Pexels

Klaar met de hoge werkdruk? Zo zeg je nee tegen je baas

Heb je wel eens het gevoel dat je gaat ontploffen als je nog één taak krijgt? Alsof je al kapot gestrest bent nog voordat je naar je werk gaat? Werkstress rijst de pan uit en uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat één op de zes jongeren tussen de 25 en 35 een burn-out heeft. Maar één woord kan al een groot verschil maken: nee. Het lijkt eenvoudig, maar toch vinden we het vaak moeilijk om uit te spreken tegen onze baas. En dat terwijl het echt geen vies woord is.

Lees ook: Lieve bazen, 1 op de 7 krijgt last van burn-out verschijnselen: moet er niet iets veranderen?

Het is moeilijk om nee te zeggen tegen een collega of tegen je baas. We willen graag overkomen alsof we alles aankunnen. Schrijver Karen Dillon zegt tegen de Harvard Business Review: “Je wilt niet gezien worden als een ‘nee-persoon’. Je bent een ja-persoon, een go-to-persoon – een teamspeler.” En dat klopt, je wil laten zien dat je onvervangbaar bent omdat je alles kunt. Maar zoals elke HR-specialist (en een maat van me die HR studeert) je kan vertellen: efficiënt gebruik maken van je mensen zorgt voor meer productiviteit. Nee zeggen kan dus juist helpen bij je bedrijf.

Bovendien, als je niet blij bent op je werk, ben je ook minder productief. Eerlijk, dat is nog niet het ergste: een stressvolle werkomgeving kan leiden tot burn-outs, depressie en ook fysieke aandoeningen als hartziektes. Nee zeggen is dus echt van levensbelang. Het kan soms moeilijk zijn om nee te zeggen, maar zo gaat dat iets makkelijker en pak je het professioneel aan.

Weet zeker dat je nee wilt zeggen

Bedenk voordat je ja of nee zegt wat voor voordeel je uit het antwoord kunt halen.

Dit zegt sociaal psycholoog Susan Newman. Misschien is het wel die kans waar je op hebt zitten wachten. Misschien krijg je dat droomproject waar je altijd op hoopte. Wat extra werk kan je helpen groeien in je baan, je bedrijf of in je carrière. Zeg alleen nee als het nodig is. Omdat het bijvoorbeeld absoluut te veel werk is voor wat je eruit krijgt, of omdat je het niet in je planning krijgt.

Wanneer je wel toezegt iets te doen, bespreek dan met je baas hoe je subtaken of verantwoordelijkheden kunt delegeren om de stress te verminderen.

Kom met een oplossing of alternatief voor ‘nee’

Wanneer je een taak niet op je kunt nemen omdat het de spreekwoordelijke emmer zou doen overlopen, zeg dan gerust nee – maar een nuttige nee.

Kom bijvoorbeeld met een alternatieve oplossing, zo laat je alsnog zien dat je een teamspeler bent, zegt Shannon Miles, CEO van BELAY die helpt bedrijven te organiseren.

Lees ook: Deze dingen kun je doen nà het versturen van je sollicitatiebrief

Vertel je baas dat je het waardeert dat hij of zij aan jou dacht en suggereer bijvoorbeeld een andere collega. “Dit project lijkt me echt iets voor X, moet ik hem/haar een berichtje sturen?” Op deze manier zadel je je baas niet op met meer werk, maar jezelf ook niet. Je kunt altijd nog een beetje helpen door bijvoorbeeld bij vergaderingen te zitten, dingen na te kijken et cetera. Maar als je dit niet wil doen, ga dan ook niet extra lange pauzes houden. Dat valt wel op.Foto: PexelsFoto: Pexels

Zeg nee op de juiste manier

De manier waarop je je nee brengt, maakt veel verschil. Wees zelfverzekerd, positief en rechtdoorzee.

Vertel dat je de kans waardeert en vervolgens waarom je de taak niet over kunt nemen. Vertel bijvoorbeeld dat een andere taak meer aandacht nodig heeft, of dat je het simpelweg niet kunt inplannen. Iets simpels als: “Ik kan er niet meer bij hebben en dat zou de rest van m’n werk nadelig beïnvloeden”, werkt hartstikke goed. Wees duidelijk waarom je de taak niet kunt doen. Je baas begrijpt het wel. Daarnaast is het belangrijk dat je niet op een negatieve manier reageert, waardoor je de volgende keer wellicht wordt overgeslagen.

Vergeet niet dat lichaamstaal ook veel zegt. Ga niet lopen friemelen, kijk niet weg en probeer ook in je lichaamstaal zelfverzekerd over te komen.

Op de juiste manier betekent ook face-to-face, niet e-mail of via de app. Toch wat netter en met wat meer respect. Doe het even apart, niet waar iedereen bij is. Ook dit is weer een teken van respect. Bovendien is hier ruimte voor uitleg en directe respons. Via e-mail of app is er altijd ruimte voor misinterpretatie. Wees een man (of een vrouw) en zeg het gewoon in zijn of haar gezicht.

Lees ook: Treat yourself: 5 redenen om jezelf eens op nummer 1 te zetten

Hoe blijf ik nou bij die nee?

Uit een onderzoek in de Journal of Consumer Research blijkt dat een weigering waarin het woord ‘geen’ zit een stuk krachtiger is. Zeg bijvoorbeeld: “Ik heb geen tijd” in plaats van “Dat gaat me niet lukken”. Volgens het onderzoek maakt het je meer “psychologisch bevoegd” en laat minder ruimte over om je eigen uitspraak te veranderen. Als je zegt dat je niet kunt of wilt, zeg je eigenlijk dat het had gekund als de situatie anders was geweest. Met het woord ‘geen’ is er geen discussie. En dat is wat je wil overbrengen: nee is nee.

Hopelijk kun je dankzij deze tips wat makkelijker nee zeggen op je werk. Zoals ik al zei: het is geen vies woord, want soms moet je ook aan jezelf denken. Als je ziek thuis zit van de stress kun je helemaal niks.

Uitgelicht