De Creators van de Jonge 100 hoeven nooit op vakantie

“Nooit op vakantie?” hoor ik je denken. Ja, de genomineerden binnen de categorie Creators van de Jonge 100 hebben het helemaal voor elkaar en leven de droom. Ze hebben van hun hobby hun werk gemaakt. Dit zijn de jongeren die durven te ondernemen, op hun bek durven te gaan om vervolgens krachtig op te staan en om het ultieme doel te behalen.

Dit zijn de jongeren die de oudere generatie ondernemers lachend voorbij streven. Tim en Liam adviseren ondernemingen in Snapchat-strategieën en Dennis Voorn helpt bedrijven met YouTube-optimalisatie. Ruben en Vincent bevorderen de interne communicatie van organisaties. Met hun app Flex-Appeal hervormen ze de communicatie tussen werknemers binnen (grote) organisaties. Zoeken jullie nog vrouwelijke programmeurs voor jullie systemen, guys? Jiami Jongejan, die programmeren onder vrouwen wil stimuleren, kan jullie zeker helpen. Tevens iets waar Iggy Harmsen en Pim de Witte ook redelijke bazen in zijn. Zij programmeren games als Soulsplit, waarmee ze jaarlijks bijna twee miljoen omzetten.

De voedingsindustrieconcurrenten

Thomas Lijten stak een dikke vinger op naar alle grote organisaties en begon op zijn zeventiende een eigen onderneming. Een ijssalon om precies te zijn. In negen weken behaalde hij al zijn gestelde jaaromzet. Misschien dat Alessandra Peters (17) nog een leuk ijsrecept voor je heeft in haar boek The Foodie Teen, Thomas. En mocht je willen uitbreiden naar een patisserie, moet je even gaan zitten met Lauren de Vries en Kim Schilte. Zij bakken de meest waanzinnige Life of Pie-taarten. Die taarten passen mooi in de Brakke Box van Mats Zwerink en Tim Wielinga, een doos vol levenselixer mocht je jezelf weer een avond totaal de vernieling in hebben geholpen. Of laat je voeding 3D-printen door Chloé Rutzerveld, die eetbare ecosystemen ontwerpt. Esmee Trouw fotografeert en deelt jullie voedselcreaties voor Insta.

EsmeeEsmee

Zeker geen geitenwollensokken

De kledingindustrie is de laatste tijd veel in opspraak. Meer en meer mensen hebben behoefte aan duurzaam geproduceerde kleding. Menig genomineerde houdt zich hier dan ook mee bezig. Zo proberen Milan en Max kledingdump tegen te gaan door online sample sales te starten. Op United Wardrobe, van Sjuul, Thijs en Thijs, kan je zelf jouw kleding verkopen. Dat doen nu 230.000 Nederlanders. Martina Braas produceert haar tassen in Ethiopië, met als doel daar de werk- en leefstandaard te bevorderen. De zeventienjarige Celestino gooit even een exclusief kledingmerk Yacht Club op de markt. Guillaume Philibert richtte merk Filling Pieces op, waarmee hij het gat tussen de sneaker en nette schoen dichtte. Zijn schoenen liggen nu in de grootste boetieks wereldwijd. Mocht je niet weten hoe je al die kleding en accessoires moet stylen, stuur Amanda van Effrink dan een privébericht. Zij legt je haarfijn uit hoe je jezelf kan vertonen tegenover je medemens.

De focus op duurzaamheid vertaalt zich door naar meubilair, maar dat is wel iets voor de toekomst, stelt Jelle Bekirovic. Dit jaar lanceerde hij Furn.nl, waar al meer dan vijftigduizend meubels worden aangeboden. En denk je: “Ja, hartstikke leuk al die meubels en ik wil graag mijn spaarpot ertegenaan smijten, maar ik heb er geen ruimte voor”? Geen stress, met Viktor SmitsRoomEasy vind je zo een geschikte kamer. Neem dan zonne-energie af bij Enie.nl van Patrick en Milan en hun 35 werknemers. O, en voor een toffe werkplek kan je terecht in het klooster Bea van Rutger de Rijk en Stijn Meijer.

Rutger en StijnRutger en Stijn

Stand up creatievelingen

Willemijn van der Zwaard was helemaal klaar met haar kamer en trok bijna negen maanden de wereld rond. Tijdens deze reis schreef ze haar eerste boek met korte, veelzeggende gedichten. Wellicht zo veelzeggend als Wipsite, de website van Belle Barbé die seksuele voorlichting wél toegankelijk maakt door middel van humor en gruwelijk toffe graphics. Misschien dat Belle en Annegien Schilling – dat meisje die waanzinnige surrealistische beelden creëert en 720.000 volgers op Instagram heeft – bij Geert Sweep (13 jaar) zijn expositie in het Stedelijk Museum kunnen aansluiten. Dan schrijven Anouk Gielen en Tahrim Ramdjan er vast een tof stuk over in INKIJK, een Amsterdams blad waar zij de hoofdredactie zijn, en Anoûl Hendriks wil er vast ook zijn zegje over doen tijdens zijn radioshow op 3FM.

BelleBelle

Superhelden

Dan hebben we nog een aantal superhelden. Helden die zich altijd willen inzetten voor de ander. Zo is Jip Maathuis Brandsfit gestart, waarmee hij jonge sporters uit Oeganda voorziet van gesponsorde sportkleding. Romeé Snijders en Veerle Smit schreven met behulp van specialisten Compendium Geneeskunde, een overkoepelend boek voor geneeskunde studenten en artsen. Sanne Kooiman ontwikkelde een platform waarop documentaires en campagnes over maatschappelijke thema’s rondom jongeren worden geplaatst. En Cas Meijerink wil alle jonge getalenteerden de kans geven om zich te laten horen en startte het bureau De Jonge Sprekers om talent letterlijk en figuurlijk een podium te geven.