Unsplash

Wat gebeurt er met je lichaam als je nooit meer een wekker zet?

Ik haat wekkers. Ik heb ook nooit iemand gesproken die wel fan is van zijn of haar wekker. Ze zouden een horrorfilm moeten maken met de duivelskinderen, ik ben nu al bang. Voor bijna iedereen is een wekker de baas over je slaap. Maar wat als dat niet zo was? Wat als we collectief onze wekkers de deur uitgooien en ons lichaam laten bepalen? Deze droom gaan we eens uitpluizen.

Simpel antwoord: het is geweldig voor ons

Een wekkerloos leven is enorm goed je gezondheid. “Zo zijn we ontworpen”, zegt Dr. David Rapoport van het Integrative Sleep Center. Om erachter te komen waarom dit zo goed voor je is, moet je eerst weten waarom het slecht is.

Je slaapleven wordt geregeerd door twee interne dingen: onze slaapcyclus, een proces van ongeveer 90 minuten die je meerdere keren voltooit, en je circadiaan ritme; je biologische interne klok. Je alarm fuckt met beide. Het is een externe factor die tegen je interne factoren zegt: “Jullie gaan het doen zoals ik het zeg”, terwijl je lichaam dat helemaal niet wil.

Slaapcyclus

Hoe je slaapcyclus werkt heb je ongetwijfeld een keer bij biologie gehad. Je gaat van lichte slaap naar diepe slaap naar droomslaap in 90 minuten en vijf fases en dan begint het weer opnieuw. Dit doe je zo’n vier à vijf keer en dan wordt je wakker.

Fase 1-4 non-remslaap, PS= paradoxale slaap of remslaap. Foto: WikipediaFase 1-4 non-remslaap, PS= paradoxale slaap of remslaap. Foto: Wikipedia

Je lichaam weet wat het doet: die maakt je meestal wakker tijdens een lichte slaap, dan heb je er het minste last van. Een wekker heeft schijt aan je fases. Die gaat gewoon blèren. Gaat-ie af in een van je diepe slaap-fases? Dan voel je je dus kut. Rapoport zegt: “Wakker worden in een andere fase dan je lichte slaap is niet waar je lichaam voor gemaakt is. Je hebt niet alleen een fatsoenlijk aantal uren nodig, maar je hebt ook een zekere regelmatigheid en ritme nodig.” De slaapmatheid die je dan ervaart zorgt voor een verminderd reactievermogen en een verslechterd kortetermijngeheugen. Uit één studie blijkt dat dit zelfs twee tot vier uur kan aanhouden. Zit je dan op je werk.

Het is zelfs zo erg dat wanneer je wakker wordt in een van deze fases, allerlei fysieke reacties ontstaan in je lichaam. Een daarvan is enorm veel adrenaline – wat lijkt op een vecht-of-vluchtreactie. Precies, je lichaam is bijna bang voor je wekker. Je hartslag schiet omhoog en je bloeddruk rijst de pan uit. Uit een onderzoek van de National Institute of Industrial Health in Japan blijkt dat mensen die spontaan werden wakker gemaakt een hogere bloeddruk en hartslag hadden. En ik hoef niet uit te leggen dat dat niet goed voor je is.

Honden hebben geen wekker. #jaloers. Foto: PexelsHonden hebben geen wekker. #jaloers. Foto: Pexels

Circadiaan ritme

Je circadiaan ritme bevat allerlei biologische processen die precies een dag duren. Zelfs als het artificieel altijd licht of donker is, houdt je ritme hier zich prima aan. Maar in de afgelopen decennia gaan we steeds later naar bed. Wellicht omdat we minder naar bed gaan, wellicht door computers. Maar die wekker staat onverminderd op dezelfde tijd. We slapen dus minder. Slaaptekort is gelinkt aan overgewicht, hartstoornissen, hoge bloeddruk, diabetes, beroertes, depressie en ga zo maar door.

Dus denk je in het weekend: top, lekker slaap inhalen. Maar hier gaat het dus mis. Voor deze inhaalslag is je lichaam niet gebouwd. Je lichaam wil namelijk elke nacht om dezelfde tijd naar bed en wil op dezelfde tijd opstaan. Slaap je op zaterdag en zondag dus vol gas uit, dan verwacht je lichaam dit op maandag weer te doen. Maar je wekker gooit roet in het eten. Heel je ritme naar de klote.

Lees ook: Eén op de tien jongeren heeft een ernstig slaapprobleem

Dus wat als we nou als we die wekker dus mooi weggooien?

Je voelt je in één woord: magisch.

Sprankelende ochtenden komen je tegemoet en de dag straalt je in je gezicht. En dat is enorm veel waard. Helaas kan ons systeem lastig zonder wekkers. Vertel maar eens tegen je baas dat je te laat bent omdat je biologische klok vond dat je langer moest blijven liggen.

Tips

Daarom wil ik je achterlaten met wat tips om beter om die wekker heen te werken. Beginnende met vroeger naar bed gaan. Ik weet het, dat wil natuurlijk niemand. En ik moet niks zeggen, de nachten dat ik de zon zie opkomen zijn tegenwoordig een gewoonte geworden. Maar het is eigenlijk de enige manier om genoeg te slapen. Je weet dat je genoeg hebt geslapen en je ritme goed zit als je voor je wekker ontwaakt.

Op tijd naar bed gaan hoeft gerust niet ineens. Probeer iedere week een kwartier eerder naar bed te gaan. Geef je lichaam tijd om te wennen aan het nieuwe schema door dit consequent te doen. Daarnaast is het ook belangrijk om een ritueel te creëren. Begin een uur voor je gaat slapen met ‘voorbereiden’. Zet de lichten uit, zet elektronica uit en doe iets ontspannends zoals douchen, lezen of mediteren. Nog een goede tip is om een andere wekker te kiezen. Zo’n schreeuwlelijk naast je bed is voor niemand fijn. Probeer eens een zachtaardig lichtalarm, die je langzaam maar zeker wakker maakt.

Ik weet het, het liefste was de tip geweest: gooi je wekker weg. Helaas pindakaas, dan moeten we er maar mee leren leven. Ik wens je alvast succes morgenochtend!


Dit artikel werd al 62 keer gedeeld.
Uitgelicht