Pexels

Hoe komt het dat het weer zo’n grote invloed op ons heeft?

Ik houd van de verschillende seizoenen in Nederland. En dan misschien nog wel het meest van de herfst omdat alle bomen dan zo mooi kleuren. Want ja, het wordt misschien kouder buiten. Maar er zijn vaak ook genoeg mooie herfstdagen, waarbij het echt heerlijk is om een frisse neus te halen. De decembermaand vind ik trouwens ook fantastisch dankzij kerst. Het liefst haal ik zo vroeg mogelijk al een kerstboom in huis en versier ik het huis met gezellige lampjes en kersttakken. Toch heeft niet iedereen het zo op de winter gemunt. Er zijn mensen die het al benauwd krijgen als de zomer begint – want daarna gaan we weer richting de winter. Vaak hebben juist deze mensen dan ook last van de welbekende winterdip, net als 500.000 andere Nederlanders. Maar hoe kan het eigenlijk dat het weer zo’n grote invloed op onze gesteldheid heeft?

Sociale veranderingen

In eerste instantie komt het door de sociale veranderingen die plaatsvinden bij de veranderingen van het weer. In de zomer leeft iedereen veel meer buiten, we gaan leuke dingen doen en spreken zoveel mogelijk af met vrienden. Om dan vervolgens tot diep in de nacht op een terrasje te zitten. Klinkt als iets waar iedereen van houdt, toch? Dat is dus niet helemaal waar. Want naast de winterdip, bestaat er ook een zomerdip. Hier heeft 0,1% van de Nederlands last van, en dat zijn toch zo’n 17.000 mensen. Zowel de winter- als zomerdip, is ook wel bekend als Seasonal Affective Disorder, afgekort SAD (hoe toepasselijk) of seizoensgebonden depressie.

Lees ook: De depressieve Noirona ontkracht 8 veelvoorkomende vooroordelen over depressie

Mensen met een zomerdip zullen zich hier vooral in herkennen:

  • Je móet dingen doen, waardoor je je sneller alleen voelt en last krijgt van FOMO;
  • Je voelt je schuldig als je alleen binnen zit;
  • Je krijgt minder slaap door te veel licht en de lange dagen;
  • Je geeft te veel geld uit door alle spontane uitstapjes;
  • Door al dat drinken en eten buiten de deur, werkt je bikinibody niet echt lekker mee.

Daar tegenover staat de winterdip:

  • Het is koud en je isoleert je in huis, waardoor je je eenzaam voelt;
  • Je doet minder spontane dingen omdat het al vroeg donker is;
  • Je hebt last van lusteloosheid;
  • Je bent moe, terwijl je (te) veel slaapt;
  • Je hebt minder behoefte aan intimiteit.

Wat doe je er tegen?

De oorzaak van een seizoensgebonden depressie kan zijn dat je lichaam tijd nodig heeft om te wennen aan het nieuwe seizoen. Je hersenen zijn dan nog niet helemaal gewend aan een nieuw seizoen, waar je lichaam vervolgens negatief op reageert. Daarnaast wordt het veroorzaakt door een tekort aan daglicht. Maar hoe voorkom je zo’n winterdip of hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Praat over je klachten

Neem je seizoensgebonden depressie serieus! Je kunt altijd naar je huisarts gaan om verdere hulp te krijgen. Praten met vrienden of familie over jouw gevoelens kan ook al een hoop goed doen.

Ga naar buiten

Waarschijnlijk sluit jij je liever op, maar dat werkt uiteindelijk alleen maar het tegenovergestelde. Ga naar buiten, spreek met vrienden af en probeer uit die negatieve spiraal te komen.

Slik vitamine D

In de winter is de kans groot dat je een tekort aan vitamine D binnenkrijgt. Maar wist je dat zonnebrand de vitamine D ook tegen kan houden? Als jij je erg somber voelt, slik dan eens extra vitamine D.

Lees ook: Suzanne (28): “Voel je je depressief? Kijk naar vitamines”

Eet bewust

Sommigen hebben in de zomer juist helemaal geen trek meer, maar het is wel belangrijk om in ieder geval drie maaltijden te blijven eten. In de winter geldt dit meestal andersom: door de kou kun je een flink hongergevoel krijgen. Probeer dan om juist niet té veel en niet te vette, ongezonde dingen te eten.

Vergeet niet te genieten!

Probeer juist mooie nieuwe herinneringen te maken die je volgend jaar weer aan de winter of zomer kunt koppelen. En als je even geen zin hebt om met vrienden af te spreken, is het natuurlijk helemaal niet erg om een avondje alleen thuis te blijven.