pexels

Hoe overleef ik in een corporate omgeving

Veel mensen dromen ervan om later bij een grote internationale corporatie te werken en dat is super logisch. Het heeft namelijk behoorlijk grote voordelen. Vaak zijn de arbeidsvoorwaarden bijzonder goed en kun je binnen het bedrijf flinke stappen maken in je carrière. Toch heeft het ook een aantal nadelen en is lang niet iedereen gemaakt voor zo’n corporate werkomgeving. Ik heb zelf een jaartje in zo’n omgeving gewerkt, en ik ken veel mensen die er al behoorlijk wat jaren met veel plezier en succes werken. Tijd om de lessen die wij al geleerd hebben met jou te delen. Doe er je voordeel mee!

Accepteer hiërarchie

De allerbelangrijkste voorwaarde om succesvol te worden in een corporate omgeving is dat je goed tegen hiërarchie moet kunnen. Want die is nogal aanwezig. En dat is eigenlijk ook vrij logisch. Om alle processen goed te laten verlopen, moeten afdelingen en locaties goed samenwerken. Dit kan alleen als duidelijk is wie met wie communiceert en wie er uiteindelijk een beslissing mag nemen en daar verantwoordelijkheid voor moet dragen. Als je onderdeel bent van het HR team of je doet bijvoorbeeld de online marketing, dan betekent dit dat jij aan je manager rapporteert en dat de manager dit vervolgens overbrengt naar alle lagen daarboven. Soms betekent dit ook dat iemand die hoger in het bedrijf staat, een beslissing neemt over jouw specialiteit terwijl diegene er misschien minder verstand van heeft. Dat moet je accepteren. Je kunt dit natuurlijk wel bespreken met je directe manager, maar het is niet gebruikelijk dat jij zomaar op de CEO afstapt. Je zult merken dat je soms pas antwoord op je mail krijgt als je je eigen manager of de manager van de ontvanger erbij haalt.

Lees ook: 3 redenen waarom je je niet kan motiveren op je werk – en wat je eraan kan doen

Begrijp de hiërarchie

Je moet het dus niet alleen accepteren maar je moet de hiërarchie ook begrijpen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je weet wie de CEO, COO en  CFO van het bedrijf zijn. Leer ook de verschillen tussen de verschillende titels (partners, directors, managers, associates, stagiaires) als iemand zich dan voorstelt of je krijgt een mailtje van een collega, dan weet je meteen op welk level hij of zij zit. En geloof me, veel mensen vinden het heerlijk om met deze titels te strooien dus je gaat ze veel tegenkomen. Zo kun je ook snel inschatten hoe hoog iets op je to-do lijst moet komen. Als een partner iets vraagt dan moet je waarschijnlijk net even iets harder rennen dan wanneer een associate een mail stuurt.

Laat jezelf zien

Omdat je in zo’n huge ass bedrijf werkt, kun je snel ondergesneeuwd worden door collega’s. Je bent natuurlijk één van de velen en dat betekent dat je extra je best moet doen om op te vallen. Waarschijnlijk heeft je manager wel zicht op je prestaties maar alles daarboven heeft waarschijnlijk geen idee wat je doet. Jezelf laten zien doe je gek genoeg niet tijdens werk maar op de borrel. Hier staan namelijk ineens alle lagen van het bedrijf door elkaar en kun je dus een praatje maken met iedereen. Zorg er dus voor dat je regelmatig naar de borrel gaat en probeer dan eens een gesprek aan te knopen met iemand die je niet kent. Dit gaat je gegarandeerd helpen in je werk. Uiteraard kun je bij een corporate ook iets makkelijker een carrièreswitch maken of trainingen en cursussen volgen. In vergelijking met kleine bedrijven is er natuurlijk veel meer budget. Wees dus niet bang om dit soort dingen te bespreken met je manager. De ambitie om verder te komen in je carrière en jezelf te ontwikkelen is vaak juist alleen maar een pluspunt.

Vat niet alles persoonlijk op

De corporate wereld kan soms behoorlijk hard zijn. Vaak is de werkdruk hoog en iedereen wil natuurlijk altijd goed presteren. Het kan dus wel eens voorkomen dat er iemand tegen je uitvalt en daar moet je mee leren omgaan. Je kunt je er gek genoeg niet op voorbereiden. Het moet je een keertje overkomen en het is zeker niet fijn, maar het zorgt er wel voor dat je wat sterker in je schoenen staat. En eigenlijk geloof ik dat je in je werkende leven (of je nou bij een corporate werkt of niet) een keer met dit soort situaties te maken gaat hebben. Als je een fout hebt gemaakt, geef de fout gewoon toe, bied je excuses aan en probeer het zelf te fiksen. Op die manier sus je de situatie het snelste. Ook al ben je misschien van mening dat het niet jouw fout was of misschien had je een goede reden om iets te doen, daar heeft de persoon die tegen je uitvalt op dat moment geen boodschap aan. Uiteraard kun je op een later moment wel aangeven dat je het niet fijn vond hoe de ander reageerde. Uiteraard is het niet de bedoeling dat er elke dag tegen je geschreeuwd wordt, dan zit er iets goed fout. Maar het gaat hoe dan ook een keertje gebeuren.

Lees ook: Help, ik kan geen ruzie maken

Denk in sales

Vaak betekent werken in zo’n groot bedrijf dat je jezelf en je werk constant moet verkopen. Om jouw werk goed te doen heb je namelijk iets van de ander nodig. Informatie, feedback, toestemming, wat het ook is, je moet voor elkaar zien te krijgen. Probeer in je communicatie altijd duidelijk te maken wat het voordeel voor de ander is  of leg uit waarom jouw mail prioriteit moet krijgen. Zeker als je iets van iemand verlangt wat niet perse bij diegene z’n taakomschrijving hoort, moet je je sales skills gebruiken om iets gedaan te krijgen. En uiteraard helpt het hier weer erg mee als je elkaar wel eens op de borrel spreekt.

Choose your battles

Soms moet je gewoon accepteren dat er een bepaalde beslissing wordt genomen waar jij het niet mee eens bent. Je kunt niet altijd de discussie aangaan omdat dit de processen ontzettend vertraagt of omdat er van hogere hand een beslissing moet worden doorgevoerd. Vraag jezelf altijd af hoeveel last je hebt van de beslissing, als het voor je eigen werk niet uitmaakt ga dan vooral niet tegen de beslissing in. Als je het er echt niet mee eens bent, zorg ervoor dat je met goede argumenten komt en bespreek dit altijd eerst met je directe manager. Dat is uiteindelijk ook de persoon die jouw punten moet overdragen naar zijn of haar managers.

Netwerk

Zorg ervoor dat je actief blijft netwerken met de mensen binnen je bedrijf maar ook met eventuele externe partijen waar je mee samenwerkt. Je huidige collega’s kunnen je namelijk verder helpen in je carrière. En als je ooit nog eens ergens anders aan de slag wil, dan heb je daar wellicht al een oud-collega werken die je kan aanspreken. Dit heeft natuurlijk ook weer alles te maken met jezelf laten zien. Alle borrels, kerstfeesten, ski-trips en teamuitjes zijn namelijk niet alleen heel erg leuk, maar zorgen er ook voor dat je nog meer binding krijgt met het bedrijf en je collega’s en daar kan je zelf alleen maar van profiteren.

Hopelijk schrikt bovenstaande je niet af, want werken bij een corporate kan echt hartstikke tof zijn. Het is namelijk heerlijk dat alles zo goed geregeld is en je zoveel leuke extraatjes krijgt. Heel veel succes!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.