Unsplash

Zijn de inzamelacties op Facebook het perfecte verjaardagscadeau?

Steeds vaker zie ik het voorbijkomen op Facebook wanneer iemand jarig is: inzamelacties voor een goed doel. Zijn normale cadeaus krijgen dan niet meer van deze tijd? Of is het eigenlijk hartstikke egoïstisch om tegenwoordig nog een cadeau of geld voor jezelf te houden?

Als ik heel eerlijk ben, kijk ik elk jaar weer enorm uit naar mijn verjaardag. Deze dag deel ik samen met mijn zus (en haar vriend) en dat maakt het misschien juist wel extra bijzonder. En een paar weken voor dit ‘event’ stop ik al met kopen van dingen die ik wil hebben. Deze dingen zet ik dan in een handig lijstje op m’n telefoon zodat wanneer iemand vraagt wat ik wil hebben, ik daar ook gewoon een antwoord op heb. Dat is tenminste het idee. Maar eigenlijk zijn dit dingen die ik ook prima zelf kan en wil kopen, dus heb ik alsnog geen antwoord op de vraag wat ik voor mijn verjaardag wil hebben.

En omdat je dus geen antwoord hebt, krijg je in de meeste gevallen gewoon geld. Wat uiteindelijk weer opgaat aan dagelijkse dingen als boodschappen, als je weer eens krap bij kas zit. Zonde eigenlijk, want je wilde dit geld eigenlijk bewaren om er een heus verjaardagscadeau van te kopen voor jezelf. Daar heb je het tenslotte ook voor gekregen, toch?

Facebook fundraise

Goed, je snap m’n punt waarschijnlijk wel. Verjaardagscadeaus zijn eigenlijk hartstikke overrated. En daar wist Facebook sinds vorig jaar maar al te goed op in te spelen. Want hoe geweldig zou het zijn als je dit verjaardagsgeld gewoon kon gebruiken om te doneren aan een goed doel of organisatie dat het wel echt nodig heeft? Of misschien heb je een doel voor jezelf gesteld en wil je daar graag geld voor ontvangen. Om dat net even iets makkelijker te maken, kwam het platform met de zogenaamde donatieknop.

Hoe dit precies werkt? Simpel: je kiest een goed doel of organisatie uit (of persoonlijk doel, ook goed) en schrijft een korte tekst over waarom jij vindt dat deze organisatie geld nodig heeft. Vervolgens voeg je een donatieknop toe en ontvangt de organisatie het geld rechtstreeks via Facebook. Let wel even op, want Facebook zal die, immers maar al te bekende, blauwe duim niet kunnen zijn, als zij hier niets uit zouden halen. Het bedrijf krijgt namelijk een commissie van 30 cent plus 8,2 procent van het opgehaalde bedrag. Ze zeggen geen winst te willen maken op een Fundraisers-actie, maar op deze manier slechts de kosten dekken. Oke, fair enough.

Dus: heb jij geen idee wat je dit jaar weer moet vragen voor je verjaardag? Maar kun je wel een goed doel bedenken waar je stiekem toch wel wat vaker voor zou willen doneren? Dan is dit misschien wel het perfect moment om daar gebruik van te maken. Heb jij meteen een antwoord op de vraag “Wat wil je voor je verjaardag?” en maak je anderen ook nog eens blij. Win-win dus. 😉

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.