Flickr/yoram

Laila (25): “Mensen die tegen hoofddoeken zijn, weten vaak niet eens waar het voor staat”

Op Internationale Vrouwendag vorige week kondigde Nike aan met de Nike Hijab Pro te komen, een hoofddoek voor tijdens het sporten. Het idee ontstond toen Olympische gewichtheffer Amna Al Haddad het Nike Sport Research Lab bezocht. Ze vertelde dat ze maar één hoofddoek had die ze tijdens het sporten aan kon doen. Die moest ze dus elke avond wassen. Nike hoopt op deze manier nóg meer vrouwen aan te moedigen te gaan sporten. Maar er zijn mensen die het niet eens zijn met het sportmerk. Volgens hen zou een hoofddoek een teken zijn van de onderdrukking van vrouwen. Deze moslima vertelt dat dat niet zo is.

Foto: LailaFoto: Laila

Laila (25): “Niemand heeft me gedwongen”

“Ik draag nu alweer bijna elf jaar een hoofddoek”, vertelt ze. “De reden dat ik ‘m al zo jong wilde dragen is heel simpel: ik wilde me onderscheiden van anderen. Ik werd niet door mijn ouders of wie dan ook gedwongen om een hoofddoek te dragen, het was mijn keuze. Een aantal familieleden keurden het zelfs af. Ze vonden het maar niks dat ik al zo jong een hoofddoek begon te dragen, wat ik heel jammer vond. De hoofddoek staat ervoor om je schoonheid te bewaren voor degene die het waard is om je uiteindelijk zonder te zien. In dit geval voor de man met wie ik later hoop te trouwen.”

Leuke bijkomstigheid was dat ik daardoor mijn haar niet meer hoefde te laten zien. Dat is altijd al een ramp geweest en nu nog steeds.

“Ik ben hier in Nederland geboren”, vertelt ze. “Ik ben altijd mezelf gebleven en mijn hoofddoek heeft mij niet veranderd. Ik doe mijn uiterste best om goed mee te draaien in de Nederlandse maatschappij en ik probeer mijn bijdrage te leveren, al is dat in deze tijd soms best lastig met mensen die vooroordelen over je hebben. Door de jaren heen ben ik voor verschillende banen afgewezen puur en alleen, omdat ik een hoofddoek draag”, zegt Laila. Eerder deze week nog werd door het Europees Hof van Justitie bepaald dat een werkgever de hoofddoek mag verbieden op de werkvloer. “Het is jammer hoe soms sommige mensen uit ‘mijn cultuur’ zich op het verkeerde pad hebben begeven en dat er daardoor gelijk met een vinger naar de hele bevolking wordt gewezen en ze ons zien als ordeverstoorders.”

Mensen weten niet waar de islam voor staat

“Ik vind het echt onzin dat mensen Nike nu boycotten, maar ergens snap ik het wel. We leven in een land waarbij het niet vanzelfsprekend is dat veel mensen een hoofddoek dragen en je zult altijd mensen hebben die er fel op tegen zijn. Maar die mensen weten heel vaak ook niet waar de islam en het dragen van een hoofddoek echt voor staat. Veel mensen nemen de moeite ook niet om dat te onderzoeken en laten zich te veel beïnvloeden door de media en andere mensen. Ze denken dat als er weer een Marokkaan negatief in het nieuws komt, dat gelijk iedereen zo is. Het is jammer, maar zo zal het altijd blijven, denk ik.”

Sporthoofddoek zorgt juist voor meer emancipatie

Nike is trouwens niet de eerste die een hoofddoek speciaal voor sport verkoopt. Het Nederlandse Capsters begon daar bijvoorbeeld al 17 jaar (!) geleden mee. Ontwerpster Cindy van den Breemen hoorde het verhaal van een moslimmeisje dat uit de gymles werd gestuurd, omdat haar hoofddoek niet veilig zou zijn. Dus bedacht ze er een die dat wél was.

Het bedrijf verkoopt nu speciale voetbal-, hardloop-, zwem- en fitnesshoofddoeken. In 2012 bewees Cindy van Breemen al dat haar hoofddoeken de emancipatie van moslimvrouwen juist kan helpen. Ze zorgde ervoor dat het hoofddoekenverbod bij de FIFA werd opgeheven. Hierdoor mochten vrouwen uit veel islamitische landen voor het eerst meedoen aan officiële toernooien.

A post shared by Sarah Musa NY (@sarahmusany) on

Nieuwe generatie aan atleten

Gewichtheffer Amna besluit op Instagram de boycotters ook even op hun plaats te zetten. “Ik realiseer me dat er veel gemixte reacties zijn op het besluit van Nike om dit product ‘nu’ op de markt te brengen. Steeds meer vrouwen hebben aangegeven het product nodig te hebben. Steeds meer professionele atleten hebben gevochten voor het recht om met een hoofddoek te sporten. Om gelijk te worden behandeld. We hebben het groot gemaakt in het nieuws, ze konden ons niet negeren”, schrijft ze. “Ik support vrouwen met én zonder hijab. Hoe ze zich kleden is hun keuze.”

Door de Nike Sports Hijab zal er een hele nieuwe generatie aan atleten ontstaan die ervoor kiezen om professioneel te gaan sporten.

With the Nike Pro Hijab Launch, I do realize there is a lot of mixed reactions as to why Nike decided to create such a product “now.” __ From my perspective as a former athlete who competed in Hijab, in the past, the big brands didn’t see the need or market for it as it was not “popular” and it was unheard of to see women train, exercise and compete in hijab. __ It is a recent phenomenon where more women have expressed a need for it and more professional athletes have fought for rights to compete with a headscarf, and have an equal playing field. We made it big in the news, we couldn’t be ignored. __ As Muslim women, we have been vocal in the media about it – personally since 2011 – the big guys can’t help but notice us “the underdogs” and our impact in the sports industry and world. They know that we are here to stay and decided to join the party and create another “competitive” sport hijab in the market, which by the way, did exist in the market for few years now. __ As an innovative company, they will create products and they will meet market needs – whatever they may be. It is not dismissing any other hard work done in the past to develop sports hijabs, it’s just there is more competition in the market for modest clothing now. __ I support Muslim women with or without hijab, and how they dress is their choice. And with the Nike Sports Hijab, it surely will encourage a new generation of athletes to pursue sports professionally, and without us athletes who fought for this right and made it happen, Nike wouldn’t “just do it.” __ Ps. This is purely my opinion on the matter, not paid for or asked to be written. Much Love, -Amna

Een bericht gedeeld door آمنة الحداد Amna Al Haddad 🇦🇪 (@amna.s.alhaddad) op


Dit artikel werd al 25 keer gedeeld.