Marco Buddingh

Even voorstellen: dit zijn de Businesshero’s van de Jonge 100 2018

Dit zijn de ondernemende creatievelingen, zowel online als offline. Ze hebben een idee en werken dit uit tot een bedrijf. Ze zetten eigen ondernemingen op, hebben een blog met veel bezoekers of een groot YouTube-account met veel abonnees. Build a life you don’t need a vacation from is van toepassing op deze ondernemende geesten. Maak kennis met deze Businesshero’s.

Jordi Hillenga (21)          

Met zijn pizza-automaat wil de Groningse Jordi de wereld veroveren. Inmiddels heeft hij orders in Zuid-Afrika. Deze kwam via een Nederlandse man die voor een groot retailbedrijf werkt. Ook grote bedrijven zoals Tesla als NS weten hem te vinden. Eerder stond Hillenga al in de 25 onder 25 van Sprout.

Woodwatch

De drie vrienden Daniël Salimian, Kevin van der Veer and Jeroen Westerbeek begonnen in 2013 met WoodWatch als een bijproject, overtuigd dat duurzame producten en materialen de potentie hebben om de perceptie van mensen te veranderen. Wat ooit een nachtproject was, is nu een dagelijkse bezigheid voor een team dat in zowel Rotterdam als Groningen opereert. De horloges zijn wereldwijd verkrijgbaar, zowel online als in winkels. Ze zijn met meerdere prijzen bekroond, waaronder de FD Gazellen Award, uitgereikt door het Financieel Dagblad.

Suzanne Eikmans (22)

Gedoe met muntjes op festivals? Als het aan Suzanne Eikmans ligt, is dit snel voorbij. Met Festival Wallet introduceert zij cashloos betalen op evenementen. Niet alleen handig voor particulieren, maar ook voor organisaties. Ze won ooit de Viva400 Visionista’s en vertegenwoordigde Nederland in een startupwedstrijd in Kopenhagen.

Meteen stemmen op jouw favoriet kan hier!

Yfke Donders (18)

CoverUp Y.C. is door Yfke Donders en Christine Dethmers opgericht in 2016. Wat ooit begon als een schoolproject groeide al snel uit tot een echt bedrijf. Ze verkopen een zelf ontworpen regenhoes die te gebruiken is voor een fietskrat, fietsrekje, rugzak, bagagedrager en nog veel meer. In 2017 wonnen ze het National Junior Company of the year.  is CoverUp Y.C. een officieel bij de kamer van koophandel geregistreerd bedrijf.

David Garib (20)

David richtte een voedselbank voor kinderen op. Met de stichting Durf jij? Zet hij zich in voor kinderen wiens ouders niet veel te besteden hebben. De producten voor de voedselbank worden gedoneerd door boeren en supermarkten. Garib won in 2017 de Young Impact Award in de categorie Young Community met zijn initiatief om kinderen te helpen.

Jesse Lakerveld (23)

De Schiedamse informatica-student Jesse Lakerveld ontdekte een fout in een website voor cryptogeld. Het achterliggende bedrijf gaf hem als beloning 10.000 euro. Want zonder zijn oplettendheid had de fout véél meer geld kunnen kosten.

Tom van Dieren (20)

Tom heeft het merk SEA’SONS begin dit jaar op de kaart gezet.  De student uit Apeldoorn haalde binnen een week ruim €25.000,- euro op voor zijn innovatieve idee: De kleur veranderende zwembroek. Er ging een ingewikkeld proces vooraf. Het product bestond niet, het moest dus eigenhandig ontwikkeld worden. Vervolgens moest dit product vertaald worden naar een productieproces. Inmiddels is de zwembroek al in meer dan 30 landen verkocht en wordt er flink gebouwd aan de 2.0 versie van het merk.

Claartje Rose (25)

Met haar foto’s en video’s heeft fashionista Claartje binnen no time Instagram en YouTube veroverd. Ze studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute, en met succes. Inmiddels heeft ze ruim 300.000 volgers op Instagram en wordt ze gezien als de stylish it-girl van Nederlandse bodem.

Josephine Gilissen (22)   

Als voorzitter van de jeugd en jongerenraad Uitgeest is Josephine actief bezig met het opkomen voor de belanger van de jeugd en jongeren in Uitgeest. Dat doet ze natuurlijk niet alleen, maar samen met de jongerenraad die bestaat uit maximaal tien jongeren.

Sebastiaan Wolswinkel (24)

Sebastiaan is voorzitter van PINK!, de jongerenorganisatie van de Partij voor de Dieren. Met PINK! werkt hij actief aan een groener bewustzijn bij de volgende generatie, zodat er een duurzamere samenleving ontstaat waarin ook de dieren rechten krijgen.

Jip Maathuis (22)

Jip richtte het bedrijf Brandsfit op, waarmee sportclubs gratis sporttenues krijgen van sponsoren. Maathuis brengt de clubs en adverteerders met elkaar in contact. Per shirt gaat 2,50 euro naar de Edwin van der Sar foundation die mensen met hersenletsel helpt.

Klik hier om alle jongeren op de Jonge 100 te checken! 

Charlotte & Fleur Melkert (22)

Tweelingzussen Charlotte en Fleur hebben in 2016 Female Investments gestart. Ze geloven niet in de theorie waarbij enkel mannen en de standaarden van de maatschappij hebben gezorgd voor het glazen plafond. Ze moedigen vrouwelijke kandidaten aan om hun eigen succesverhaal te schrijven, dat doen ze onder het motto ”succes is een keuze”.

Dorith Blijleven (19)

Als betrokken lid van de European Youth Parliament-community zet Dorith zich in om onvergetelijke, internationale bijeenkomsten op te zetten voor jongeren van over de hele wereld. Zo organiseerde ze onder andere een 10-daagse sessie in Rotterdam en een weekend in Haarlem om jongeren met elkaar in contact te brengen en hun debatteerskills te verbeteren. Ze is niet alleen bezig om jongeren een geweldige tijd te geven, maar zorgt ervoor dat ze ondertussen ook nog heel wat leren over zichzelf, Europa en andere culturen.

Fleur Lafeber (19)

Fleur is een jonge ondernemer die samen met haar broer Tim (17) een unieke ijsverkoopformule heeft bedacht: ijs verkopen vanaf een drijvend vlot. Daarnaast runnen de twee het verhuurbedrijf ‘Tims Verhuurbedrijf’ waarmee ze producten verhuren voor openingsfeesten, kinderfeesten of dagelijkste evenementen.

Bas van der Werf (22)

Bas is al vanaf zijn veertiende actief bezig met debatteren, organiseren en ondernemen. Dit vormde de basis voor zijn verdere ontwikkeling in lesgeven, begeleiden van mensen, leiden van groepen, spreken voor groepen en ondernemen in het algemeen. In 2017 heeft hij zijn eigen organisatie-adviesbureau opgericht, WEMEB.

Ruben Wieman (22)

Eerst werkte Ruben als vakkenvuller bij Jumbo, daarna als pizzakoerier voor New York Pizza. Dat veel dingen chaotisch en slecht geregeld waren voor medewerkers vond hij maar niks. Daarom bedacht hij dat een app. Met zijn compagnon Guido Schmitz, een programmeur, lanceerde hij een app waarop medewerkers uit de detailhandel en horeca met elkaar kunnen communiceren en roosters kunnen raadplegen. Ook kunnen via de app na een korte training nieuwe medewerkers worden ingewerkt. Inmiddels is zijn vorige werkgever New York Pizza klant bij Flex Appeal, net als Gamma, Karwei en Albert Heijn.

Thorben van Berkel  (18)

Deze jongen uit Uden is op de Playstation de beste Fortnite-speler van Nederland en heeft op YouTube een van de snelst groeiende gamekanalen ter wereld. Zijn hilarische (en vaak hysterische) livestreams worden door duizenden gamers bekeken. Dit zijn vaak jonge kinderen die in Thorben een voorbeeld zien.

Nikkie de Jager (24)

Nikkie is visagiste en beautyvlogger. Met instructievideo’s laat ze zien hoe kijkers zich net als zij op kunnen maken. Ze heeft meer dan 11 miljoen abonnees op YouTube en meer dan 10 miljoen volgers op Instagram. In maart 2017 bracht ze haar eigen make-up op de markt.

Casper Lemmen (24)

Casper startte samen met een oude vriend het bedrijf Grenzelooswerk. Daarbij brengt hij bedrijven in het buitenland in contact met werkzoekende jongeren in Nederland. Hij werd door ondernemersplatform Sprout uitgeroepen tot Beste Jonge Ondernemer van 2018.

Jordy Klaas (18)

Jordy is voorzitter van het LAKS en vertegenwoordigt scholieren in het voortgezet onderwijs. In april werd hij verkozen als voorzitter voor het schooljaar 2018-2019. Voor deze functie was Klaas algemeen bestuurslid bij het LAKS.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.