Onze ogen maken overuren: zo zorg je voor voldoende ontspanning

Ik besteed veel aandacht aan mijn gezondheid, maar denk eigenlijk nooit aan mijn ogen. Terwijl ik hele dagen op een laptop werk, tussendoor m’n iPhone veelvuldig gebruik en ’s avonds vaak ook nog eens een serie of YouTube-video bekijk. En ik ben niet de enige: volgens onderzoek door Google heeft Nederland het hoogste percentage mensen dat een laptop of tablet gebruikt. En hiermee neemt de belasting op onze ogen toe. Een ander onderzoek voorspelt dat het aantal mensen wereldwijd dat een bril nodig heeft van 34% in 2016 naar 50% in 2050 zal stijgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om de gezondheid van je ogen te bewaken.

Dinsdag was ik bij een persevent van Mister Spex & de meiden van Go With the Glow, waar een aantal tips om je ogen gezond te houden werden gedeeld.

Start met oog yoga

Het aantal verschillende soorten yoga loopt een beetje uit de hand (gisteren las ik bijvoorbeeld over dronken yoga?!), maar in oog yoga zie ik wel wat. Het helpt je oogspieren scherp te houden en te ontspannen. En je kunt het gewoon even tussendoor doen, waar je ook bent. Twee oefeningen:

  1. Ga met een rechte rug op het uiterste puntje van je bureaustoel zitten. Laat je schouders ontspannen vallen, sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit. Knipper nu 10 tot 20 keer achter elkaar en sluit je ogen daarna kort. Herhaal deze oefening twee tot drie keer.
  2. Sluit je ogen en wrijf je handpalmen snel tegen elkaar, tot ze lekker warm zijn. Plaats je handen op je oogleden: de warmte van je handen zorgt voor ontspanning van de oogspieren. Deze oefening heet palming.

Lees ook: Zo zorg je gedurende de dag voor genoeg beweging

Eet zo kleurrijk en plantaardig mogelijk

Planten bevatten fytonutriënten, dat zijn plantaardige bioactieve voedingsstoffen die de plant aanmaakt om zichzelf te beschermen. Voor mensen zijn fytonutriënten enorm waardevolle stoffen die veel doen voor onze gezondheid.

Dat Vitamine A ons zicht verbetert is een fabeltje, maar het kan klachten zoals nachtblindheid wel helpen voorkomen. Deze voedingsmiddelen zijn extra waardevol voor je ogen:

  • Beta caroteen: dit zit in oranje producten zoals abrikozen, pompoen en wortels;
  • Lycopeen: dit zit in roodachtige fruit en groenten, zoals tomaten en watermeloen;
  • Luteïne: dit zit in gele en groene producten zoals maïs en boerenkool.

https://www.instagram.com/p/BbgqXRUHwPP/

Lees ook: Veganist zijn en een leuk leven leiden, kan dat wel?

Laat je ogen regelmatig checken

Laat je ogen één keer per twee jaar checken bij de opticien (check online even waar dat kan) en draag de juiste bril met de juiste sterkte. Je kunt een gratis oogmeting in de winkel laten doen en meteen een bril uitzoeken, of later in de webshop. Ik weet stiekem al zo’n 1,5 jaar dat ik een bril nodig heb, maar schuif het telkens voor me uit. Dit weekend ga ik er echt een kopen, beloofd!