Unsplash

Het ultieme stappenplan naar een miljoenenbedrijf

Geen baas, doen wat je leuk vindt én hopelijk bakken met geld verdienen. Voor veel mensen klinkt een eigen bedrijf als muziek in de oren. En ik geef ze geen ongelijk. Maar voor je kan beginnen aan een eigen bedrijf heb je verschillende dingen nodig. Denk bijvoorbeeld aan een inschrijving bij de KvK, een website en een zakelijke rekening. Maar het allerbelangrijkste – en gelijk het lastigste – je moet een waterdicht idee hebben. En daar stranden veel ondernemersdromen. Want hoe bedenk je zo’n goed idee?

Je hebt het helemaal bedacht: jij gaat een eigen bedrijf beginnen. Maar je weet dat je zonder ondernemingsplan nergens komt. Vastberaden ga je aan tafel zitten met een pen en een leeg vel papier. Laat die goede ideeën maar komen! Maar een paar uur later vind je jezelf nog steeds starend naar dat lege vel. Plots lijkt niks haalbaar en ben je niet meer zo zeker van je zaak.. Ben jij zo’n ondernemer in de dop, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Volg dan onderstaand stappenplan.

Het hoe-bedenk-je-een-miljoenbedrijf-stappenplan:

Stap 1: wat vind je leuk om te doen?

Natuurlijk gaat een eigen bedrijf niet alleen maar over rozen. Maar als je ergens al je tijd in gaat steken scheelt het een hoop als je iets leuk vindt. Probeer te bedenken wat je passie is en van welke bedrijven je zelf enthousiast raakt. Op die manier is het bedenken van creatieve ideeën makkelijker én vind je tot in de late uurtjes werken een stuk minder erg.

Stap 2: waar ben je goed in?

Bedenk welke persoonlijke kwaliteiten jouw bedrijf tot een succes gaan maken. Door iets te vinden waar je goed in bent, zal het minder moeite kosten om hierin uit te blinken. Uiteindelijk zullen klanten dankzij deze kwaliteiten je bedrijf inhuren of het product kopen. Misschien is het ook slim om te bedenken waar je juist niet goed in bent. Mocht je deze eigenschap wél nodig hebben voor je bedrijf, dan moet je hier een oplossing voor zoeken.

Stap 3: waar is vraag naar?

Dit is misschien wel de saaiste stap van dit schema, maar daardoor niet minder belangrijk. Want zonder vraag – of een markt – geen goedlopend bedrijf. Vraag eens rond in je omgeving naar producten die gemist worden en doe een klein marktonderzoek. Op deze manier weet je of je idee levensvatbaar is.

Stap 4: wat is er al?

Nu je idee al een klein beetje vorm gaat krijgen, is het belangrijk om te kijken naar de bestaande markt. Kijk goed naar je concurrenten en naar hun werkwijze. Waar laten zij gaten vallen die jij kunt opvullen? Bedenk hoe je je kan onderscheiden van de concurrentie. Bijvoorbeeld door betere service, een mooier product, een scherpere prijs et cetera.

Stap 5: wie ken je?

Al vanaf de middelbare school wordt het erin gehamerd: netwerken, netwerken, netwerken. Het klinkt dan ook cliché, maar het is ontzettend belangrijk. Met de juiste contacten kom je een stuk verder. Bedenk welke mensen je nodig hebt om je bedrijf tot een succes te maken en ga na of je deze misschien in je eigen netwerk hebt. Het is altijd handig om hiervoor op LinkedIn te kijken of het te bespreken met mensen in je eigen omgeving. Die hebben soms zelf ook weer contacten die je kunnen helpen.

Tip: Wil je toch wat hulp bij het bedenken en opzetten van je bedrijf? Overweeg dan eens een business-opleiding aan bijvoorbeeld Hogeschool Tio. De opleiding International Business Management (hbo) heeft dit jaar voor het vijfde jaar op rij de hoogste scores in de keuzegids Hbo in de categorie Business. Hier leer je internationale contacten te leggen en krijg je de mogelijkheid om een eigen onderneming te starten. Een goede opstap naar een carrière als ondernemer!

Hopelijk heeft dit stappenplan ervoor gezorgd dat je inmiddels druk pennend een heel papier vol ideeën hebt opgeschreven. Maar ook als dat nog niet het geval is, onthoud dan vooral dat goede ideeën vaak wat tijd nodig hebben. En wees vooral niet te onzeker over je plan!