Unsplash/Martin Shreder

Jouw uurtarief als freelancer bepalen? 4 tips om tot de beste prijs te komen

Hoe heerlijk is het als je geld kunt verdienen met doen wat je leuk vindt? Veel studenten, waaronder ik, verdienen wat bij door het aannemen van losse opdrachten. Dat is natuurlijk lekker cashen, maar zonder goed tarief zul je wellicht minder opdrachten krijgen. Daardoor kun je ook minder verdienen. Het moet niet te hoog zijn, want dan rent iedereen naar je concurrent-student, maar ook niet te laag. Je moet tenslotte ook een kleine boterham met pindakaas kunnen smeren. Vandaar dat een goede prijs je heel veel problemen kan besparen, en ik ga je vertellen hoe je die prijs kunt vinden.

Allereerst moet je natuurlijk beslissen hoe jouw prijs is opgebouwd. Bied je een all-in-one pakket aan per maand, of werk je echt op basis van uurtarief? De tips die ik je ga geven kun je op allebei de manieren toepassen, met uitzondering van een paar details. Het maakt namelijk niet uit welke manier je gebruikt. Je moet bij beide rekening houden met de volgende dingen:

Hoe duur is je leven?

Check eens hoeveel geld je per maand nodig hebt om rond te komen. En nee, de biertjes of cocktails die je wekelijks in de kroeg opzuipt, hoef je daar niet bij op te tellen. Gewoon, je maandelijkse boodschappen, reiskosten, rente-afbetalingen enzovoort. Als je al werkzaam bent als freelancer, kijk dan naar hoeveel opdrachten je gemiddeld per maand binnenharkt en deel die twee door elkaar. Daar komt een getal uit en zo weet je meteen hoeveel geld je moet vragen voor een opdracht om exact genoeg geld te hebben voor je levensonderhoud. Ja ja, ik snap ook dat je af en toe wél los wilt gaan met dure Dom Perignons in je keel en gehuurde Rolexen om je pols. Helemaal begrijpelijk. Daarom is dit puur een rekensom voor je minimumtarief. Altijd handig om te weten, zodat je daar nooit onder moet komen.

Lees ook: 10 tips om de kosten van je vakantie zo laag mogelijk te houden

Wat verdienen je concurrenten?

Zeker geen onbelangrijke vraag, want als je niet uitkijkt zit je zo hoog met je prijs dat je ineens nooit meer opdrachten krijgt. Gek hè? Kijk eens wat je mede-freelancers voor hun werk vragen. Doe dit heel netjes via een e-mail, of kijk eens op hun professionele website. Vaak staat het daar wel. Aan de andere kant is het ook niet altijd handig om je prijs enorm laag in te stellen ten opzichte van je concurrenten. Als jij een computer ziet voor 900 euro en een andere computer van 150 euro, welke denk jij, zonder naar de specificaties te kijken, dat beter is? Op basis van een vooroordeel dat heel goedkoop eigenlijk vrijwel nooit goed kan zijn, schrik je mensen met een te lage prijs dus af. Lees dat nog een keer goed, want het is echt waar. “Mensen schrik je af door iets heel goedkoop te doen.” Goedzo.

Hoe onderscheid je jezelf?

Je bent er standaard van overtuigd dat jij de beste bent in je vak, of althans, dat je toegevoegde waarde kunt bieden voor een klant. Denk eens na wat jij voor zo iemand als jijzelf zou betalen. Wat zijn de dingen die jij echt zoekt in iemand (zakelijk dan, hè)? Natuurlijk kun je een hoger tarief vragen dan je concurrenten, maar daar moet je dan een heel belangrijk ding bij kunnen uitleggen: waarom? Wat bied jij meer ten opzichte van mede-freelancers? Is het snelle communicatie, of gewoon de enorme kwaliteit die je levert? Vraag dat jezelf af en probeer elke prijsverhoging vanaf je minimumtarief tegenover jezelf te verantwoorden. Als een klant dus vraagt waarom je duur bent, heb je hier gewoon een antwoord op. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je juist een lagere prijs gaat vragen. Ook dat moet je uit kunnen leggen!

Lees ook: 5 fouten die je als beginnend freelancer gemakkelijk kunt voorkomen

Relax

Uiteindelijk draait ook een groot deel van de prijs om jouw eigen karakter. Zoals mensen stemmen op politici in plaats van op politieke partijen, doen klanten vaak vooral zaken met de mensen waar ze de meest fijne communicatie mee hebben gehad. Het zou daarom best kunnen zijn dat er niet altijd een verband is tussen de prijs en de kwaliteit die iemand levert. Hij of zij kan ook gewoon erg leuk zijn in de omgang, waardoor je het hem of haar meer gunt. Kortom: je kunt je uurtarief op de cent nauwkeurig bepalen, maar als je een lul bent, kom je ook met een lage prijs niet ver.