Unsplash

Zo kom je de feestdagen door zonder te veel stress

De feestdagen staan voor de deur en dat betekent vooral veel gezelligheid, maar ook een beetje stress. Want hoe ga je het dit jaar weer voor elkaar krijgen om elk familielid te zien tijdens de kerstdagen? En hoe ga je al die etentjes kunnen managen? Om teleurstellingen van familieleden te voorkomen, heb ik een paar tips om deze hysterische, stressvolle en bovenal ook gezellige tijd van het jaar door te komen. Want laten we niet vergeten: kerst is ook gewoon hartstikke leuk en daar moeten we wel van genieten.

Maak een planning

Oké, het lijkt misschien een voor de hand liggende tip, maar het is toch wel echt van belang om een goede planning te maken. Spreek van te voren af wanneer je je moeder/vader/schoonouders/ooms en tantes/vrienden ziet en laat hen dit ook duidelijk weten. Als je hier een goed beeld van hebt, is het tijd om het goed in te plannen. Hoe kom je van familie A naar familie B? Kun je met iemand meerijden, of ga je met de trein? Vergeet dan van te voren niet al even te kijken op welke tijden de treinen rijden en hoelang je ongeveer onderweg bent. Extra tip: zie de reistijd als een pluspunt: dit is het moment dat je even die YouTube-filmpjes kunt bekijken of eindelijk weer je boek kunt lezen of naar die podcast te luisteren. Ofwel: het moment om weer even op adem te kunnen komen.

Omring je met je favoriete mensen

Eerlijk is eerlijk, iedereen heeft favoriete en minder favoriete mensen in de familie. Om ongemakkelijke gesprekken met familie te voorkomen, zoek je gewoon de mensen op waarvan je zeker weet dat je het gezellig gaat hebben. Zo hoef je je hier van te voren niet druk over te maken en weet je zeker dat je een leuke middag of avond tegemoet gaat.

Lees ook: 4 tips om ongemakkelijke situaties tijdens kerst met je familie te voorkomen

Eet (en drink) niet te veel

De feestdagen zorgen er nu eenmaal voor dat je healthy recepten even in de kast blijven liggen. Met kerst pakken we uit, zo ook aan de eettafel. Om de drank dan nog maar niet te vergeten. Dan kan je tante natuurlijk nog zo’n heerlijk en uitgebreid zesgangendiner hebben verzorgd, vergeet niet om ook aan jezelf te denken. Probeer daarom om niet te veel te eten en vooral ook om niet te veel te drinken. We weten allemaal dat de wijn (en likeurtjes) flink kunnen vloeien tijdens kerst. Drink genoeg water tussendoor, je zult jezelf de volgende ochtend dankbaar zijn. 😉

Beweeg

Net als die gezonde gerechten die je normaal gesproken eet, is de kans groot dat je het bezoekje aan de sportschool deze week ook zult overslaan. Maar vergeet niet om alsnog een beetje te bewegen. Doe in de ochtend gewoon een korte work-out of ga een rondje hardlopen. De kans is groot dat je je hierna weer stukken beter zult voelen. Geen zin om uitgebreid te sporten? Ga dan lekker een rondje wandelen met de familie (of juist alleen).

Vergeet niet te genieten

Zoals ik al zei, is het vooral belangrijk om te blijven genieten tijdens de kerstdagen. Het is nu eenmaal een chaotische tijd en misschien heb je vooral het gevoel dat dit heel gezellig moet zijn (wat er juist daarom voor zorgt dat het niet uitpakt zoals je had gehoopt). Vergeet niet hoe fijn het is dat je kerst kunt vieren met de mensen die dichtbij jou staan. En als je dan even een tegenslag hebt: let it go.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.