Flickr/Ashley Asuncion

Hoe je stemming in één seconde van super blij naar grumpy kan omslaan

Ik heb van die dagen dat mijn humeur opeens onverklaarbaar omslaat. Het ene moment voel ik me net een soort onoverwinnelijke Beyoncé, het volgende moment schiet ik volledig uit mijn slof omdat mijn vriend geen spek op mijn hamburger heeft gedaan (of nou ja, achteraf gezien is dit natuurlijk een uitstekende reden om grumpy te worden). Alhoewel er bij stemmingswisselingen vooral aan vrouwen wordt gedacht en het ook zeker waar is dat zij er – vooral tijdens de menstruatie – meer last van hebben, komen stemmingswisselingen bij iedereen in enige mate voor. Ook bij mannen. Maar hoe kan het dat je stemming zonder duidelijke reden zo kan omslaan?

Niemand voelt zich natuurlijk op z’n best als ze slecht nieuws hebben gekregen. Dat is ook niet wat met stemmingswisselingen bedoeld wordt. Een stemmingswisseling komt onverwachts om de hoek kijken en is vaak een hele intense emotie, zonder aantoonbare reden. Hoe komt het dat we stemmingswisselingen hebben en hoe zorg je dat je nog wat vrienden overhoudt?

Hormonen
Hormonen hebben een grote invloed op je stemming. Dat is ook de reden dat er bij stemmingswisselingen vooral aan vrouwen wordt gedacht. Vrouwen hebben namelijk veel vaker last van hormonale veranderingen. Sowieso natuurlijk door de leukste week van de maand ( 😉 ), maar ook tijdens zwangerschappen en de overgang. Dat pubers zo heerlijk lief zijn altijd, komt ook door de hormonale veranderingen die ze doormaken.

Stress
Als je je gestrest voelt, komt dat omdat er veel spanning in je lichaam zit. Die stress zorgt voor een overprikkeling van de hersenen, waardoor ze ineens met een stuk minder kunnen dealen dan anders. Ook hormonale schommelingen zijn vaak een gevolg van stress.

Te weinig slaap
Waarom we precies slapen heeft geen enkele wetenschapper nog kunnen ontdekken, maar één ding is zeker: we hebben slaap nodig om te functioneren. Bij te weinig slaap kun je ook last krijgen van stemmingswisselingen. Doordat je moe bent, ben je namelijk gevoeliger voor prikkels en dus letterlijk prikkelbaar.

Lees ook: 20 jaar onderzoek naar slaap wijst uit: hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft

Ongezond eten
Een andere mogelijke boosdoener van je stemmingswisselingen is ongezond eten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die veel verzadigde (slechte) vetten eten, vaker last hebben van stemmingswisselingen. Zit je in een dipje? Eet dan wat vette vis. Omega-3 vetzuur kan je juist helpen je weer die onoverwinnelijke Beyoncé te laten voelen.

Hoe je nog wat vrienden behoud?

Eigenlijk heb je het al een beetje geraden door wat je net gelezen hebt: laat de pizza en pasta staan en eet gezond en gevarieerd. Zorg daarnaast dat je elke nacht ten minste zeven uur slaap hebt. Bovendien zijn er nog een aantal dingen die je kunt proberen:

  1. Mediteren: misschien had je het nog niet door, maar mediteren is niet meer alleen voor zweverige geitenwollensokkentypes. Volgens een onderzoek van Harvard, zijn onze hersenen 47% van de tijd aan het malen. Niet echt lekker voor je stressgehalte natuurlijk. Door te mediteren krijg je je gedachtes meer in het hier en nu in plaats van in het ‘wat als’.
  2. Verander je omgeving: ik heb vaak een dipje als ik de hele dag achter mijn computer zit te werken. Vooral als je even niet zo lekker in je vel zit, kan het helpen om je omgeving te veranderen. Dus even buiten een wandeling te maken, iets lekkers voor jezelf klaarmaken of even een praatje maken met je collega, vriend(in) of moeder.
  3. Herken dat je een stemmingswisseling hebt en lach er daarna om: realiseer je dat je echt geen moord en brand hoeft te schreeuwen om een missend plakje spek en zie er tegelijkertijd de humor van in. Voor je het weet is je chaggo bui dan weer voorbij!