Flickr/Franklin Heijnen

We verspillen jaarlijks 41 kg voedsel per persoon: zo voorkom je dit

In 2016 hebben Nederlandse huishoudens gemiddeld 41 kg voedsel per persoon verspild. Een groot deel hiervan komt door een verkeerde interpretatie van houdbaarheidsdata. Veel mensen (62%) weten het verschil tussen aanduidingen als TGT en THT niet en gaan dan maar voor de meest veilige optie: weggooien. Zonde, want veel producten kun je ver na de THT-datum nog gebruiken. Huishoudens zouden volgens Toine Timmermans, programmamanager aan de Wageningen University & Research (WUR), jaarlijks 300 tot 400 euro kunnen besparen. Dus: voor eens en voor altijd een verklaring van de termen én tips om voedselverspilling verder tegen te gaan.

In 2010 was de doelstelling van het kabinet om de voedselverspilling met 20 procent terug te dringen. Helaas is dit sindsdien met nog geen 1% gedaald en zijn Nederlanders de grootste verspillers binnen de Europese Unie. Volgens Timmermans zijn consumenten de grootste voedselverspillers en gooien we 40 tot 50% van ons voedsel weg. We kopen meer eten dan nodig is, bewaren het niet op de goede plek en koken te grote porties.

Verschillende etiketten

Uit onderzoek van de WUR blijkt dat de verspilling van lang houdbare producten, zoals pasta en rijst, met 12% daalt als er geen THT-datum op de verpakking staat. Als er daarnaast ‘lang houdbaar’ op het etiket staat, daalt het met 31%. Demissionair staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken wil al langer dat de houdbaarheidsdatum op zeer lang houdbare producten verdwijnt. Maar Europese regelgeving verplicht producenten data op etiketten te vermelden, om de voedselveiligheid te waarborgen.

Alleen op producten die op een speciale lijst staan, hoeft geen houdbaarheidsdatum te worden vermeld. Van Dam wil dat deze lijst flink uitgebreid wordt, met bijvoorbeeld macaroni, spaghetti, couscous, griesmeel en rijst. Die producten kunnen namelijk ver na de THT-datum gegeten worden zonder dat het gevaarlijk is. Maar goed, in de tussentijd kunnen we zelf ook veel doen. Eerst maar eens een uitleg van de verschillende termen:

  • Te gebruiken tot (TGT)

Dit is eigenlijk de enige aanduiding die ertoe doet qua voedselveiligheid. Dit wordt namelijk gebruikt voor producten waarbij het op een gegeven moment daadwerkelijk gevaarlijk kan zijn om het nog te eten, zoals bijvoorbeeld vlees en vis.

Lees ook: Ik houd van vlees en toch zeg ik: stel één vleesvrije dag per week in

  • Tenminste houdbaar tot (THT)

Deze term geeft aan tot wanneer een product minimaal houdbaar is. Het verschilt per product wanneer je het écht niet meer kunt eten. Zo kun je droogwaren zoals pasta en rijst nog jaren na de THT eten. Ook verse producten zoals eieren hoef je niet meteen weg te gooien, gebruik bijvoorbeeld deze ei-truc om te checken of-ie nog goed is. Bij melk en yoghurt ruik en proef je het als het niet meer goed is. En als er een beetje schimmel op kaas zit, kun je dat er gewoon afsnijden. De schimmel die hierop groeit, groeit meestal namelijk alleen aan de buitenkant.

  • Beste kwaliteit tot

Bij groente, fruit en aardappelen staat soms een beste kwaliteit tot-datum. Dit staat er alleen op zodat vakkenvullers weten welke producten het langst in de schappen liggen. Hier hoef jij je dus niet druk om te maken.

Creatief met eten omgaan

Je hoeft dus voortaan alleen nog maar op de TGT-datum te letten en voor de rest je gezonde verstand te gebruiken. Nog een aantal tips:

  • Bewaar je eten op de juiste plek, dat scheelt al een boel. Hier lees je een aantal tips.
  • Eet vaker soep. Alle restjes of overrijpe groente kun je verwerken tot een lekker soepje.
  • Hetzelfde geldt voor fruit en smoothies. Gooi het fruit (evt. met wat yoghurt) in een blender en mixen maar.
  • Kook in één keer wat meer zodat je geen restjes overhoudt, en vries het in porties in (bijvoorbeeld een van deze recepten). Als je een keer te lui bent om te koken zul je jezelf dankbaar zijn. 😉
  • Vries brood dat je niet meteen opeet in. Of maak er een tosti, wentelteefjes of croutons van.
  • Of geef je restjes aan anderen, ook in Nederland zijn er namelijk mensen die met honger naar bed gaan. Meld je bijvoorbeeld aan bij de Facebookgroep ‘Ik ga met honger naar bed’.
  • Steun organisaties die voedselverspilling tegengaan door met producten te koken die anders weggegooid zouden worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan InStock en Kromkommer.
  • Vraag om een doggy-bag als je in een restaurant je eten niet opkrijgt. Normaalste zaak van de wereld in de Verenigde Staten én wie zegt er nou nee tegen pizza als ontbijt?
Uitgelicht