Waarom calorieën tellen je niet altijd helpt

Afvallen, het blijft een dingetje. Simpelweg minder eten dan je verbrandt, toch? Als je nu eens uitrekent hoeveel calorieën je op een dag verbruikt én hoeveel je er in je mond stopt, dan zou je precies moeten kunnen berekenen hoeveel je mag eten om af te vallen, toch? Klopt, in theorie. Maar dat calorieën tellen in de praktijk niet voor iedereen werkt en misschien helemaal niet is wat jou gelukkig maakt, weet ik inmiddels maar al te goed!

Inzicht

Heb je zelf totaal geen idee van hoe je dagelijkse voeding in elkaar steekt? Dan kan het zeker helpen een tijdje calorieën te tellen om inzicht te krijgen in wat je naar binnen schuift. Maar op de lange termijn verlies je zo de connectie met je lichaam. Op een enkele uitzondering na ken ik alleen maar mensen die gestrest, chagrijnig en zelfs angstig werden door het tellen van calorieën. Je kunt immers veel moeilijker spontaan eens gaan uit eten, bent elke dag tijd kwijt aan het tellen en maakt keuzes gebaseerd op een rekensommetje in plaats van wat je lijf nodig heeft.

Als ik bijvoorbeeld heel veel zin heb in chocolade, weet ik dat mijn lijf magnesium nodig heeft. Dan eet ik dus ook iets waar veel magnesium in zit, zoals dat stukje pure chocolade, een banaan of pompoenpitten. Ik eet dus niet ‘alleen en zomaar’ wat mijn app me vertelt dat ik nog aan calorieën mag eten. Nee ik eet waar mijn lichaam om vraagt!

Eten op gevoel

Ik vraag me nog steeds regelmatig af hoe ik dat vroeger als kind deed: gewoon eten op gevoel. Na jaren van alles berekenen en overdenken denk ik niet dat ik ooit nog zo gemakkelijk met voeding om zal gaan als een jaar of 12 geleden. Maar nu ik (al een paar jaar) geen calorieën meer tel en weer leer te luisteren naar mijn lijf kan ik weer spontaan een ijsje eten, uit eten gaan of blij zijn met iets dat iemand voor mij klaarmaakt. Wat was dat afschuwelijk toen ik altijd in de stress raakte als iemand voor mij kookte en ik niet wist hoeveel olie erin zat! Hoe moet je dat invoeren in je app? Want een heel klein beetje meer of minder olie scheelt wel heel veel calorieën! Stress om niets als ik er nu op terug kijk.

Balans

Meestal gezond eten, regelmatig lekker bewegen en vooral ook voldoende ontspannen zijn de belangrijkste pijlers om gezond te zijn. Met de nadruk op “meestal” en op “om gezond te zijn”. Af en toe ongezond eten is namelijk júist voor je koppie heel gezond! Van die mensen die 24/7, zeven dagen in de week en 52 weken in het jaar gezond eten, vind ik maar eng. Die kunnen onmogelijk echt gelukkig zijn. Als je het mij vraagt.

Er zal echt niemand zijn die op z’n 80e achter de geraniums zit en denkt: “hmm, ik heb misschien niet alles gedaan wat ik wilde doen in dit leven, maar ik was wél slank!” Na jarenlang streven naar dat perfecte plaatje heb ik inmiddels wel geaccepteerd dat ik zelf met een maatje meer een véél leuker persoon ben. Niet iedereen is ervoor gemaakt om in een maatje 36 te passen, of dat nu door je genen, je stofwisseling of welke andere oorzaak dan ook komt. De één is nu eenmaal kerngezond en gelukkig in maat 34, de ander in maat 40. Prima! Ik ben gezond, geniet van mijn gezonde recepten met regelmatig iets lekkers (en soms wat minder gezond) tussendoor. Zonder calorieën te tellen ben ik verreweg de leukste versie van mezelf die ik ooit ben geweest 🙂 En dat wil ik graag zo houden!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.