Waarom is Friends vandaag de dag nog zo immens populair?

In 1994 kwam Friends voor het eerst op tv in Amerika. Sinds die eerste uitzending was de show direct razend populair en eigenlijk is die populariteit er nog steeds. Want geef het maar toe, nu de serie op Netflix staat, kijk jij ook regelmatig naar de zes vrienden in Central Perk. Ik heb net alle tien de seizoenen voor de zevende keer bekeken en ik ben het nog steeds niet moe. Hoe kan dat toch? Ik zocht het uit!

Het juiste thema

Friends draait om een groep vrienden die net klaar zijn met hun studie en eigenlijk geen idee hebben wat ze met hun leven aan moeten. En dit verklaart ook meteen waarom het in 1994 vanaf de eerste aflevering een succes was. Er was namelijk nog nooit een tv-serie gemaakt over een groep jongvolwassen vrienden. De andere series in die tijd speelden zich voornamelijk af binnen families. Voor de jongvolwassenen in 1994 was het dus nieuw. En bovendien super fijn om naar te kijken omdat ze eindelijk eens personages zagen die herkenbare problemen hadden en hun leven ook niet helemaal op orde hadden. Dat verklaart dus het succes van toen. Maar waarom is het nu nog steeds zo populair?

Chemie

Er zijn sindsdien veel andere series gemaakt die precies inspelen op hetzelfde thema, denk bijvoorbeeld aan ‘How I met your mother’ of ‘New Girl’. Toch voorspel ik dat we deze series over 24 jaar al lang vergeten zijn. Friends heeft dus meer goed gedaan dan alleen het juiste thema kiezen. Een andere, veel benoemde succesfactor is de enorme chemie die de acteurs hadden onderling en het relatief goede acteerwerk. Daarnaast speelt het zich ook nog af in New York, een stad die voor iedereen over de hele wereld bekend en populair is. De generatie die tijdens de eerste aflevering van Friends ook twenty-something was, is natuurlijk inmiddels een stuk ouder. Voor hen zijn de afleveringen een soort van nostalgie naar hun jeugd en naar een andere tijd. De Netflixers van nu zijn twenty-something en herkennen de problemen nog steeds. Bovendien is de mode die ze in Friends zien weer helemaal van nu. Alle crop tops van Rachel en hoge ‘mom jeans’ hangen bij veel jonge  vrouwen weer in de kast.

Nostalgie en groepsgevoel

Die nostalgie en het groepsgevoel is ontzettend belangrijk. Het blijft populair omdat steeds nieuwe generaties de kans krijgen het te zien. Eerst kwam het op tv, nu staat het op Netflix. Je hoort ‘erbij’ als je de grapjes kent en ook als je in 2018 pas begint met Friends kijken, zul je nog veel herkenning vinden als je af en toe ‘How you doin?’ of ‘I Know’ roept. In de afgelopen 24 jaar is er op het gebied van technologie ontzettend veel veranderd. En ik kom zelf al niet meer uit de tijd van de mixtape of het antwoordapparaat, ik weet nog wel wat het is en daarom snap ik de verhaallijnen nog wel. Maar dat maakt niet uit. Er zijn gewoon ontzettend veel afleveringen gemaakt met  in iedere aflevering ontelbare grappen die je nooit allemaal kunt onthouden. Hoe vaak je het ook kijkt, bepaalde grappen lijk je voor het eerst te horen en dus blijf je lachen als je Friends kijkt.

Friends in 2018

Juist omdat het uit 1994 komt, blijft Friends een succes. Als de serie nu op tv zou komen, zouden mensen bepaalde verhaallijnen echt niet oké vinden. Het fatshaming van Monica bijvoorbeeld, of de houding van Joey ten opzichte van vrouwen. We kunnen er nu om blijven lachen omdat het nostalgie is. De verhaallijnen van Friends draaien vaak om misverstanden omdat de vrienden niet weten waar ze zijn en elkaar alleen spreken in Central Perk. Tegenwoordig zouden ze natuurlijk een WhatsApp-groep hebben en elkaar gewoon mobiel bellen. En door op LinkedIn te kijken, zouden we eindelijk weten wat Chandler nou precies voor werk deed. Conclusie: Friends in het nu zou dus helemaal niet werken.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.

Dit artikel werd al 23 keer gedeeld.