Agnès Nederhof

Hoe stilte opzoeken je kan helpen daadkrachtiger te worden

Vanaf het moment dat je wakker wordt tot het moment dat je gaat slapen ben je bezig. Met je telefoon, social media, vrienden en familie, school, werk, ga zo maar door. Het is zo gewoon geworden dat we er eigenlijk niet meer over nadenken. Toch zorgt het ervoor dat we soms aan onszelf voorbij gaan. Want hoe weet je nou wat jij het liefste wilt, als je geen tijd hebt (neemt) om daar over na te denken? Het is niet gek dat 44% van de jongeren keuzestress heeft.

Misschien denk je dat je het niet nodig hebt om af en toe stil te zijn. Het gaat toch al jaren goed zo? Maar stil zijn brengt je dichter tot jezelf. Het laat je naar binnen kijken, in plaats van naar buiten. En dat kan je daadkrachtiger, directer en meer gefocust maken. Je zult op den duur beter naar jezelf kunnen luisteren, en daardoor betere keuzes op basis van je intuïtie maken. Want diep van binnen weet jij echt wel wat je wilt en wat het beste voor jou is. Alleen moet je er wel voor open staan. Als je dat eenmaal doet, is keuzes maken veel makkelijker én leuker!

Hoe?

We worden constant vermaakt en geprikkeld door vanalles wat er om ons heen gebeurt. Zelfs als we op de bank zitten: een appje hier, notificatie daar. Verveling komt niet meer voor. Het is dus niet raar dat we stilte echt op moeten zoeken in plaats van dat het gewoon ‘gebeurt’.

Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Je kunt een momentje voor jezelf op de bank thuis nemen, gaan mediteren, yoga doen, naar muziek luisteren, een wandeling maken, of gaan sporten. Probeer uit wat voor jou het beste werkt. Als je ermee begint zul je merken dat je geest allesbehalve stil is. Er komt een constante stroom van gedachtes langs. Het lijkt zelfs alsof deze erger wordt, maar dat komt doordat je er nu pas voor openstaat en naar luistert. Deze gedachtes kunnen confronterend zijn, daarom vermijden veel mensen stilte en zoeken ze juist drukte op. Maar hoe vaker je stil bent, hoe meer je ervan zult genieten.

Lees ook: 30 dagen mediteren: Daan (21) heeft ADHD en kan nu niet meer zonder

Leuker voor jezelf

Het afgelopen jaar ben ik hier zelf veel mee bezig geweest. Ik ben met een coach gaan praten en samen met haar kwam ik erachter dat ik veel negatieve gedachtes over mezelf had. Deze ben ik met haar hulp gaan onderzoeken en omdraaien: tegenover elke negatieve gedachte moest ik een positieve zetten. Dat was moeilijk en ik werd er op een gegeven moment zelfs een beetje moedeloos van, omdat er geen einde aan alle negatieve gedachtes leek te komen. Toch ben ik erdoorheen gekomen en nu ‘betrap’ ik mezelf er wel eens op dat ik mezelf complimenten sta te maken in de spiegel. Het is een gewoonte geworden om positieve en bekrachtigende dingen tegen mezelf te zeggen, in plaats van mezelf naar beneden te halen. En dat helpt enorm!

En liever voor jezelf zijn, zorgt er ook voor dat je leuker voor de mensen om je heen bent. Je bent niet op zoek naar goedkeuring (bijvoorbeeld in de vorm van complimenten) van anderen, omdat je zelf weet dat je het goed doet. En als ik me aan iets onbenulligs stoor, kan ik het veel gemakkelijker loslaten omdat ik weet dat het niet belangrijk genoeg is om m’n tijd aan te besteden. Je bent veel meer gefocust, omdat je (eindelijk) weet waar je naar toe wilt.