Unsplash

Waarom een potje janken zo kan opluchten (of juist niet)

Wat doe jij als je je echt kut voelt? Ga je naar bepaalde muziek luisteren, je volstoppen met chocolade of ga je even hardcore shoppen? Of ga je een potje flink janken? Echt ongegeneerd die tranen over je wangen laten bungelen en niks doen om het tegen te houden? Veel mensen voelen zich echt beter na een goede huilbui, maar helaas ook veel mensen niet. Hoe zit dat nou eigenlijk? Wat doen waterende ogen met ons?

Niet elke traan is hetzelfde

Het grappige is dat het niet zomaar water is – je hebt verschillende soorten tranen. Een van de belangrijkste functies van tranen is het beschermen van onze ogen. Bijvoorbeeld van stof of om te zure dampen van uien eruit te halen. Een andere belangrijke functie zijn tranen met lysozymen, wat tegen bacteriën helpt. Door deze tranen en vloeistof wordt het al vochtige oog beschermt van bacteriële aanvallen en zorgt er dus voor dat je niet zomaar blind wordt.

Dan heb je nog de emotionele tranen. Deze hebben juist heel andere stoffen in zich, namelijk hormonen die het lichaam aanmaakt onder stress die bijvoorbeeld pijn stillen. Dus als er speciale soorten tranen zijn voor emotionele toestanden, dan moet er toch wel nut aan zitten? Zeker als het blijkt dat mensen de enige zijn die dit doen.

Lees ook: Uit onderzoek blijkt: er is een verband tussen aardig zijn en depressief worden

Want ja, volgens sommige onderzoeken kan huilen echt opluchten

Een van de hormonen die in de tranen zitten is een zogeheten adrenocorticotroop hormoon. Leuk woord, maar het idee is dat, volgens een recente studie, het lichaam dit hormoon uit zichzelf spoelt. Daardoor ontstaat cortisol, het stresshormoon, en kan het flink stress verlichten. Wat de tranen dus eigenlijk zouden doen, is haast giftige stoffen uit je lichaam te spoelen. Maar het heeft ook psychologische effecten. Flink huilen zou goed voor je zijn omdat je ermee diepe emoties uit. Het is belangrijk om diepe emoties te uiten en niet in je lichaam op te stoppen. Volgens professor Gail Kinman, onderzoeker naar huilen op het werk, zegt: “Dit kan zorgen voor fysiologische en psychologische problemen. Veel vrouwen zeggen vaak tegen me dat ze de behoefte hebben aan huilen, en zich erna emotioneel gereinigd voelen.”

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Het bewijs

Er is zeker empirisch bewijs voor het feit dat huilen je beter laat voelen. Maar uit de studies waar dit uit blijkt, wordt er vaak op de volgende manier onderzoek gedaan: er wordt bijvoorbeeld gevraagd wanneer ze voor het laatst gehuild hebben en hoe ze zich erna voelden.

Hierdoor kan het bijvoorbeeld zijn dat mensen automatisch naar een huilbui gaan die op heeft gelucht, wat de populaire mening over huilen is. Maar ook dat het niet duidelijk is hoe lang erna ze zich beter voelden. Zo weten we niet wat het tijdsbestek is van een mood change na een huilbui. Het kan heel goed zijn dat je je eerst slechter voelt, waarna je je beter voelt van het huilen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een Tilburgs onderzoek. In veel studies die in het lab worden gedaan, zien onderzoekers  dat de stemming eerst slechter wordt na het zien van een emotionele film. Maar zolang je je uiteindelijk beter voelt, is het goed. Toch?

Er is wellicht een betere vraag dan of huilen oplucht: Voor wie en onder welke omstandigheden lucht huilen op?

Het is niet voor iedereen

Huilen is absoluut niet voor iedereen. Zo heeft het bijvoorbeeld te maken met je persoonlijkheid en hoe anderen er op reageren of huilen oplucht, maar ook bijvoorbeeld waar je het doet. Flink huilen op je werk kan juist zorgen voor schaamte en afkeuring van je collega’s, waardoor je de opluchting absoluut niet meer voelt.

Professor Ad Vingerhoets, een bekende onderzoeker op het gebied van huilen, zegt: “Als anderen boos doen of je uitlachen, dan is de opluchting ver te zoeken.” Maar als anderen er juist op een positieve manier op reageren, bijvoorbeeld met een knuffel en begrip, kan dit helpen bij het oplossen van stress. Een traan kan dus zorgen voor positief gedrag uit anderen. Wel mooi overigens, de professor zag in zijn onderzoek wel dat mensen huilende mensen meer bereid zijn te helpen. Da’s dan wel weer heel fijn om te weten. Dus helpt huilen? Lucht huilen op? Volgens hem is het juist de verbinding met anderen die opluchting geeft.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Huilen laat onze verbinding zien met de wereld en met anderen. Dus huilen mag gerust, vier dat je verbonden bent. Laat dat zien.

Lees ook: Angststoornissen komen vaker voor je dan je denkt: zo zit het

Huil je te veel?

Veel huilen kan ook een teken zijn van diepere stoornissen zoals depressie, post-traumatische stressstoornis en angststoornissen. Voor deze mensen heeft huilen een stuk minder opluchtend effect. Iemand met depressie gaat niet zeggen na een flink potje janken dat hij of zij zich beter voelt. Zoals de professor zegt:

Je moet goed in je vel zitten om te profiteren van huilen.

Als je je dus zorgen maakt over hoeveel je huilt, wees niet bang om een praatje te maken met je huisarts. Want praten helpt.

Nog niet genoeg gehoord over huilen? Kijk dan vooral het praatje van professor Ad Vingerhoets: