Foto: Flickr

Stress is gezond, maar alleen als je wilt dat het dat is

Een tijdje geleden bekeek ik een TED-video van Kelly McGonigal over het onderwerp stress. In onze huidige maatschappij is er weinig actueler dan dat. De werkdruk is hoog en stijgt, alleen de lonen stijgen niet altijd even hard mee en als gevolg daarvan ervaren we veel spanning en worden we ongelukkig. Zijn er dan manieren om je te ontdoen van de stress of nog beter zelfs: je visie erop te veranderen? Het antwoord is uiteraard ja.

Wat verstaan we onder stress?

Stress is een reactie die ontstaat als er ergens een bepaalde mate van spanning mee gemoeid is. Dit hoeft niet alleen maar negatieve stress te zijn. Zo is het gevoel als je op vakantie gaat ook stress, maar dat is positief en wordt in de volksmond niet gezien als stress. De negatieve kanten zijn wat minder mooi, en kunnen ook flinke gevolgen hebben zoals hoofdpijn of zelfs een langdurige burn-out. Omdat de positieve vibes geen problemen veroorzaken, praat ik in dit artikel alleen over negatieve stress.

Let’s talk about stress

Eerst nog even wat meer uitkomsten van de onderzoeken die McGonigal in haar TED-video bespreekt. Een van de onderzoeken die zij citeert heeft onder bijna 30.000 Amerikanen het fenomeen ‘stress’ onderzocht. Daaruit kwam dat als je de laatste jaren een hoge mate van stress had ervaren én stress als gevaarlijk ziet, je een 43% hogere kans hebt om eerder dan gemiddeld dood te gaan. Het bijzondere is dat mensen die hoge stressniveau’s hadden, maar stress niet als gevaarlijk zagen geen hogere kans op een vroege dood zouden hebben dan gemiddeld. Integendeel, ze zouden juist tot de meest langlevende mensen op aarde behoren. Iets om bij stil te staan, toch?

Het grootste wapen tegen stress is ons vermogen om één bepaalde gedachte voor een andere te kiezen.

Als mensen met een identiek niveau van spanning verschillende levensverwachtingen hebben op basis van hun visie op stress, dan moeten wij dat toch ook kunnen? Ja, klopt. Zelf ben ik al een tijdje met dit fenomeen bezig. Het leven wordt een stuk leuker, maar vooral ook een stuk makkelijker wanneer je visie op de boosdoener is veranderd.

Eigen ervaringen

Zelf heb ik dus al een tijdje geen last meer van te hoge spanningen. Of althans, ik ervaar het niet als zodanig. Daar zit een hele dunne lijn tussen. Ik ben me wel degelijk bewust van het feit dat het gevoel stress zou kúnnen zijn. Het verschil is dat ik die visie nu dus niet meer ‘toe laat’.

Een goede oefening om stress minder invloed op je gezondheid te laten hebben is een gedachte. In plaats van het mijmeren over dat ik het niet kan, of dat iets niet goed is, denk ik eraan dat die spanning mijn lichaam klaarmaakt voor een megaprestatie. Mijn hart pompt sneller omdat het actie verwacht. Daarnaast pompt het hart zuurstof rond zodat ik me nog beter kan focussen op de taak of opdracht die ik heb. Met deze gedachte op zak kan ik met een positief gevoel het podium op, een examen in of een belangrijk debat aangaan.

Wat ik ook vaak doe bij een moment van stress is alleen zijn. Dan heb ik vaste muziekstukken die ik luister voordat ik iets belangrijks moet doen of als de werkdruk mij toch een keertje bij mijn keel grijpt. Op dat soort momenten luister ik naar nummers zoals ‘Believer’ van Imagine Dragons, of Warriors, ook van Imagine Dragons. Met die muziek aan op een koptelefoon word ik me dan volledig bewust van dat ‘stressgevoel’ en probeer ik mijn gedachten om te zetten naar positieve, game-winning gedachten en stoomt mijn lichaam zich tegelijkertijd klaar voor het gevecht. Na mijn 5 minuten sessie ben ik weer uit het slop getrokken en een stuk meer ready voor wat er nog komen gaat.

Foto door: FlickrFoto door: Flickr

Stress is gezond

Wie had ooit gedacht dat stress je gezondheid juist zou kunnen bevorderen? Het is echt zo! Oxytocine, ook wel het knuffelhormoon genoemd omdat het vrijkomt wanneer je met elkaar knuffelt, is ook een van de belangrijkste hormonen die vrijkomt tijdens een stressreactie. Dit hormoon laat je verlangen naar sociaal contact en brengt sociale interactie in verbinding met het ervaren van plezier. Maar wat mensen niet weten is dat oxytocine ook een natuurlijke stressremmer is. Het beschermt je hart tegen mogelijke schade van stress. Iedere keer dat je stress hebt wordt je hart een stukje sterker.

Het allermooiste is de reactie die oxytocine heeft als je tijdens stress contact met anderen zoekt. Wanneer je steun krijgt of geeft, of een gesprek hebt met iemand tijdens een tijd van stress, maak je extra oxytocine aan wat je hart nóg sterker maakt. Hierdoor zul je sneller genezen van (de gevolgen van) stress en zul je de volgende keer nog meer spanning aan kunnen. Je stress-comfortzone wordt groter. Op die manier kunnen we ondanks de sjoemeldiesels nog gewoon gezond oud worden. Succes!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.