Flickr/Kris Kesiak

Waarom worden mensen eigenlijk rood en wat kun je er tegen doen?

“Shit, word ik nu rood?”. Het is een gedachte die ik vooral van mijn middelbare schoolperiode ken, maar laatst schoot het ineens weer door m’n hoofd. Ik zat achterin de zaal bij een presentatie, en de persoon die naast mij zat stelde een vraag, waardoor iedereen in de zaal zich ineens omdraaide en naar ons (haar) keek. Het bloed steeg naar m’n hoofd en ik werd zenuwachtig. “Nu word ik rood, en denken zij vast, dat ik denk dat .. [vul maar in]”. Mocht het rode kleurtje op mijn wangen eerst nog niet eens voor de buitenwereld te zien zijn, wordt het door dit soort gedachtes juist wel zichtbaar. Want als ik de afgelopen jaren één ding heb geleerd, is dat het juist erger wordt door er veel mee bezig te zijn.

Ondanks dat ik er tegenwoordig beter mee om kan gaan, en ik volgens mij ook veel minder vaak rood word, was ik toch benieuwd hoe dit eigenlijk werkt én wat je er tegen kunt doen.

Wat is blozen?

Blozen is een veelvoorkomende reactie op emoties zoals angst, nervositeit, verlegenheid of opgewondenheid. De bloedvaatjes in de huid van het gezicht verwijden, waardoor er meer bloed doorheen stroomt en de wangen, neus, kin en voorhoofd rood worden. Ook kunnen er rode plekken in de nek ontstaan. Blozen wordt over het algemeen als vervelend ervaren omdat het een persoonlijke emotie blootgeeft, die we liever voor onszelf gehouden hadden.

Veel mensen blozen af en toe, maar vinden dat niet heel vervelend. Anderen ontwikkelen er een angst voor, en dan wordt het wel een probleem. Bij iemand die zich bewust wordt van het feit dat hij of zij redelijk vaak bloost, kan dat bloosangst veroorzaken. Diegene raakt zo gefocust op het controleren van het blozen, dat ze elke situatie waarin het blozen tot uiting kan komen uit de weg gaan.

Het is niet per se zo dat mensen met bloosangst bang zijn om te blozen. Het gaat ze er meer om hoe dat overkomt op anderen en wat zij van hun denken. Zo komen ze in een vicieuze cirkel terecht, doordat ze door deze gedachten juíst gaan blozen. Des te groter de angst, des te groter de kans dat hij/zij zal blozen.

Laat opmerkingen als deze dus maar achterwege:

Wow, je wordt helemaal rood..!

Lees ook: Je bent niet de enige die onzeker is: dit is wat je eraan kunt doen

De trigger

Tegenwoordig ben ik er helemaal niet zoveel meer mee bezig, omdat ik het los heb kunnen laten. Toch zijn dingen die plotseling gebeuren vaak een trigger. Als ik ineens midden in de belangstelling sta bijvoorbeeld. Ik denk dat de trigger op de avond die ik in de intro benoem was dat ik eerder tijdens de presentatie iemand een vraag had zien stellen, die knalrood werd. Daardoor werd waarschijnlijk onbewust de gedachte aan rood worden bij mij aangewakkerd. Maar ‘Shit, word ik nu rood?’ denken is natuurlijk een dooddoener. Want juist door er aandacht aan te besteden, neemt de rode kleur toe en duurt het langer voor het verdwijnt.

Wat kun je er tegen doen?

Er bestaan geen speciale medicijnen tegen blozen. In ernstige gevallen kunnen medicijnen als angstremmers en bètablokkers het blozen wel iets verminderen, maar die kunnen ook ongewenste bijwerkingen hebben.

Gaan praten met een psycholoog kan wel helpen. Door het leren accepteren van blozen kan het voor een groot deel verdwijnen. Maar ook door er op een andere manier mee om te gaan en te oefenen met situaties waarbij blozen optreedt. Vraag tijdens een gesprek waarbij je het gevoel hebt dat je rood wordt bijvoorbeeld eens of je dat daadwerkelijk wordt en wat degene tegenover je daarvan vindt. Door dit soort dingen te oefenen kom je erachter dat er echt geen rampen gebeuren als je bloost.

In extreme gevallen kunnen de zenuwen die ervoor zorgen dat de bloedvaatjes wijder worden, worden opengesneden. Maar zo’n operatie is niet zonder risico’s.

Ikzelf heb vroeger alles geprobeerd of er in ieder geval over nagedacht. Dikke lagen foundation, een groene concealer op m’n wangen die de rode kleur moest camoufleren, boeken hierover lezen, het internet afspeuren en zelfs bovengenoemde operatie. Maar als ik nu terugkijk op die periode weet ik dat het niet je uiterlijk is dat moet veranderen, maar je gedachtegang. Een paar tips:

Praat erover

Stel je kwetsbaar op en laat jezelf zien! Gevoelens van schaamte blijven alleen bestaan door ze voor jezelf te houden. Als je erover praat is de lading eraf. Toen ik mijn vriendinnen vertelde dat ik een groene concealer wilde kopen om m’n rode wangen te camoufleren, verklaarden ze me voor gek. Ze zagen het helemaal niet zo vaak en vonden het totaal niet storend als het wel gebeurde. Dit luchtte mij enorm op!

Lees ook: 5 wetenschappelijke redenen waarom je nu moet beginnen met mediteren

Laat het los

Zoals ik al zei: hetgeen wat mij het meest heeft geholpen is het los te laten. En dat doe je niet van de ene op de andere dag, dat kost tijd.

  • Accepteer dat blozen bij jou hoort en onthoud dat veel meer mensen blozen.
  • Focus je op de persoon die aan het praten is en geef die jouw volle aandacht zodat je niet eens tijd hebt om over je roodheid na te denken.
  • Keer even naar binnen, probeer te ontspannen door je focus op je ademhaling te leggen, en dan vooral op die in je buik.
  • Leid jezelf af: ga ergens anders over nadenken of ga iets doen. Neem bijvoorbeeld een slokje water of pak iets uit je tas. Het gaat alleen wel opvallen als je dit vaak doet. 😉

En onthoud: mensen die blozen worden vaak aardiger en betrouwbaarder gevonden dan mensen die niet blozen. Ha! 1-0 voor ons.


Dit artikel werd al 150 keer gedeeld.
Uitgelicht