Pexels

Het belang van schrijven wordt volgens experts onderschat: 3 redenen

Op veel basisscholen wordt steeds minder geschreven. De leerlingen werken tenslotte met tablets en laptops, en leren op deze manier een stuk minder goed schrijven. Volgens experts heeft ruim 30 procent van de leerlingen in groep 3 moeite met leren schrijven en heeft bijna de helft van de leerlingen in groep 4 een slecht of onleesbaar handschrift. Daar komt bij dat de fijne motoriek van veel kinderen niet meer goed ontwikkeld wordt. Niet heel gek, want tegenwoordig hoeven we nauwelijks nog echt dingen op te schrijven. We hebben tenslotte allemaal een smartphone in ons zak. Maar wist je dat schrijven een aantal belangrijke voordelen heeft?

De grootste genieën uit de geschiedenis hielden een dagboek bij. Precies, mensen als Isaac Newton, Albert Einstein, Abraham Lincoln, Leonardo Da Vinci, Charles Darwin, Maya Angelou en vele anderen schreven allemaal in hun eigen boekje. En niet omdat ze wisten dat er ooit biografieën en documentaires gebruik van zouden maken. Ze deden het omdat het een creatieve noodzakelijkheid voor ze was. Het bijhouden van een dagboek heeft allerlei voordelen, ook als je niet zo creatief bent. Het helpt je nadenken, doelen bereiken en zaken loslaten.

Dagboek, eerder halloboek

Zeg inderdaad maar hallo tegen een dagboek, want een dagboek bijhouden is een toevoeging voor ieders leven. Wat voordelen op een rij.

Foto: StocksnapFoto: Stocksnap

Regelmatig schrijven is goed voor je mentale gezondheid

Het oppakken van een pen en schrijven kan meerdere voordelen voor je gezondheid hebben. Behalve het bevrijdende gevoel van dingen ‘van je af schrijven’, geeft regelmatig schrijven je over het algemeen een goed gevoel. Door ervaringen op te schrijven, kun je ze herleven in je eigen omgeving zonder stress of zonder oordeel van anderen en zo beter verwerken. Niet gek dus dat therapeuten en psychologen vaak aanraden om een dagboek te beginnen. In deze studie bleek uit een experiment dat een kwartier tot twintig minuten schrijven patiënten al hielp met het verwerken van traumatische, stressvolle of emotionele gebeurtenissen.

De manier waarop je schrijft helpt daar ook heel erg bij, blijkt uit onderzoek. Focus niet op de emoties alleen, maar precies op wat je voelde en dacht en schrijf dat op. Schrijf niet zozeer op dat je bijvoorbeeld verdrietig was, maar schrijf echt je eigen verhaal. Hoe voelde jij je op dat moment?

Wees niet bang, niemand oordeelt je. Je dagboek is voor jou alleen.

Lees ook: 10 manieren om je direct minder gestresst te voelen

Foto: PexelsFoto: Pexels

Het is goed voor je creativiteit en helpt met ideeën

Regelmatig schrijven helpt je met het verwerken en overbrengen van complexe ideeën. Je hebt vast wel eens gehoord: “Je begrijpt het pas als je het kunt uitleggen.” Wanneer je een dagboek bijhoudt, helpt dat je niet alleen met ideeën en ervaringen verwerken, het helpt je ook ze logisch en duidelijk op te schrijven. Je ziet fouten die je wellicht eerst niet zag, en je ziet structuren en verbindingen die in je hoofd misschien in de war raakten.

Waarom denk je dat op school en in bijna ieder bedrijf regelmatig een brainstorm wordt gedaan? Zie je dagboek als je eigen kleine brainstorm. Wanneer je dingen opschrijft, zie je de mogelijkheden voor je. Een dagboek organiseert als het ware je creativiteit.

Lees ook: Hoe kun je je negatieve gedachtes omzetten naar positieve?

Het helpt je prioriteiten stellen, taken ordenen en doelen behalen

Niet zo’n creatief type? Een dagboek bijhouden heeft ook allerlei praktische voordelen. Houd bij welke positieve dingen je zijn overkomen of wat je iedere dag behaald hebt om je zelfvertrouwen een beetje te boosten. Of houd een track record bij van fouten en successen op je werk. Hopelijk zie je een patroon en leer je van je fouten. Bovendien heb je bewijs als je bij je baas vraagt om een loonsverhoging.

Foto: StocksnapFoto: Stocksnap

Het is ook een goede manier om gewoontes aan te leren. Misschien wil je gezonder eten, en dan is al je maaltijden bijhouden een goed idee. Bijvoorbeeld opschrijven waardoor je je goed voelt, helpt je patronen ontdekken waardoor je leert wat je gelukkig maakt. Andersom ook: wat zorgt ervoor dat je je slecht voelt? Dit kun je uit je leven halen.

Lees ook: Dankzij deze 6 handelingen in de ochtend ben je de rest van de dag een stuk productiever

Tips om te beginnen aan je dagboek

Een dagboek bijhouden is dé manier om in contact te blijven met jezelf en je gedachtes. Zin om aan de slag te gaan? Hier heb je wat handige tips.

  • Begin klein. Probeer het eens voor een maandje, zo’n vijf tot tien minuten per dag. Schrijf (of teken) gewoon wat je wil, geen regels.
  • Schrijf gewoon alles op. Zoals ik al zei, geen regels. Maak grafiekjes, teken, doodle, maak kaarten, schrijf random zinnen, maak lijstjes, maak een takenlijst. Het maakt niet uit.
  • Schrijf in ieder geval dingen op waar je dankbaar voor bent.
  • Schrijf elke dag rond dezelfde tijd.
  • Laat grammaticaregels even achterwege.
  • Wees eerlijk, niemand gaat het toch lezen.
  • Schrijf met de hand om beter dingen te onthouden.