Foto: Tessa Ham

Ik nam een week de ochtendroutine over van verschillende succesvolle mensen

Mijn ochtendroutine? Ik laat de wekker op het allerlaatste moment afgaan. Poets mijn tanden, kleed me aan, haal een borstel door mijn haar en voilà: ik ben klaar voor de dag. Doder dan een zombie, dat wel. Succesvolle mensen daarentegen lijken er al een hele dag op te hebben zitten, voordat ik ook maar een banaan als ontbijt opheb. Daar kwam ik ook wel achter toen ik ‘What The Most Successful People Do Before Breakfast‘ van Laura Vanderkam las. Ik besloot de iets succesvollere versie van mezelf te willen worden en testte ochtendroutines van verschillende succesvolle mensen uit.

Maandag – Shawn Achor: CEO, auteur en spreker

Foto: Tessa HamFoto: Tessa Ham

Op maandagen ga ik altijd naar mijn werk in Amsterdam. Omdat ik zelf in Delft woon, doe ik daar anderhalf uur over. Mijn wekker gaat dan al om 7 uur en dat is ook alleen omdat ik alles als een wervelwind doe. Voor mijn eerste dag besloot ik daarom een ochtendroutine te kiezen van een half uur extra, die van Shawn Achor. Half zeven, dat kon ik aan. Je kent zijn naam misschien niet, maar de beste man is CEO van een consultancybedrijf, is spreker (over psychologie) en heeft meerdere zelfhulpboeken op zijn naam staan. ‘The Happy Secret to Better Work‘ is één van de twintig meest bekeken TED Talks ooit.

Zijn ochtendroutine?

  • 15 minuten sporten
  • Minstens twee minuten mediteren
  • Elke dag drie nieuwe dingen opschrijven waar je momenteel dankbaar voor bent
  • Elke dag een vriend(in), familielid, collega, vroegere leraar of wie dan ook een berichtje sturen waarin je vertelt dat je hem of haar waardeert (of hebt gewaardeerd)

Omdat ik er achterkwam dat veel succesvolle mensen ’s ochtends yoga doen en ik het ook wel leuk vind om mezelf in de knoop te leggen om half zeven in de ochtend, besloot ik dat 15 minuten te doen. Normaal kan ik niet functioneren voor een kop koffie, maar ik merkte dat dit een lekkere manier is om je lichaam wakker te maken. Daarna mediteerde ik. Ik vind het vaak moeilijk om tijdens het mediteren niet aan de verjaardag van mijn oudtante Bep te denken, bij wijze van spreken. Maar twee minuten lukte wel! Ik had deze ochtend daarbij ook nog eens tijd voor een kop koffie, terwijl ik opschreef waar ik dankbaar voor was. En terwijl ik normaal halfdood de trein instap, was ik nu gewoon wakker – en in een goed humeur! Dat is ook Shawns bedoeling.

Normaal als je wakker wordt, ben je al moe als je alleen al denkt aan alle dingen die je vandaag moet doen. Maar waar jij je brein op focust, dat wordt de realiteit.

Dinsdag – Jeff Weiner: CEO van LinkedIn

Foto: Tessa HamFoto: Tessa Ham

Op dinsdag was ik de CEO van LinkedIn, Jeff Weiner. Ik ben momenteel aan het afstuderen en dat deed ik de rest van de dagen vanuit huis. Normaal zet ik dan mijn wekker om half tien en is het alweer half elf als ik daadwerkelijk gefocust bezig ben. Succesvolle mensen staan vroeg op, dus deze ‘challenge’ was een goede stok achter de deur om niet te laat op te staan. Wel iets later dan gisteren: half acht. Omdat ik de vorige avond om twaalf uur thuis was, had ik héél veel moeite om op te staan. De ochtendroutine:

  • E-mail checken
  • Uitgebreid ontbijten en het nieuws lezen
  • Sporten

Zat ik dan, met een slaperig hoofd. E-mail checken is natuurlijk leuk, maar ik heb niet echt veel e-mails te checken.

Oh leuk, weer acht nieuwe spam mailtjes!

En daar zou het dan wel bij ophouden. Daarom besloot ik het eerste punt te interpreteren met dingen die ik nog moest regelen, waardoor ik straks niet meer afgeleid zou zijn met die dingen in mijn achterhoofd. Daarna was het tijd voor het ontbijt en het nieuws checken, maar ik ben geen lid van een krant (ain’t nobody got money for that). Ik checkte dus Blendle. Omdat nergens stond hoe lang en wat voor sport Jeff vervolgens deed, begon ik een half uur met yoga, omdat ik dat gisteren zo chill vond. Daarna deed ik nog een half uur cardio. Een hele verkeerde ochtendroutine is dit niet, maar ik vind ‘m zelf meer weekendstyle. Als ik deze op maandag had moeten doen, a.k.a. negen uur op werk verschijnen, had ik om half zes op moeten staan. Misschien nog wel eerder.

Woensdag – Cameron Diaz: Actrice, producent en oprichter van website The Longevity Book

Vandaag worstelde ik me door de ochtendroutine van Cameron Diaz. Want let’s face it, ik mag dromen dat ik op mijn 44ste zo’n succesvolle carrière heb én dat ik er nog zo goed uitzie. Haar ochtendroutine?

  • Bed opmaken
  • 1 liter (!) water drinken in 20 seconden (ontelbare uitroeptekens)
  • Twintig minuten mediteren
  • Ontbijt (mocht je haar precies willen kopiëren, ze neemt toast met avocado)
  • Sporten

Er zijn heel veel redenen om je bed op te maken, kwam ik er tijdens deze challenge achter en ik doe het dus nooit. Sommige redenen zijn zelfs met wetenschappelijk onderzoek onderbouwd. Een admiraal uit de Amerikaanse marine zegt dat als je de wereld wilt verbeteren, je moet beginnen bij je bed opmaken. Waarom? “Door je bed op te maken ’s ochtends, heb je de eerste taak al gelijk voltooid”, zegt hij. “Je voelt je een beetje trots, waardoor je gemotiveerd bent om nog een taak af te ronden. En nog een. En nog een.” Ok, doen dus maar.

Foto: Tessa HamFoto: Tessa Ham

Daarna moest ik een liter water drinken. Alhoewel ik best snap waarom: je bent goed gehydrateerd, kreeg ik het bijna niet weg en zeker niet in twintig seconden. Toen twintig minuten mediteren, ontbijten en wéér sporten. Spierpijn alles. Hoe doen die succesvolle mensen dat dan?!

Lees ook: Hoe ik in 6 stappen van couch potato in een somewhat gezonde ik veranderde

Donderdag – Oprah: Presentatrice, actrice, producent en ondernemer

 Foto: Tessa Ham Foto: Tessa Ham

Donderdag noemde ik mezelf Oprah, min het gratis auto’s uitdelen dan. #funfact: de talkshowlegende sport niet alleen ’s ochtends, maar ook als ze uit haar werk komt. WHUT. De ochtendroutine:

  • Op de loopband
  • Terwijl ze Scrabble op haar tablet speelt
  • Mediteren

Ik heb geen loopband thuis, maar gelukkig wel mooie hardloopschoenen, dus ik ging buiten een rondje rennen. Leuk joh, ’s ochtends vroeg als het ongeveer vier graden is. Ik voelde me wel een strijder toen ik klaar was, dat dan weer wel. Daarna maakte ik een sudoku, omdat Oprah Scrabble speelt om haar hersenen wakker te maken. Daarna gaat Oprah (en daarom ik donderdag ook weer), net zoals ongeveer ieder ander succesvol persoon mediteren.

Vrijdag -Arianna Huffington: De oprichter van The Huffington Post

Foto: Tessa Ham / Gemaakt door mijn gedwongen vriendFoto: Tessa Ham / Gemaakt door mijn gedwongen vriend

De laatste dag alweer! Ik was eigenlijk op zoek naar een ochtendroutine van iemand die eens niet sportte ’s ochtends, maar die kon ik serieus niet vinden. De reden daarvoor vond ik in ‘What The Most Succesful People Do Before Breakfast’. Succesvolle mensen hebben gewoon geen tijd en energie om ’s avonds te sporten. Ze hebben etentjes, moeten borrelen en hebben de hele dag er zo tegenop gekeken om te sporten, dat ze het dan niet doen. Logisch eigenlijk wel, maar ik had op vrijdag een pijnlijke kont, pijnlijke kuiten en pijnlijke buikspieren. Uiteindelijk kwam ik uit op de ochtendroutine van Arianna Huffington, de oprichter van The Huffington Post.

  • Opschrijven wat ze vandaag wil bereiken
  • Yoga
  • Mediteren

Opschrijven wat je vandaag wil bereiken, vind ik een mooi onderdeel van een ochtendroutine. Eigenlijk maak je een soort to do-lijstje voor jezelf, waar je de hele dag dingen van kunt afstrepen. Heerlijk vind ik dat.

Lees ook: Dankzij deze 6 handelingen in de ochtend ben je de rest van de dag een stuk productiever

Conclusie

Volgens ‘What The Most Succesful People Do Before Breakfast’ zijn er drie dingen die succesvolle mensen ’s ochtends doen: je carrière, je familie of jezelf ‘verzorgen’. Met de nadruk op jezelf: sporten en mediteren bijvoorbeeld. Dit omdat ze de rest van de dag aan het bedrijf, werk of aan anderen moeten denken. Heel veel succesvoller worden in één week is natuurlijk bullshit, daarvoor moet je dit artikel met een korrel zout nemen. Maar een ding is zeker: ik werd er een stuk productiever van. Niet alleen omdat ik mijn dag eerder begon, maar ook omdat ik wakkerder was en energieker.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.