Unsplash

We weten dat vlees eten slecht is, maar doen het toch. Waarom?

In de grote steden schieten de vegetariërs en veganisten als paddenstoelen uit de grond. Vlees eten is not done. Het is slecht voor het milieu, slecht voor je gezondheid, zielig voor de diertjes én bovendien niet meer van deze tijd. Zelf ben ik sinds een luttele vier maanden vegetarisch. En over die keuze heb ik heel lang getwijfeld. Of ja getwijfeld, ik wist eigenlijk al lang dat ik niet meer achter het idee van vlees eten stond. Maar mijn gehakballetje en biefstukje definitief opzeggen viel mij zwaar. Hoe kan het dat we weten dat vlees eten slecht is, maar het toch blijven doen?

Lastig lastig lastig ..

Vlees eten is slecht voor het klimaat en milieu én voor onze gezondheid. Maar waarom we het blijven doen? Die vraag is niet gemakkelijk om te beantwoorden. ‘Als we ons voornemen om vlees te minderen, zijn er een tal van psychologische mechanisme die ons daar in de praktijk van weerhouden’, vertelt Lynn Frewer, hoogleraar voedsel en consumentengedrag aan de universiteit van New Castle tegen Vrij Nederland. ‘‘Cognitieve dissonantie – de onaangename spanning tussen opvattingen en gedrag – lossen we vaak op door onze opvattingen aan te passen. Ondanks je voornemens heb je zin in een vleessnack en je denkt dan: ach, één keer is zo slecht nog niet, terwijl je beter weet. Een ander krachtig mechanismen is optimism bias: we vinden vooral dat anderen te veel vlees eten, maar wij zelf niet.” Ook het zit nou eenmaal in onze cultuur, het was ooit een symbool van welvaart en sindsdien gaan we er prat op. In sommige landen zoals India zijn mensen om religieuze redenen vegetariër en daar blijkt het gemakkelijk om er überhaupt nooit aan te beginnen.

De week zonder vlees

Eigenlijk moet je jezelf dus gewoon een schop onder je kont geven. En daarvoor is er geen beter moment als nu! Van 5 t/m 11 maart is het namelijk De week zonder vlees en dat is een goede startdatum voor je nieuwe leven zonder vlees. De bedenkers van De week zonder vlees vinden dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Ze zijn voorstanders van een flexitarisch eetpatroon: vlees en vis afgewisseld met vega of plantaardige gerechten. Zelf begon ik ook als flexitatiër en probeerde ik zo min mogelijk vlees of vis te eten. Maar helaas had ik geen doorzettingsvermogen en dacht ik bij elk bord carpaccio: ”Ach deze kan wel, ik begin morgen.” Naar mijn mening is het daarom veel makkelijker om meteen rigoureus te stoppen met het eten van dieren. En omdat dat natuurlijk heel spannend is, kun je het deze week gewoon eens even uitproberen.

De voordelen

Maar wij mensen doen natuurlijk niet iets zonder dat we daarvoor beloond worden. De week zonder vlees zette daarom de voordelen  even op een rijtje:

Als jij één dag geen vlees eet dan:

  • Bespaar je de 1476 liter water die gemiddeld nodig was voor de productie van jouw dagelijkse portie vlees. En dat betekent dat je bijna 7 maanden aan douchewater bespaart.
  • Bespaar je 1600 gram CO2, aka 111 kilomter autorijden. En als je het een week volhoudt bespaar je daarmee de uitstoot waar een boom 7 maanden voor nodig had gehad om dat te verwerken.
  • Bespaar je gemiddeld 200 gram vlees. Dus als je het een hele week volhoudt red je daarmee zeker 1 blij kippetje.

Dat verdient zeker een schouderklopje! Ben je toch nog niet overtuigd door de voordelen? Lees dan eens: Ik houd van vlees en toch zeg ik: stel één vleesvrije dag per week in.

Ik merk zelf vooral veel voordelen nu ik eindelijk de knoop heb doorgehakt. Waar ik eerst een idealist was die over allerlei dingen dromen had, maar deze nooit uitvoerde heb ik nu eens doorgezet waar ik voor sta en wat ik belangrijk vind. Ook voel ik mij veel fitter en na het avondeten niet meer zo vol en vettig. Daarnaast eet ik ineens veel meer groente dan voorheen en ontdek ik allemaal nieuwe recepten.  Ben jij ook enthousiast geworden en denk je: nou ik ga dat toch maar eens proberen? Dan heeft Lynn Frewer nog wat tips:

”Beloon jezelf als je een week lang je gedrag succesvol hebt veranderd. Neem de tijd. Leg de lat niet te hoog en wees mild voor jezelf als het even kan.”