Unsplash

Problemen met in slaap komen? 5 tips van een ervaringsdeskundige

Kon jij vannacht niet in slaap komen? Uit onderzoek blijkt dat drie kwart van de Nederlanders weleens ligt te woelen. Vooral werk (27%), geldzorgen (16%), en de persoon naast je die ligt te snurken (14%) zijn boosdoeners. Dat is best kut, want onderzoek wijst uit hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft. Goede slapers zijn daarnaast tot 25 procent gelukkiger dan slechte slapers en hebben ook nog eens tot veertig procent minder stress. Aan die kettingzaag naast je valt niet zoveel te doen, maar als jij de uren voorbij ziet tikken op de klok omdat je aan het piekeren bent, kunnen deze tips je misschien helpen.

Ik kan het weten, want ik ben een ervaringsdeskundige. Een tijdje geleden kon ik uren wakker liggen om dingen waar ik op dat moment toch niks aan zou kunnen veranderen. Ik dacht dan aan die dronken nacht drie jaar geleden waar ik mezelf compleet voor schut zette. Ik wist opeens wat ik had moeten zeggen tijdens die verhitte discussie een half jaar geleden. Maar vooral lag ik te piekeren over de dingen die ik morgen nog moest doen. Al die uren slaap die ik verloor waren niet echt goed voor mijn gemoedstoestand gedurende de dag… ūüėČ

De standaardtips ken je vast al… Een glas kalmerende thee, je slaapkamer goed donker maken en ’s avonds laat zoveel mogelijk wegblijven van schermen bijvoorbeeld. Maar wat nou als die niet blijken te werken? Dan kun je deze dingen proberen:

Mijn ultieme tip: de app Calm

Deze gratis app is echt mijn lifesaver geweest. Het is een app waar je mee kunt mediteren, maar het¬†beste deel van Calm zijn de ‘Sleep Stories’ (kun je ook gewoon luisteren op vliegtuigstand!). De naam verklapt het al een beetje: dat zijn verhaaltjes voor het slapengaan. Net als vroeger, maar dan voor volwassenen. Elke keer ben ik binnen tien minuten (!) vertrokken. Waarom het voor mij werkt? Omdat ik me tijdens het luisteren kan focussen op het verhaaltje. Dat betekent dat¬†ik me dan niet meer focus op¬†mijn to do’s van morgen. Maar deze app is niet voor iedereen ideaal. Als ik tegelijkertijd met mijn vriend naar bed ga, werken de verhaaltjes niet. Dat komt omdat de verhalen over dingen als lavendel gaan en hij ze dan zo saai vindt dat hij gaat liggen woelen. Ik vind het juist niet erg dat de verhalen niet over ridders of¬†andere spannende dingen gaan. Je moet immers het einde niet willen horen.

Schrijf al je zorgen van je af

Dat we blijven piekeren over morgen heeft onder andere te maken met het feit dat we bang zijn dat we ‘dat ene belangrijke’ vergeten. Het helpt daarom erg om alle dingen waar je je zorgen om maakt op te schrijven. Je brein kan het dan even loslaten tot morgen. Als dat niet blijkt te werken kun je ook opschrijven waar je momenteel het meest dankbaar voor bent. Zo verleg je de focus van je negatieve naar positieve gedachten!

Lees ook: Stoppen met denken: 6 tips om overthinking tegen te gaan

Fantaseer erop los

Als ik vroeger niet kon slapen, droomde ik altijd dat ik later een supergroot huis zou hebben, met een bioscoop, zwembad en een manege. Tja, ik werd groot en dromen veranderen, want nu zou ik toch echt geen zin hebben om dat huis helemaal schoon te maken. Toch is het idee om er even helemaal op los te fantaseren geen verkeerd idee: uit een experiment in Amerika bleek dat mensen die zich focusten op iets heel aangenaams meer dan twee keer zo snel in slaap vielen dan mensen die dat niet deden. Droom dat je op een tropisch strand ligt en breng je gedachten elke keer weer terug naar je favoriete cocktail als ze weer afdwalen.

Doe ontspanningsoefeningen

Je kunt jezelf kalmeren door je ademhalingen te tellen. Dit doe je door bij iedere uitademing te tellen en het zo lang mogelijk vol proberen te houden. Net als bij de verhaaltjes heb je hier iets anders om op te focussen. Bovendien zorgt een rustige ademhaling dat je eerder in slaap valt. Wat ook kan helpen, is je bewust ontspannen. Vind een lekkere houding en ontspan dan bewust al je spieren. Begin bij je nek en schouders en ga zo naar beneden tot je benen.

Ga even twintig minuten uit bed

Het klinkt niet logisch, maar als al bovenstaande dingen niet helpen en je na een half uur nog niet in slaap bent gekomen, kan het helpen om even uit bed te gaan. Ga iets doen waar je even je gedachtes kunt verzetten, maar waar geen scherm aan te pas komt. Dat kan een boek lezen zijn, tekenen of muziek luisteren, wat ook maar voor jou werkt. Het is misschien niet ideaal om je warme bedje te moeten verlaten, maar anders blijf je hangen in de spiraal van: ‘Oh nee, ik kan niet slapen, het duurt nog maar zoveel uur voor mijn wekker gaat’, waar je dus nog minder snel van in slaap valt.

Slaap lekker!