Unsplash

Dit is waarom al je geld op gaat aan eten en koffie

Als je vaak met de trein reist, studeert of in een grote stad woont herken je het vast wel: je geeft meer geld uit aan eten en koffie dan aan spullen. We laten liever thuis een dure pizza bezorgen dan dat we naar de supermarkt gaan en we vinden dat we die koffie op het station toch echt wel hebben verdiend. Hoe zeer we ook proberen om minder geld uit te geven aan eten, het lukt ons amper. Want die vers belegde broodjes in de kantine en die sushiboxen met korting lachen ons van verre al toe. Maar we kunnen er niks aan doen, het zit in onze generatie. Uit onderzoek blijkt dat millennials zelfs meer geld uit geven aan koffie dan aan hun pensioen. En dat komt voor mij niet als een verassing.

Ik heb vaak genoeg met mezelf de afspraak gemaakt: ‘’deze maand ga ik minder buiten de deur eten en op mijn geld letten.’’ Deze goede voornemens vliegen altijd meteen het raam uit zodra er iemand oppert om een terrasje te pakken of als ik te lui ben om naar de supermarkt te lopen. Maar ik ben niet de enige, zodra ik op Google ‘i spend so much money’ in tik komt er gelijk ‘on food’ te staan. Nog boven boodschappen en kleding. Thank god, ik ben dus gelukkig niet de enige met dit probleem.

 

Ook mijn vriendinnen hebben vergeefs pogingen tot besparen gewaagd, maar zagen zichzelf na enkele dagen toch weer zitten met een beker Starbucks. En dat blijft een grote verwondering voor mijn ouders, die in de tijd dat zij student waren alleen maar goedkope dingen aten, nooit gingen lunchen én al helemaal geen koffie kochten op het station.  ‘’Het moet allemaal maar kunnen bij jullie’’, zegt mijn moeder dan. En daar heeft ze wel een beetje gelijk in, we vinden het ook allemaal normaal om geld buiten de deur te spenderen.

Lees ook: Geld maakt gelukkig, zolang je er maar niet teveel van hebt – of te weinig

Smashed avocado generation

Uit onderzoek blijkt dat 29% van de millennials (geboren vanaf 1980) drie keer per week koffie haalt buiten de deur. Daarnaast gaat 51% één keer per week naar de kroeg en gaat 54% minstens drie keer per week of meer uit eten. En als je dat vergelijkt met de generatie boven ons blijkt dat best wel heel erg veel. Daarvan koopt namelijk 59% geen koffie buiten de deur en drinkt 73% niet wekelijks een biertje in de kroeg. Bovendien gaat maar 40% van de mensen eens per week uiteten of laat eten bezorgen. Om deze reden wordt onze generatie in Australië ook wel de ‘Smashed Avocado Generation‘ genoemd. Vernoemd naar het luxe broodje dat we allemaal massaal eten tijdens de lunch. Buiten de deur welteverstaan.

Zoals ik al noemde zit het spenderen aan eten vastgeroest in onze generatie. We doen dit omdat millennials liever hun geld uitgeven aan ervaringen dan aan spullen. Zo blijkt uit een onderzoek over ons uitgavenpatroon:

‘’Deze generatie waardeert niet alleen ervaringen, maar besteedt er ook meer tijd en geld aan. Van concerten en evenementen tot sport en cultuur. Voor deze groep is geluk niet gebaseerd op bezittingen of carrière. Een zinvol en gelukkig leven gaat over het delen en beleven van momenten.’’

Uiteten gaan of een biertje drinken op het terras met vrienden hoort daar natuurlijk bij. Maar ook het eten en drinken dat we bestellen is anders en duurder dan in vorige generaties. We zijn ons beter bewust van gezond eten en willen verse producten met zo min mogelijk toevoegingen. Hierdoor kiezen we vaker voor een duurder vers sapje óf een verantwoorde koffie. En ja, dat is natuurlijk niet echt goed voor de portemonnee.

Maar ach, tegen wie moeten we ons verantwoorden. We reizen, eten en beleven ons wat af. En daar is helemaal niks mis mee. You can’t blame us for having fun.