pixabay

Dit is waarom Wie is de Mol zo’n enorm succes blijft

Ik heb alle seizoenen van Wie is de Mol? gezien. Ja, zelfs nog in de begintijden toen Angela Groothuizen het nog presenteerde en het met onbekende Nederlanders was. Ik heb het vanaf minuut 1 een fascinerend programma gevonden en kijk er dan ook elk jaar ontzettend naar uit. Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover: het negentiende seizoen ging van start. En uiteraard zat ik weer voor de tv.

Wat is Wie is de Mol?

Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat je het programma niet kent. Maar mocht dat het geval zijn, dan zal ik je kort uitleggen wat het inhoudt. Wie is de Mol? is een spel met tien kandidaten die ergens in een mooi ver land opdrachten moeten uitvoeren. De opdrachten lopen uiteen van lasergamen in een historische fabriekshal tot kaarten in een openluchttheater. Het doel van elke opdracht is zoveel mogelijk geld verdienen. De winnaar van het seizoen, mag namelijk de prijzenpot mee naar huis nemen.

Echter, er zit een saboteur in het spel: de mol, die probeert er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat er geen tot zo weinig mogelijk geld verzameld wordt. Waarom? Omdat dat leuk is, niet omdat daar een reden achter zit. De andere kandidaten moeten zien te achterhalen wie de mol is, want alleen op die manier kun je het seizoen winnen. Elke aflevering vult iedereen een test in met vragen over de mol. Degene met de minst goede antwoorden, gaat naar huis.

Waarom is Wie is de Mol zo ontzettend populair?

Televisie is behoorlijk op z’n retour zeker onder de jongere doelgroep. Toch blijft Wie is de Mol? scoren. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen was zelfs een kijkcijferrecord. Jongeren en tieners die normaal toch voornamelijk op Netflix en YouTube zitten, vinden voor Wie is de Mol? nog wel de reguliere tv. Dit komt gedeeltelijk omdat het gewoon een ontzettend vet spel is. De opdrachten die ze elke week moeten uitvoeren zijn erg cool en als kijker ben je stiekem jaloers dat je zelf niet met die portofoon over de Chinese muur rent. De prachtige landen die ze bezoeken is ook zeker een reden dat veel kijkers elke week weer aan de buis gekluisterd zitten. Ik weet zeker dat menig Nederlander z’n vakantiebestemming gekozen heeft op basis van beelden die in Wie is de Mol? te zien waren.

De belangrijkste reden is dat je als kijker ook wil ontcijferen wie nou toch die mol is die de hele boel bij elkaar loopt te liegen en bedriegen. En dat lijkt makkelijker dan dat het is. Beginnende Wie is de Mol?-kijkers zeggen vaak: ‘Je kijkt toch gewoon naar wie er niks doet en wie er geen geld in de pot brengt’. Maar zo simpel is het niet. Kandidaten willen natuurlijk ook af en toe een beetje verdacht lijken, want als een medespeler jou verdenkt, vult hij de test op jou in en niet op de mol en is de kans groter dat jij blijft. Je tactiek kan dus ook zijn om andere kandidaten te verwarren en op die manier elke aflevering net iets meer vragen goed te beantwoorden. Als kijker zie je in de laatste aflevering ook hoe de mol heeft kunnen ‘mollen’ en hoe je het als kijker allang had kunnen weten.

Lees ook: Waarom het niet erg is als je geen geheim kunt bewaren

Alles moet live

Wie is de Mol? is een ontzettend sterk programma omdat het belangrijk is dat het een keer in de week op een vaste tijd wordt uitgezonden. Je kunt eigenlijk niet anders dan het op dat moment kijken. Als je het namelijk een dag later kijkt, dan heb je waarschijnlijk op social media al wat spoilers voorbij zien komen en weet je misschien zelfs al wie er uit is. Dat is al helemaal zo met de finale aflevering waarin bekend wordt wie nou eigenlijk die mol is. Het komt nog net niet op het NOS journaal, maar je kunt die dag dat antwoord niet ontlopen. Als je fan bent van het programma dan kijk je dus sowieso de finale live, want er is geen ontkomen aan het antwoord op die ene vraag.

Social media betekent meer succes

Als je de beginjaren van het programma vergelijkt met het succes van nu dan moet je concluderen dat social media het programma alleen maar meer succes heeft gebracht. Dit komt gedeeltelijk dus door het hoge spoilergehalte. Mensen willen nou eenmaal niet op Facebook lezen wie de mol is en dus kijken ze het maar op het moment dat het uitgezonden wordt. Aan de andere kant zorgt social media er ook voor dat je veel meer meningen kunt lezen en makkelijker kunt discussiëren met anderen over de aflevering. Vooral op Twitter gaat het tijdens zo’n aflevering helemaal los. Ik raad je dus ook zeker aan om tijdens de volgende uitzending Twitter met de hashtag #widm te volgen. Je ziet gegarandeerd meningen en theorieën voorbij komen die je zelf nooit bedacht had.

Dat samenhorigheidsgevoel van met z’n allen Wie is de Mol? kijken vind ik het programma alleen maar leuker maken. Je hebt het er over bij de koffieautomaat of op school, en ook tijdens familiefeesten wordt er uitgebreid besproken wie zich de laatste aflevering verdacht gedroeg. Het geheim is eigenlijk dat het programma super simpel lijkt. Er is gewoon een saboteur en als je een beetje goed oplet, dan zou die er makkelijk uitgehaald moeten kunnen worden. Mensen vinden van zichzelf altijd dat ze goed kunnen liegen, maar geloven tegelijkertijd ook dat ze het echt wel door hebben als iemand ze voor de gek houdt. Wie is de Mol? speelt in op die principes en laat zien dat dit vaak helemaal niet zo is.

Niets is wat het lijkt

Het mooie van het programma is, dat de makers het natuurlijk zo in elkaar zetten dat jij als kijker nooit kúnt weten wie de mol is. Stel de mol zou een klein foutje maken, dan wordt dit nooit uitgezonden. Die strijd tussen maker en kijker vind ik heerlijk. Als kijker ga je overal aanwijzingen in zien, je verzint de gekste theorieën en ziet in werkelijk elk beeldje een woord of naam. Als je eenmaal een verdachte hebt, dan doe je er alles aan om bewijzen te vinden voor jouw theorie. Om er volgens in de finale achter te komen dat de waarheid compleet anders is. Of om juist te ontdekken dat die ene man die voorbij liep in aflevering 3 inderdaad een shirt aanhad met een hint. Of je het nou helemaal fout had, of juist goed, je behoeftes worden altijd bevredigd.

Elk seizoen raak ik een klein beetje meer verslaafd aan deze prachtige serie. En ik voorspel dus ook dat hoe meer we afstappen van de reguliere tv en overgaan op Netflix en YouTube, hoe populairder het programma wordt. En ik kan alleen maar hopen dat het nog minstens 20 seizoenen doorgaat!

Lees ook: Deze 5 dingen kun je beter doen dan Netflixen

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.