Unsplash

Snoozen is marteling voor je hersenen: zo leer je het af

Als ik aan de mensen om mij heen vraag wie er ’s ochtends altijd snoozet, zijn er genoeg mensen die schuldig ja knikken. De meesten weten wel dat het slecht voor je is en dat je dit dus beter niet kunt doen. Maar toch zijn er nog genoeg mensen die het steevast blijven doen. Zelf doe ik precies hetzelfde. Een tijd geleden was ik hier ein-de-lijk vanaf en ik moet zeggen dat ik toen ook veel beter m’n bed uit kon komen. Toch is het er na een tijdje weer ingeslopen en ben ik weer tot de max aan het snoozen: ik zet de wekker uit en klik vervolgens op een timer van vijf minuten. Als ik dan écht m’n bed uit moet, sta ik op en ga ik gehaast de deur uit. Niet een heel goed begin van m’n dag. En al helemaal niet als je weet wat snoozen met je hersenen doet.

In dit artikel van neurowetenschapper Els van der Helm vertelt ze hoe slecht snoozen voor je hersenen is. Ik was al een tijdje van plan om te stoppen, maar na dit artikel al helemaal. En daarom ben ik vanochtend opgestaan zónder snoozen! Het voelt als een heuse overwinning. En dat gevoel wil ik graag met jullie delen. Dus, iedereen die nu nog snoozet: let even op.

Lees ook: 10 voornemens voor 2018, zodat we een hele hoop irritaties voorkomen

Slaaptekort

Volgens slaapexpert Els wordt slaap door veel mensen onderschat, terwijl het toch echt behoorlijk wat invloed op je leven heeft. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je vaak chagrijnig bent, ’s avonds geen puf meer hebt en geen zin meer hebt om te koken, waardoor je sneller ongezond gaat eten. Els noemt dit het ‘domino-effect’: “Het is te veranderen door je slaapgedrag. Als je meer en beter slaapt, heb je meer energie en leef je gezonder.”

En daarom bedacht ze een app die als een soort slaap-coach jou helpt om beter te slapen, genaamd Shleep. Als je de app gaat gebruiken, moet je eerst een vragenlijst invullen. Zo wordt er als het ware een slaapscan van je gedrag gemaakt. Op basis van de uitkomsten hiervan, krijg je verschillende sessies die ervoor zorgen dat je beter gaat slapen. Het is een vrij prijzige app (9,99 euro per maand), maar je moet er wat voor over hebben om beter te kunnen slapen. De eerste drie sessies en de slaapscan zijn gratis, dus dan kun je daarna beslissen of je het wat vindt of niet.

Snoozen

Ik vroeg me vooral af hoe het dan zit met snoozen. Els heeft hier een simpel antwoord op: “Als je weet wat er gebeurt in je hersenen als je snoozet, zul je meer bereid zijn om het daarna te laten.”

Want echt, snoozen is een marteling voor je hersenen.

Els vertelt dat je je slaap als het ware opbreekt als je snoozet. “Je hersenen willen eigenlijk een zo geconsolideerd mogelijke slaap. Dat houdt in dat je aan één stuk door slaapt, zonder wakker te worden. Snoozen zorgt ervoor dat het laatste gedeelte van je slaap in stukjes wordt gehakt.” Ze vergelijkt slapen met de reset knop van een computer, want daar wil je ook niet zomaar op drukken terwijl de computer bezig is met het verwerken van processen. “En dat is eigenlijk precies wat een wekker in de ochtend bij ons doet. Moet je je voorstellen hoe dat gaat als je snoozet.”

Je hersenen raken behoorlijk in de war omdat jij snoozet. “Aan de ene kant word je uit je slaap gehaald en denken je hersenen dat je wakker moet worden. Maar als jij je dan vervolgens omdraait en nog even gaat snoozen, lijkt het voor je hersenen alsof je weer verder gaat slapen. Daardoor proberen je hersenen een nieuwe slaapcyclus te maken, die over een paar minuten alweer onderbroken wordt.”

Lees ook: Wat gebeurt er met je lichaam als je nooit meer een wekker zet?

Maar hoe dan wel?

Waarschijnlijk wil je, net als hoe ik dat ervoer, helemaal niet meer snoozen nu je dit weet. Maar hoe kun je dan het beste wakker worden? Volgens Els kun je het beste aan één stuk door slapen en uit jezelf wakker worden. Alle wekkers de deur uit dus. Helaas werkt dat natuurlijk niet voor iedereen. En daarom is het vooral een tip om het snoozen af te leren. Dat kun je doen dankzij haar app, maar er zijn natuurlijk ook andere manieren:

  • Zet de wekker op het moment dat je er echt uit moet. Dit was voorheen misschien wel mijn grootste fout, want ik stelde m’n wekker zo in, dat ik altijd nog een half uurtje kon blijven liggen. En dat werkt natuurlijk niet echt lekker mee als je probeert te stoppen met snoozen. Want op zo’n moment is het ‘ah nog vijf minuutjes’-idee wel héél aantrekkelijk.
  • Leg de wekker aan de andere kant van de kamer, op deze manier moet je je bed wel uit.
  • Ga op tijd naar bed. Het lijkt zo makkelijk, maar toch wil de uitvoering hiervan niet altijd lukken. Als je genoeg slaap hebt, word je meestal een stuk meer uitgerust wakker. En zo wordt opstaan ineens een stuk makkelijker.

Slaap lekker!


Dit artikel werd al 72 keer gedeeld.