Foto: Unsplash

Dit is wat kleur met je (slaap)kamer kan doen

Ik ben dol op grijstinten en dus kocht ik een grijze bank, een grijs bed, een grijs kleed, en zo werd mijn studiootje een behoorlijk grijze plek – met hier en daar wat wit en een lik zwart. Ik was er happy mee, maar vind het nu vooral een saaie en donkere bedoeling. Ik heb zelfs het idee dat het soms invloed heeft op m’n humeur. Nadat ik met tientallen kleurenstrookjes in mijn handen heb gestaan in de bouwmarkt, besloot ik dat eerst eens uit te zoeken: wat kunnen kleuren met je slaapkamer doen? Spoiler: veel.

Een snelle throwback naar de periode vóórdat ik grijs de mooiste kleur vond. Toen was het nog rood, én roze, én oranje, en vooral de combinatie van die drie. Snap jij het? Ik nu ook niet meer. Wel weet ik dat ik op een dag op slag verliefd werd op lichtroze behang met mini-stipjes en bloemen met strikjes. Maar toen het een aantal maanden later – na flink wat drammen – op mijn muur zat, was ik minder enthousiast. Niet omdat ik het niet mooi meer vond, maar omdat ik er niet meer van kon slapen – laat staan concentreren op mijn huiswerk.

Zwart-wit?

Het bloemenbehang was in alle opzichten veel te druk en leek haast van mijn muren te knallen. En precies dát, tja, daar gaat je hoofd van tollen. En is daarmee dus niet per se goed voor de rust in je slaapkamer. Rust die je daar echt wel nodig hebt. Maar hoe creëer je die dan wel? First: saaie kleuren blijken helemaal niet zo’n slecht idee. Wist je dat wit de perfecte kleur is om meer ruimte te creëren in je slaapkamer? Het benadrukt het licht dat naar binnen balt. Plus: het maakt een ruimte rustig en kan kalmeren.

Lees ook: 5 wetenschappelijke redenen waarom je nu moet beginnen met mediteren

Maar mocht je van plan zijn je hele slaapkamer wit te sausen: niet doen. Teveel wit zorgt juist voor een koude en kille sfeer – een beetje smetteloos. Combineren, dus, liefst met andere zachte, ietwat lichte kleuren. Beige, lichtroze, pastelgroen… Liever een wat hardere, contrasterende kleur? Met name zwart kan dan perfect zijn: het is een kleur die de aanmaak van melatonine – een slaaphormoon – stimuleert.

Help, ik wil geen saaie kleuren!

Het begon inderdaad een beetje te lijken op een pleidooi voor saaie ‘kleuren’. Wat moet je weten als je meer wilt dan alleen wit, beigetinten, grijs en zwart? Nou, vermijd dan hoe dan ook rood en oranje op de muur. Het zijn kleuren die je een energieboost geven. Super voor als je straks een woonkamer hebt, maar niet bepaald chill als je van plan bent te gaan slapen. Groen doet het hoe dan ook wél goed. Het is een kleur die je slaapkamer een rustgevende touch geeft – je wordt er relaxed van. Blauw is ook oké. Het is een kleur die je linkt aan lucht en zee, die je daarmee al snel een vrij en ruimtelijk gevoel geeft. Je kunt er ontspannen van in slaap vallen.

Doe je meer dan alleen slapen in je slaapkamer?

Omdat je bijvoorbeeld een studio hebt, waarin je ook studeert? Dan is blauw een goede optie: het is een kleur die je productiviteit en creativiteit aanwakkert. En wat dacht je van geel? Misschien dacht je dat dat een absolute not-done was, omdat het net als rood en oranje een energieke en frisse kleur is. Klopt, maar okergeel kan juist perfect zijn om een warme, knusse twist te geven aan je kamer. Juist die combi is perfect.

Lees ook: Hoe de kleur van eten invloed heeft op de smaak ervan

Hoe creëer je nóg meer rust in je slaapkamer?

  • Planten, planten, nóg meer planten. Ze zorgen voor een schonere lucht én meer zuurstof, en da’s weer goed voor je nachtrust. Oh, ben wel een beetje selectief als je er eentje koopt: niet iedere plant heeft dezelfde kwaliteiten. Ga bijvoorbeeld voor klimop als je last hebt van een allergie (het is een van de meest luchtzuiverende planten) of ga voor een graslelie: die filtert formaldehyde uit die muffe kamerlucht. Da’s een stofje dat in de slijmvliezen van je ogen en terecht kan komen, en dan voor hoofdpijn zorgt.
  • Slingeren er dingen in je kamer rond die met werk te maken hebben? Hup, weg ermee! Notitieblokjes, aantekeningen… Je hebt er misschien niet zoveel last van dat je erover heen moet stappen om in bed te komen, maar jouw onderbewustzijn wél.
  • Een tv op je slaapkamer? Zomaar roepen dat die er ook uit moet is misschien wat overdreven (want hallo, tv in bed kijken is honderd keer lekkerder dan je in gekke posities wringen op de bank), maar zet ‘m minimaal een uur voor het slapen gaan uit. Het felle tv-licht zorgt er, net als het licht van je telefoon of laptop, voor dat je lichaam nog een melatonine aanmaakt, terwijl je al wel in bed ligt.
  • Staat die tv al uit? Zet dan ook geen andere felle lampen met ‘groot licht’ aan. Ga liever voor een klein lampje. Van gedimd licht gaat jouw hoofd in de slaapstand.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook