pexels

Ik beken: ik steel wel eens wat, en jij waarschijnlijk ook

Ik heb nog nooit iets gestolen. Of ja, vroeger heb ik ooit een snoepje in mijn mond gestopt bij de Kruidvat, maar verder is mijn criminele gedrag nooit gegaan. Tot ik dit artikel voorbij zag komen op Facebook: ‘Stelende gasten groot probleem in horeca’. Ook ik heb (net als zoveel mensen) wel eens een glas meegenomen uit de kroeg. Soms per ongeluk en soms expres. En eigenlijk is stelen echt niet oké, maar waarom doen we het in een horecazaak dan wel?

Gevoel

Op de een of andere manier voelt het wel oké om een mooi glas na een stapavond in je tas te doen. Maar het is niet oké om een glas in je tas te doen als je door de Ikea loopt. Het lijkt dus wel of er in de horeca andere regels gelden. Je wordt ook niet gecorrigeerd door je vrienden, ze vinden het soms zelfs grappig. Terwijl zij je waarschijnlijk wel tegenhouden, als je iets wil stelen in een winkel. Daarnaast hangen er in een winkel natuurlijk camera’s en beveiligingspoortjes, de pakkans in een café is veel kleiner. Maar vergeet niet dat je altijd een risico loopt als je zomaar iets in je tas stopt. Je overtreedt de wet, ook al voelt dat misschien niet zo. Als de politie erbij gehaald wordt en er voldoende bewijs is, kun je een hoge boete krijgen en zelfs een strafblad overhouden aan je onschuldige grapje.

Drank

Vaak is er natuurlijk drank in het spel en is je beoordelingsvermogen niet helemaal helder meer. Het begint als een grapje en dus stop je die pepermolen in je tas. Mocht iemand je aanspreken dan zeg je gewoon dat het een grapje was en dat je hem nooit echt mee zou nemen. Een echte dief ben je natuurlijk niet. Je doet het tenslotte niet elke week en de horecazaak zal er vast niet zoveel last van hebben. Maar als iedereen zo denkt, dan ontstaat er natuurlijk wel een probleem. Een beetje sociale controle is dus niet verkeerd. Leuk als je vriendin een grapje maakt, maar lijkt er echt iets in haar tas te verdwijnen, zeg er dan wat van.

Het is niet zo onschuldig

Vanuit de horeca komen er nu namelijk berichten dat mensen werkelijk alles meenemen en dat dit voor grote schade zorgt. Sommige ondernemers verklaren zelfs dat het behoorlijk in de cijfers kan lopen. En dat is ook wel logisch, want jij doet het maar één keertje maar zo denkt iedereen en dan stapelen de kosten zich op natuurlijk. Als ook het decoratiemateriaal in een horecazaak elke keer opnieuw wordt meegenomen dan kan ik me heel goed voorstellen dat je als eigenaar alles weghaalt of vastmaakt. Dat maakt je interieur in één klap ongezellig en dat is natuurlijk hartstikke zonde. Zoals in het artikel benoemd is, gaat de gastvrijheid er zo wel een beetje af. Alles vastmaken is voor het decoratiemateriaal natuurlijk een oplossing, maar met glazen gaat dat niet. Je kunt als eigenaar natuurlijk uitrekenen hoeveel glazen er meegenomen worden per maand. Deze kosten zou je kunnen doorberekenen aan de gast, maar daar verhelp je het probleem niet mee.

Creatieve borg

Ik heb zelf ooit in een speciaal biercafé gewerkt en hier hadden we een flink aantal speciale bierglazen die best wel prijzig waren om in te kopen. Als het heel druk was en het terras was open, werden ze niet gebruikt. Dit omdat ze te vaak meegenomen werden en we op het terras weinig zicht hadden op de uitgang. Uiteindelijk hebben we een creatieve oplossing bedacht. Als je een speciaal biertje bestelde en je wilde het originele (dure) glas erbij, dan moest je je linkerschoen inleveren als borg. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige hilariteit bij de gasten, maar het was super effectief. Want iemand die met één schoen de deur uitloopt, die herken je wel. Daarnaast verkochten we de glazen ook gewoon. Als iemand ze wilde hebben dan gooiden we gewoon een paar euro bovenop de inkoopprijs en mochten ze de glazen meenemen.

Dus: zullen we gewoon afspreken dat we voortaan van andermans spullen afblijven? Oók in de horeca? En mocht je dat leuke glas of die leuke kussens graag willen hebben, vraag dan gewoon even of je het kunt kopen of waar het gekocht is. En horeca-ondernemers probeer eens wat creatieve manieren te verzinnen om mensen borg te laten betalen. Op die manier houden we het voor iedereen leuk en dat scheelt een hoop ellende.


Dit artikel werd al 57 keer gedeeld.