Unsplash

Dankzij deze 5 tips zijn jouw goede voornemens eind 2019 gewoontes

De feestdagen staan voor de deur, en dat betekent twee dingen: jezelf tot het gaatje volproppen tijdens Kerst en voor goud gaan tijdens Oud en Nieuw. Een extra oliebol en een extra drankje, het maakt allemaal niet uit. Nu neem je het er nog even van, maar vanaf 1 januari wordt het écht anders. En daar zit je dan: op 1 januari met een flinke kater en een volle buik. En nu? Naar buiten om te gaan hardlopen? Je weet natuurlijk zelf ook wel dat dit niet gaat gebeuren. Eerder schreven we al over tien voornemens om irritaties te voorkomen. Dat is een goed begin, maar hoe houd je ze vol?

Wees realistisch

Mijn eerste tip: wees realistisch in de doelen die je stelt. Goed, nu dat is gezegd gaan we over op de doelen die je daadwerkelijk stelt. Op Instagram zie je de ‘fitgirls’ en de ‘healthy meals’ dagelijks op je tijdlijn voorbijkomen. Je haat het, maar toch ben je stiekem jaloers dat jij die discipline niet hebt. Geef niet op! Je moet tenslotte ergens beginnen. Een goed voornemen voor het nieuwe jaar kan bijvoorbeeld zijn om één keer per week naar de sportschool te gaan, of één vegetarische dag in de week in te plannen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit vaker te doen, maar het is belangrijk om niet té ambitieus te zijn. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je doel minder haalbaar voelt, waardoor de kans groter is dat je eerder met je voornemens stopt. Je moet langzaam opbouwen en aan je voornemen gaan wennen. Als dit is gelukt, kun je er altijd nog voor kiezen om een tandje bij te zetten.

Schrijf de voornemens op

Het is fijn om ergens naar terug te kijken. Misschien begin je 2019 heel enthousiast met een paar goede doelen, maar ben je de rest na een paar weken al vergeten. Schrijf het op! Dan kun je hier elk moment even op terugblikken. Niet alleen handig, maar ook heel leuk om te zien wat je na een paar maanden al bereikt hebt. Je kunt je voornemens ook op kleine briefjes of post-its schrijven. Hang deze op plekken waar je het vaak ziet, zoals op de koelkast of op de deur, zo werkt het als een goede reminder.

Lees ook: 8 dingen om te doen die je dit jaar niet durfde

Houd je motivatie hoog

Daarbij is het belangrijk om jezelf gemotiveerd te houden. Je omgeving kan hierbij een goede stimulans zijn. Zij kunnen je steunen en je op de vingers tikken zodra het niet goed gaat. Vraag duidelijk of ze je hiermee kunnen en willen helpen. De mensen in je omgeving die een slechte invloed op je hebben, omdat ze bijvoorbeeld dezelfde slechte eigenschappen hebben en het voor jou daardoor moeilijker is om vol te houden, kun je beter proberen te mijden. Misschien zijn er mensen in je omgeving die graag hetzelfde willen als jij. Ga dan ook samen de strijd aan, zodat je een steuntje in de rug hebt. Met z’n tweetjes naar de sportschool gaan is bijvoorbeeld al makkelijker dan alleen.

Maak het zichbaar

Tenslotte is het belangrijk om jezelf te blijven motiveren. Doe dit bijvoorbeeld door gebruik te maken van beeldmateriaal. Is je doel om een aantal kilootjes af te vallen? Maak dan om de twee weken en foto van jezelf. Als je de resultaten ziet, zie je gelijk waar je het voor doet. Maar misschien is je doel wel geld te sparen voor een mooie vakantie. Plak dan bijvoorbeeld foto’s van deze droombestemming door je hele huis. Houd het geld wat je normaal aan snacks of koopjes besteed in je zak, want deze reis ga jij écht niet laten schieten!

Beloon jezelf

Vergeet niet dat het wel leuk moet blijven. Om iets vol te houden, kan het helpen om jezelf juist te belonen. Schrijf op wat een mijlpaal voor jou is en bedenk hoe je jezelf wilt belonen. Als je het dan eenmaal behaald hebt, kun je weer een nieuwe mijlpaal voor jezelf opschrijven. Zo blijft het volhouden van jouw goede voornemens in ieder geval leuk. Succes! 😉

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.