Stocksnap

Wandelen is beter voor je dan je zou denken: de voordelen op een rij

Goed in ons vel zitten willen we allemaal wel. Maar soms kan het gewoon écht heel erg moeilijk zijn om van de bank af te komen om een rondje te gaan hardlopen. Of om ’s ochtends eerder je bed uit te gaan om eerst nog een half uurtje in de sportschool te knallen. Terwijl we allemaal wel weten hoe goed het voelt als je het wel gedaan hebt… Maar wist je dat je niet per se een rondje moet hardlopen om je beter te voelen? Een rondje wandelen doet namelijk ook al wonderen, en dat legt de lat om de deur wél uit te gaan misschien iets lager.

Wandelen heeft ontzettend veel voordelen, met op nummer één natuurlijk het feit dat je beweegt. En dat kunnen de meeste mensen wel gebruiken, want tegenwoordig zitten we allemaal veel te veel en wordt zitten zelfs met roken vergeleken. Uit onderzoek blijkt dat jongeren van 20 – 35 jaar gemiddeld 9,7 uur per dag zitten, terwijl ons lichaam juist beweging nodig heeft. Als je zit, gebruik je je benen niet, terwijl dit de grootste groep spieren in je lichaam is. Hierdoor daalt je stofwisseling en verbrand je dus een stuk minder calorieën. Daarnaast vergroot het de kans op hartfalen, zorgt het voor overgewicht, diabetes en kan het er zelfs voor zorgen dat je eerder dood gaat. En dat is dus precies wat we allemaal niet willen.

10.000 stappen

Ja, het kan soms best lastig zijn om aan voldoende beweging te komen, dat weet ik. Want met een beetje pech zitten we in het openbaar vervoer, onderweg naar school of werk, zitten we vervolgens in de klas of op kantoor en eenmaal thuis hang je weer op de bank. Je kunt natuurlijk wat vaker de fiets pakken in plaats van het openbaar vervoer, maar mocht het je echt niet lukken om aan voldoende beweging te komen, kun je ook gewoon wat meer gaan lopen!

Lees ook: Hoe ik in 6 stappen van couch potato in een somewhat gezonde ik veranderde

Er wordt vaak gezegd dat het goed voor je is om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit komt van de Japanse arts Yoshiro Hatano, die aantoonde dat mensen meer moesten bewegen. Hij kwam tot de conclusie dat mensen gemiddeld 6.000 stappen per dag zetten, en besloot dat daar nog 4.000 bij moesten om gezonder te leven. Die 4.000 stappen komen overeen met een half uurtje stevig doorstappen. De meningen zijn verdeeld over die 10.000 stappen, maar het is natuurlijk wel een goede maatstaaf.

De voordelen van wandelen

Wandelen zorgt er dus onder andere voor dat je meer beweegt, maar dat is niet het enige:

  • Het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel beter gereguleerd wordt nadat je hebt gegeten. Hierdoor heb je een stuk minder last van bloedsuikerpieken en dat zorgt op langer termijn voor een betere gezondheid.
  • Het vermindert het stresshormoon coristol, waardoor je een stuk meer ontspannen bent.
  • Het helpt tegen een hoge bloeddruk.
  • Door meer tijd buiten te zijn, krijg je ook meer vitamine D binnen. Dit krijg je binnen via de zon en is belangrijk voor sterke botten en tanden.
  • Het helpt vet te verbranden. Dit zal minder snel gaan dan wanneer je gaat hardlopen of intensief sporten, maar wandelen zorgt er wel voor dat je metabolisme een boost krijgt. En dat zorgt dus weer voor een betere stofwisseling.
  • Je krijgt door een wandeling minder snel last van blessures dan bij andere sporten.
  • Door te wandelen komt het gelukshormoon endorfine vrij, waardoor je je een stuk beter voelt na een heerlijke wandeling!

Lees ook: Zo ga én blijf je hardlopen: 10 tips van Fitgirls’ Daphne

Foto: PexelsFoto: Pexels

Tot rust komen

Naast het feit dat het dus super goed voor je gezondheid is en je eigenlijk nú naar buiten zou moeten gaan om direct een rondje te wandelen, zorgt het vaak ook voor behoorlijk wat rust in je hoofd. Er bestaan zelfs verschillende wandelmeditaties, die je kunt doen via apps. Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf doen door je te concentreren op je lichaam en je ademhaling tijdens het wandelen om helemaal tot rust te komen.

Wie weet ontdek je nog wat leuke nieuwe plekjes bij jou in de buurt, door elke dag een andere route voor je wandeling te kiezen!


Dit artikel werd al 174 keer gedeeld.
Uitgelicht