Unsplash

Sporten met een kater: do or don’t?

’s Avonds in de kroeg, ’s ochtends in de sportschool? Het klinkt als een ideale manier om je gezondheid in balans te houden. Maar is het wel zo verstandig om met iets meer dan een paar drankjes op te gaan sporten?

Met enige regelmaat komen er mensen met een brak hoofd onze sportschool binnenlopen om toch een lesje BodyPump mee te pakken. Sommigen vragen zichzelf op dat moment ook af of dat wel een verstandig plan is. Terwijl anderen zeggen dat ze hun kater er bewust uit komen zweten!

Uitdroging

In dat laatste zit wel een kern van waarheid: je kunt de giftige stoffen sneller je lichaam uitwerken door te zweten. Er ligt echter ook gevaar op de loer: alcohol zelf onttrekt al veel vocht aan je lichaam, dus als je dan ook nog eens gaat sporten loop je alleen maar meer risico op uitdroging. Ga je enigszins op je gemak op de crosstrainer staan met een grote fles water bij de hand, dan kan het zweten je zeker helpen sneller van je kater af te komen. Moet je echter presteren op het voetbalveld of staat er een zware HIIT-training op het programma? Dan is het oppassen geblazen!

Doordat je lichaam harder moet werken wanneer het vocht tekort komt krijg je hoofdpijn en voel je je lusteloos. Ga je dan toch zwaar trainen dan vererger je waarschijnlijk alleen maar je kater en loop je bovendien risico op ernstigere complicaties zoals duizeligheid, hartkloppingen en zelfs bewusteloosheid.

Motoriek

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van alcohol sportieve prestaties niet per se vermindert. Onder andere afhankelijk van hoeveel je hebt gedronken, hoe veel alcohol je gewend bent, hoe lang je sport en onder welke omgevingsomstandigheden je sport kan alcohol nauwelijks tot veel invloed hebben. Volgens één van mijn collega’s spelen sommige basketballers in zijn team juist heel goed na een avond op stap!

Hij waarschuwt echter ook dat dit inderdaad wel van veel factoren afhankelijk is, voornamelijk van hoeveel je drinkt. Iets te veel en je ziet dat spelers minder controle hebben over hun lichaam en daardoor sneller blessures oplopen. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat alcohol het centraal zenuwstelsel kan verzwakken, wat zorgt voor verminderde cognitieve functies en motorische vaardigheden, alsook gedragsveranderingen die een nadelig effect kunnen hebben op prestaties.

Tips

Voor wie toch graag zowel wil stappen als trainen, vroeg ik mijn collega’s om een aantal tips. De allerbelangrijkste: DRINK! Dat deed je natuurlijk al, maar in dit geval bedoelen ze water. Drink zowel voor, tijdens als na het sporten veel water om uitdroging te voorkomen. Drink vooral geen cafeïne zoals in koffie of zwarte thee, want ook dat onttrekt vocht aan je lichaam. Ontbijt licht met bijvoorbeeld fruit en train licht, liefst in de buitenlucht.

Als je op deze manier sport, zou het wel eens kunnen zijn dat je profiteert van gelukshormonen zoals serotonine en endorfine, die vrijkomen tijdens het sporten. Zo kan sporten daadwerkelijk helpen sneller van je kater af te komen. Die HIIT-training of zware BodyPump-les kun je echter maar beter overslaan: een stevige wandeling in de buitenlucht met een fles water in je hand doet je waarschijnlijk meer goed!

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.