Pexels

Wat naar buiten gaan doet met je hersenen

Onlangs ging ik enkele dagen naar Dublin. Eén activiteit die op de planning stond was langs de kliffen lopen in een lokaal vissersdorpje. Het was weer even geleden dat ik fatsoenlijk naar buiten was geweest. 90% van mijn activiteit is namelijk binnen. Maar toen ik mijn voeten in het gras plaatste, de frisse lucht inademde en de golven op de kliffen zag slaan, voelde ik me onmiddellijk verfrist. Alsof even alle stress, problemen en hectiek van het dagelijkse leven van me af werden gespoeld. Ik vroeg me af of natuur echt een psychologisch effect kan hebben of dat ik het me maar inbeeldde. Het blijkt dat steeds meer onderzoek suggereert dat alleen al naar buiten gaan iets doet met je hersenen. Sterker nog: we doen onszelf pijn als we onze connectie met de natuur en de buitenwereld laten gaan.

Je hersenen werken überhaupt anders

We beginnen met een recente studie van de Universiteit in Alberta, Canada. Assistent professor Kyle Mathewson zegt: “Je hersenen moeten harder werken en zijn minder effectief als je buiten komt.” Tot deze conclusie kwamen ze door mensen binnen én buiten naar geluidjes te laten luisteren en hun hersenactiviteit te monitoren. Het idee was dat ze op een knop moesten drukken als ze één of twee geluidjes hoorden. Deze taak deden ze zittend in een lab en fietsend in de open lucht. Ze zagen dat als mensen buiten waren, hun hersenen niet meer zo robuust reageerden op de taak. Waarschijnlijk omdat ze andere prikkels aan het verwerken zijn. “Buiten heb je verkeersgeluiden, mensen, bomen, vogels, de wind, de kou. Al deze extra sensaties vechten voor je aandacht. Als je de taak wil doen, moeten je hersenen dus extra hard werken.”

Lees ook: Wat gebeurt er in je lichaam als je stress hebt?

Uit voorgaand onderzoek van Kyle Mathewson bleek dat het niet aan het fietsen lag. Er was namelijk virtueel nul verschil in hersenactiviteit tussen binnen en buiten fietsen. Er moet nog wel meer research gedaan worden naar hoe het precies komt en of verschillende omgevingen andere invloeden hebben. Of dit positieve of negatieve invloeden heeft op je hersenen is ook nog maar de vraag. Maar als we af mogen gaan op voorgaande onderzoeken die specifiek hebben gekeken naar de positieve effecten van buiten zijn, kunnen we wel uitgaan van positief.

Foto: PexelsFoto: Pexels

Onderzoeken zoals deze…

Er zijn namelijk flink wat onderzoeken die aantonen dat buitenlucht en natuur positieve impact hebben op je grijze kwab.

Denk aan je prefrontale cortex

De regelpiloot van je hersenen heeft het maar druk. Die verdient af en toe wel wat rust. Volgens dit onderzoek en cognitief psycholoog David Straye komt dit hersenonderdeel eindelijk een beetje tot rust als het de natuur ingaat. Zo zag hij in een test dat studenten 50 procent beter presteerden in creatieve opdrachten na slechts drie dagen backpacken. Alsof de natuur een soort ruitenwisser is die je voorruit weer helemaal schoon veegt. Kom je er dus even niet uit? Maak een boswandeling. Sowieso dat het gaat helpen.

Alleen al natuur zien doet goed

Natuur is zo sterk, dat zelfs het alleen maar zien goede effecten heeft. Zo bleek uit onderzoek van de Universiteit van Glasgow dat er veel minder ziekte was in groene omgevingen – of mensen er nou gebruik van maakten of niet. Patiënten in het ziekenhuis met een goed natuurlijk uitzicht herstellen sneller, kinderen op school presteren beter en het kan zelfs leiden tot minder geweld in gewelddadige buurten.

Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verlagen van stress. Als je stresshormonen, ademhaling, hartslag en zweet meet, zien we dat korte doses van natuur of zelfs al foto’s van de buitenwereld mensen kunnen kalmeren en hun prestaties verbeteren. In Zweden zag dokter Matilda van den Bosch dat na een stressvolle wiskundetoets de hartslag van mensen veel sneller terug naar normaal ging als ze in een 3D-kamer met beelden en geluiden van de natuur dan als ze in een ‘gewone’ kamer zaten. Nog meer bewijs zagen we in Japan waarbij onderzoekers mensen of door het bos of door de stad lieten wandelen. De boswandelaars zagen een vermindering van 16 procent in het stresshormoon cortisol, een 2 procent vermindering van bloeddruk en een 4 procent vermindering van hartslag.

Foto: PexelsFoto: Pexels

Het werkt niet alleen tegen de stress

Recente studies van de Stanford Universiteit laten zien dat zo’n 50 minuten wandelen in een stadspark niet alleen zorgt voor een betere stemming bij mensen, maar dat hun geheugen en aandacht erop vooruit ging. Bij 90 minuten kan het zelfs helpen tegen depressie. In Finland kwamen ze erachter dat mensen positieve gevoelens en psychologisch herstel aangaven na slechts 15 minuten in een park of bos zitten. Een beetje wandelen erbij maakte het nog beter.

Doe jezelf een plezier, ga naar buiten

In een tijd dat afzondering van natuur steeds normaler wordt, zien we juist dat connectie zo belangrijk is. Mensen onderschatten wat de natuur en de buitenwereld met je doet. Televisie, shoppen en je smartphone maakt je niet gelukkiger. Het is de natuur waar we in zijn geëvolueerd. Dus pak eens vaker de fiets in plaats van de bus en ga door een park of een bos. Ga eens in het weekend naar de zee of maak een flinke boswandeling. Ik beloof het je, het zal je goed doen.

Lees ook: Dit zijn de laatste plekken op aarde zonder internet