Oververhit tijdens het sporten in de zon? Let op deze signalen!

Hoewel we allemaal weten dat het niet verstandig is om in de volle zon te sporten, kan het soms niet anders, of willen we soms niet anders. Zo eigenwijs was ik ook wel eens toen ik voor de marathon trainde: in 30 graden rende ik 25 kilometer. De signalen van oververhitting ken ik dus wel enigszins, al let ik altijd ontzettend goed op en is me daardoor gelukkig nog nooit iets overkomen. Met deze tips zorg je ervoor dat ook jij niet oververhit raakt tijdens het sporten in de zon!

Signalen

Het eerste waaraan ik zelf altijd merk dat ik oververhit begin te raken zijn koude rillingen. Terwijl ik het hartstikke heet heb, loopt er dan opeens een koude rilling over m’n hele lijf. Not good! Op dat moment realiseer ik me dan meestal wel dat ik me inderdaad wel al erg moe en slap voelde worden, iets wat ik zo lang mogelijk probeerde te negeren. Die rillingen zijn voor mij echter hét signaal dat ik moet opletten en als ik die voel, stop ik altijd direct met rennen. Die ene keer toen ik 25 km rende in 30 graden, voelde ik me eventjes ook licht in mijn hoofd. Dat is uiteraard een heel duidelijk teken dat je maatregelen moet nemen!

Andere symptomen die duiden op oververhitting zijn duizeligheid, hoofdpijn, heel veel zweten of juist helemaal niet meer zweten, een droge mond en krampen. Let vooral goed op wanneer er een fris windje staat, want dat kan gemakkelijk de eerste tekenen van oververhitting verhullen!

Voorkomen

Zorg ten eerste dat je meer dan normaal drinkt tijdens warm weer, ook wanneer je niet sport. Wanneer je dorst krijgt, ben je al te laat met drinken! Drink het liefste water of eventueel een isotone sportdrank om je mineraalhuishouding in balans te houden. Drink vooral ook niet te koude drankjes, omdat je daarvan weer maagkrampen kunt krijgen – ook geen pretje.

Sport als het even kan liefst zo vroeg mogelijk op de ochtend of zo laat mogelijk in de avond. Zoek de schaduw op en blijf in de buurt van de bewoonde wereld. Zelf vind ik het altijd heerlijk om in een afgelegen gebied te gaan rennen, maar als het erg warm is blijf ik juist meer onder de mensen, ‘voor het geval dat’. Als het echt te heet is om buiten te sporten, kun je nagaan of het een optie is om binnen te sporten. Ik heb een bloedhekel aan de loopband, maar als ik een duurloop op de planning heb staan tijdens een hittegolf, verplaats ik meestal het middelste stuk van mijn training naar binnen. Dan ren ik bijvoorbeeld 5 kilometer buiten, 5 kilometer binnen en dan weer 5 kilometer buiten. Zo krijgt mijn lichaam tussendoor even de tijd om af te koelen.

Wat als je oververhit bent?

Als je eenmaal symptomen van oververhitting ervaart, zorg er dan voor dat je je lijf zo snel mogelijk maar wel gecontroleerd afkoelt en weer aanvult met vocht, zout en suikers. Ik ga altijd direct wandelen zodra ik rillingen voel, drink water en neem als ik dat bij me heb iets van zout en/of suikers. Vervolgens blijf ik wandelen totdat ik minimaal een paar honderd meter in de schaduw heb gewandeld en voel dat ik weer wat ben afgekoeld. Daarna probeer ik meestal weer door te rennen, maar vaak voel ik dan al snel dat ik weer oververhit raak en dan zit er nou eenmaal niets anders op dan blijven wandelen, drinken en zo snel mogelijk thuis weer op temperatuur komen!

Zo zie je maar, dat ook de winter zo z’n voordelen heeft 😉

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.