Foto: Unsplash

Zo kun je liever zijn voor jezelf: 8 tips

Je laten (af)leiden door wat je denkt dat anderen van jou vinden. Geen nee durven zeggen. Niet op je gevoel durven te vertrouwen. Ja, jij daar, ben je niet wat te hard voor jezelf? Pak je het niet allemaal nét wat te serieus aan? Vergeet je niet om het fijn te hebben? Ik soms wel. Toen ik het te druk kreeg met werken en studeren, toen ik tien stappen terug moest nemen om mijn hoofd te laten stoppen met tollen, leerde ik beetje bij beetje om liever te zijn voor mezelf. Zo doe je dat.

1. Ga bewust even offline

Zet je telefoon op vliegtuigmodus, leg je laptop weg en kies ervoor om even een momentje niet online en bereikbaar te zijn. Om even geen mailtjes te beantwoorden, spraakberichtjes te beluisteren en gedachteloos door die oneindige feed met prikkels te scrollen. Het klinkt misschien als een stap terug doen, maar als je de eerste minuten offline overleeft volgen er daarna heel veel in ultieme rust. Je geeft jezelf ruimte om na te denken over andere dingen en zo krijgt dat momentje voor jezelf – in bad, in bed, op de bank of onder de douche – een heel andere twist. 

2. Geef dingen de tijd

Niet alles hoeft altijd snel te gaan. Dat kán ook helemaal niet, en het zou ook niet oké zijn als alles altijd maar binnen een paar seconden afgevinkt zou zijn. Sommige dingen hebben nou eenmaal tijd nodig. Ideeën hebben tijd nodig om groter te worden, liefdesverdriet duurt langer dan een paar dagen en een heimwee zakt niet na een nachtje slapen. Je wilt het liefst nú een knoop doorhakken, of iets weten, of iets verzinnen, of… Wat het ook is wat je NU wilt, realiseer je dat als je daar heel hard op gaat focussen, dingen mis gaan. Waarom geef je het niet wat tijd? Om na te denken, iets van meerdere kanten te bekijken en zo een beslissing te nemen zonder dat-ie overhaast is. Zonder dat je er spijt van krijgt. Zonder dat je jezelf ervoor onder druk hebt moeten zetten. 

3. Zeg een keer nee

Op de vraag of je misschien wat kunt overwerken, terwijl je daar eigenlijk geen puf voor hebt. Op de vraag of je morgenavond samen kunt sporten, terwijl je hoofd er niet naar staat om dan weer alle liefdesperikelen van je vriendin aan te horen. Ik weet als geen ander hoe makkelijk het dan is om – als je nee zegt – tegen jezelf te zeggen dat je egoïstisch bent. Onaardig. Bot. Wat dan ook. Maar ik leerde ook dat het misschien wel even makkelijk is om in te zien dat het goed is dat je voor jezelf op kunt komen en dat je durft om af en toe eens voor jezelf te kiezen. Sta ook eens voor die redenatie open en zoek een balans die oké is tussen jezelf een keer opofferen en helemaal voor jezelf gaan.  

4. Durf te dromen

Want daarmee maak je jezelf het allergelukkigst. Ik weet dat als je kiest om vol overgave te gaan voor dat waar je van droomt, er hoe dan ook een moment komt dat die droom uitkomt. Kies niet voor de opties waar je eigenlijk niet van droomt maar jezelf het veiligst bij voelt. Of voor de wegen die het makkelijkst te bewandelen zijn. Voor de hand liggen. Invulbaar zijn. Laat je niet afleiden door je eigen onzekerheid, hersenspinsels, twijfels en angsten. En laat je nóóit sturen door oordelen die anderen – die jou misschien helemaal niet kennen, dat ook nog – over jouw dromen hebben. Hoe verleidelijk dat soms ook kan zijn.

5. Omarm je imperfecties

Zie dat anderen ook stotteren tijdens presentaties, moeite hebben met vroeg opstaan, nagelbijten, foutjes maken in een belangrijke mail, irritant ongeduldig zijn. Onthoud dat niemand perfect is. Nee, en degene die onze imperfecties het meeste doorhebben zijn we zélf. Iedereen is dus weleens onzeker, maar het zit hem erin dat je dat ook gewoon toe durft te geven: ik was zenuwachtig voor die presentatie en kwam daardoor niet even goed uit mijn woorden. Tja. Juist die kwetsbaarheid maakt je enorm krachtig en láát je sterker voelen. Probeer maar eens.

6. Volg je hart

En daarmee je gevoel. Steeds vaker merk ik dat mijn hart soms al wél een keuze heeft gemaakt, terwijl mijn hoofd eigenlijk nog aan het malen is. Heel druk dingen tegen elkaar aan het afzetten is. Wikt, weegt, vastloopt, alles nog een keer opnieuw overdenkt. En dat maakt dingen er niet beter op. Hoe goed het idee ook lijkt om een perfect uitgedachte beslissing te maken, om iedere stap die je wilt maken uiteen te zetten in duizenden mini-stapjes: als je gevoel zich zo duidelijk uitspreekt over wat je moet doen, zeggen of kiezen, moet je daar gewoon op kunnen vertrouwen.

7. Ben minder bezig met wat anderen van jou vinden

Simpelweg omdat je negen van de tien keer niet zult weten wát anderen van jou vinden, maar je hun mening gewoon aan het invullen bent. Je bent aan het bedenken wat andere mensen over jou denken, en laat je daar nog door leiden ook. Je maakt het jezelf een stuk comfortabeler als je daarmee stopt. Met dat invullen bedoel ik dan. Als je dat te moeilijk vindt, probeer je in ieder geval niet te laten leiden door je eigen hersenspinsels.

8. Krijg geen spijt van dingen die je niet hebt gezegd of gedaan

Iets niet doen omdat je twijfelt. Kansen laten liggen omdat je niet uit je comfortzone weet te stappen. Woorden inslikken omdat je ze niet uit durft te spreken. Het is me allemaal overkomen. En ik kreeg in alle gevallen spijt, heel veel spijt. Dan baalde ik en was ik boos op mezelf en wilde ik dingen terugdraaien. Het is zo verleidelijk om in het verleden te blijven hangen – het is alsof je hoofd op repeat staat – maar het maakt je alleen maar ongelukkiger. Niet doen dus. Leer van de dingen die je toen niet gezegd en gedaan hebt en pak de volgende keer wel je momenten om te schitteren.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.