positieve invloed op de hartgezondheid, stofwisseling en bepaalde soorten kanker. Vaak denken mensen dat tomatensap niet lekker is, maar met een beetje tabasco of een snufje zout erin is het heel goed te doen! Gooi er wat wodka, Worcestershire saus en een stuk bleekselderij bij en je hebt een Bloody Mary. En kom op, voor een smallere taille, gezonder hart en minder kans op kanker doe je ’t wel toch?

Lees ook: Dankzij deze 5 wetenschappelijk onderbouwde tips verander jij gemakkelijk je eetpatroon

Als je nu denkt: “Yes! Non-stop pizza en ketchup is gezond”, think again. Ja, door de tomaten is ketchup gezonder dan bijvoorbeeld mayo, maar in een fles ketchup zit alsnog een ongelooflijke hoeveelheid suiker. Soms wel bijna 45 klontjes. Dit geldt ook voor pizza, de tomaten zijn dan wel gezond, maar door de toevoegingen (pizzadeeg, salami, kaas) kun je dat effect wel op je buik schrijven. Ik zeg: haal gewoon een pak tomatensap in huis en atten maar. Maar niet te veel, zometeen word je nog rood. 😉