Unsplash

Druk zijn is niet meer cool, maar waarom is iedereen het dan nog steeds?

“Hoe gaat het met je?” “Goed, maar… druk druk druk hè.” We leven in een druk druk druk-samenleving. Hoe drukker, hoe beter. Hoe succesvoller we lijken. Druk zijn lijkt tegenwoordig namelijk wel een statussymbool. Daar moeten we mee ophouden vindt Tony Crabbe, bedrijfspsycholoog: “Alleen sukkels zijn druk.” Het artikel verscheen alweer flinke tijd geleden in NRC Next en gelijk dook de uitspraak óveral op. Druk zijn is niet meer cool. Maar waarom zijn we het een jaar later dan nog steeds?

We moeten naar school, huiswerk maken, geld verdienen met een bijbaantje (of twee), bier drinken met vrienden en vriendinnen, zo nu en dan bij onze moeder op bezoek en ook nog af en toe sporten om geen koe te worden. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de familieverjaardagen, dates en het volgen van je favoriete serie.

Druk = drugs

Druk zijn is als een soort drug, schrijft Tony Crabbe in zijn boek ‘Nooit meer te druk‘. “Het voelt lekker om dingen van je to-dolijstje af te vinken.”

“Je krijgt een kick van alle druktedrugs die door je lichaam vloeien: adrenaline, dopamine.”

Druk zijn voelt lekker, maar kan ook juist voor chaos zorgen. “Je hersenen geven je eigenlijk een beloning als je nieuwe informatie binnenkrijgt. Maar wanneer we een heleboel informatie binnenkrijgen, wordt het chaotisch en gehaast in je hoofd.”

Lees ook: Zo won ik de strijd met mijn smartphone en daar heb jij ook wat aan

“Alleen sukkels hebben het druk”, is natuurlijk een lekkere klikbare titel. Maar we vergeten vaak dat veel mensen het gewoon écht druk hebben. Niks statussymbool. Druk zijn is ook niet altijd slecht. Soms moet je wel druk zijn.

Overuren maken bij je droombaan, om het best mogelijke resultaat neer te zetten.

Eigenlijk geen tijd hebben, maar toch bij je moeder gaan eten, omdat je weet dat ze je favoriete eten klaar zal maken. Leren voor een toetsweek, omdat je geen zin hebt alleen maar vieren te halen en het bij de herkansingen weer druk te krijgen.

Minder druk?

Maar dat betekent niet dat we het niet iets makkelijker – en rustiger – voor onszelf kunnen maken.

  1. Maak keuzes: uit onderzoek blijkt dat we meer genieten van dingen als we er écht voor kiezen. Logisch ook, want als je keuzes moet maken, hou je alleen de dingen over die je echt leuk vindt om te doen. Nee zeggen tegen een verjaardag is echt niet erg. En als je het deze week erg druk hebt en volgende week nog niks gepland, kan je toch ook vragen of diegene volgende week misschien tijd heeft?
  2. Wees niet bang om alleen te zijn: dit klinkt misschien een beetje als een rare tip, maar dat is het niet. Tony Crabbe noemt ook een verbijsterend onderzoek dat een invloedrijke hoogleraar psychologie uitvoerde, waaruit bleek dat de meeste mensen zich liever een elektrische shock toedienen dan dat ze in hun eentje moeten zitten en niks kunnen doen. Het klinkt ongelofelijk, maar de bevindingen sluiten aan bij andere onderzoeken. En dat terwijl alleen nietsdoen wel nut heeft. Prikkels (niet alleen van het echte leven, maar ook die van al onze technische apparaten) zijn als kauwgom: ze houden ons bezig, maar hebben geen voedingswaarde.
  3. Stel jezelf doelen: daag jezelf uit. Alle dingen die niet onder je doelen vallen (of waar jij uiteindelijk niet blij van wordt) schrap je. Hoe kun je bijvoorbeeld een geweldig idee realiseren, als jij de hele dag onbelangrijke appjes zit te versturen of een serie voor de tweede keer kijkt.

Lees  ook: Project Happiness: ik bracht een dag écht alleen door – ook zonder social media

Druk zijn is niet erg. Maar zorg wel dat je het druk hebt met dingen die alleen maar positief voor jou kunnen uitpakken.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.