Pixabay

Dit moet je vooral níet op social media plaatsen als je ooit die droombaan wilt scoren

Let jij op social media totaal niet op spelling, word je elke zaterdag in een beschonken foto getagd of maakt het je geen ene ruk uit dat je een betoog over die trut hebt geschreven? Think again. Ga even zitten, want maar liefst 79 procent van de werkgevers checkt je profielen op social media voordat ze je aannemen. En dat niet alleen, 70 procent daarvan zegt dat ze wel eens een kandidaat hebben geweigerd door iets wat ze op die profielen gezien hebben.

Dag, dag, droombaan.

Maar waar letten ze dan allemaal op? Van de werkgevers die ondervraagd werden heeft:

  • 53 procent wel eens iemand geweigerd omdat er foto’s op het profiel stonden die te naakt, dronken of op een andere manier ongepast waren.
  • Ook dronken statusupdates zijn geen goed idee. En bewijzen dat je drugs hebt gebruikt al helemaal niet: 44 procent van de werkgevers heeft mensen geweigerd door hun drank- of drugsgebruik.
  • 35 procent van de werkgevers zegt iemand geweigerd te hebben, omdat ze online kwaad spraken over een collega of (vroegere) werkgever.
  • 51 procent zegt te kijken of je goed bij de cultuur van het bedrijf zal passen.
  • Andere redenen om te weigeren waren: spelfouten, leugens over kwalificaties  en discriminerende statusupdates over ras, geslacht of religie.
  • Bestaat jouw statusupdate uit één woord (‘hungry’, ‘bored’), een cryptische songtekst of een berichtje over je ex waarmee je eerst twee zoenfoto’s per week plaatste, spaar ons dan alsjeblieft.

Lees ook: Het 3-stappenplan om jouw dromen in daden om te zetten

Houd er rekening mee dat alles wat je op social media zegt, permanent kan zijn. Ook jouw foto op Snapchat. Alles kan gescreenshot worden en later je kans goed verpesten. Denk dus niet: ‘Ik kan nu wel iets gemeens zeggen over trut A, ik verwijder het later wel.’ En als je denkt dat je niks hebt aan deze info, omdat jouw baan echt niet zo veel voor zal stellen? Uh uh.

Onderschat nooit hoeveel jij ooit zal bereiken.

Maar er is ook goed nieuws

Werkgevers kijken echt niet alleen om redenen te zoeken je níét aan te nemen. 29 procent van de werkgevers zegt zelfs iemand te hebben aangenomen om iets wat ze op dat profiel hadden gevonden. In sommige gevallen was dat omdat ze een goed beeld bij de persoonlijkheid van de persoon kregen. Vaak was het omdat mensen lieten zien goede communicatieskills te hebben, of omdat het profiel liet zien hoe creatief ze waren. Wees niet bang om interessante artikelen te delen en je kwaliteiten te laten zien. Het kan je dus juist helpen!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.