Zo schrijf je een sollicitatiebrief die zich onderscheidt

Schrijf je ‘Geachte heer/mevrouw’ of ga je voor ‘Beste’? En daarna? Hoe grijp je de lezer met die eerste zin direct bij z’n lurven? Je ziet het in deze video, waarin recruiters van YoungCapital vertellen welke brieven ze helemaal uitlezen.

Geïnspireerd? Neem deze vier tips nog even door en je kunt aan de slag!

1. Je sollicitatiebrief is geen opsomming van je cv

Een sollicitatiebrief. Wacht, even mijn cv erbij halen. Over die baan als kassamedewerker kan ik wel een paragraafje schrijven. Check. Twee alinea’s over die vrijwilligerservaring in Zuid-Amerika. Klaar. En nog een conclusie over alle talen die ik spreek. Shit, nu al vier pagina’s? Snel dat stuk schrappen over waarom ik bij het bedrijf wil werken.

Niet de ideale aanpak.

Een sollicitatiebrief is geen uitgeschreven cv, maar een toelichting van je motivatie. En dat doe je niet door je cv volledig in je sollicitatiebrief te herhalen, maar juist door bepaalde zaken van je cv toe te lichten. Zeg iets over die baan als kassamedewerker, maar focus vooral op hoe je leerde omgaan met klanten en waarom jou dat nu de perfect fit for the job maakt.

2. Know your company

Ga je solliciteren bij een grote bank? Of juist bij een klein, creatief reclamebureau? Beide bedrijven vragen om een compleet andere aanpak. Waar je bij het kleine reclamebureau wilt opvallen vanwege je creativiteit, zul je het bij de grote bank waarschijnlijk zakelijker aanpakken. Verdiep je voor het schrijven van je brief dan ook goed in het bedrijf waar je gaat solliciteren. Kies een duidelijke strategie.

Check bijvoorbeeld de ‘Over Ons’-pagina van een bedrijf, of hun socialmediakanalen. Kijk naar de tone of voice. Hoe communiceert het bedrijf? En wat zijn hun kernwaarden? Gooi dat in de mix met jezelf en neem het mee in je brief.

3. Why should we hire you?

Jezelf onderscheiden is misschien wel het belangrijkste. Doe je dat niet, dan word je niet uitgenodigd voor een gesprek. Maar hoe onderscheid je je nou echt? In plaats van terugvallen op saaie, corporate clichés, moet je laten zien wie je bent en wat je kunt.

Doe dat met humor, professionaliteit en creativiteit. En laat niet alleen zien wat je kunt, maar ook wie je bent. Een goede sollicitatiebrief is bijna een profiel van jezelf. Maar kijk uit. Praat niet alleen over jezelf, maar ook over het bedrijf en wat je kunt toevoegen. Je bent Donald Trump niet.

4. Be real

Wat missen veel sollicitatiebrieven? Ze zijn niet oprecht. Ze bevatten dezelfde standaardzinnen en woorden die iedereen gebruikt. Vaak zelfs een gekopieerde motivatie van een motivatiebrief die je op internet kunt vinden. Dat is zonde, want waar het écht om gaat, is dat de lezer voelt dat jij een persoon van vlees en bloed bent.

Dus be real. Wees zo eerlijk mogelijk over je kwaliteiten en je motivatie om ergens te willen werken. Zonder bullshit. Doe bij het schrijven van je sollicitatiebrief alsof de recruiter voor je zit en jullie een normaal, professioneel gesprek hebben.

Dat betekent ook: niet liegen. Want ook al lukt het je zo de baan te krijgen, dan nog komt het uiteindelijk ooit uit. Ben je dus geen held met Excel, wees daar dan eerlijk over. Voordat je straks aan je bureau zit, met je manager achter je, Excel opent, aarzelend op een vakje klikt en vraagt “zo goed?”.

Wil je meer tips of een voorbeeldbrief bekijken? Lees verder op youngcapital.nl.