Unsplash

6 tips om stressvolle situaties beter te kunnen handelen

We leven in een super drukke maatschappij en over het algemeen hebben we allemaal stress. Maar in de meeste gevallen krijgen we dit onder andere door bepaalde gewoontes die we hebben. En dat zijn niet de meest goede gewoontes. Zo is het bijvoorbeeld heel makkelijk om negatief te denken over bepaalde mensen, dingen of situaties. Maar zou het veel beter zijn om dit juist om te draaien. Daarom zetten we een aantal slechte gewoontes onder elkaar, waarvan je vast een paar zult herkennen. Met natuurlijk tips om hier op een betere manier mee om te gaan.

Laat je niet meeslepen in je geklaag (of dat van iemand anders)

Ik weet dat het heerlijk kan zijn om eens goed te klagen over bepaalde omstandigheden. In de meeste gevallen zal dit ook echt wel voor een opluchting zorgen. Maar toch is dit niet de ideale manier voor je gemoedstoestand. Laat je daarom niet te snel meeslepen in je eigen klaagzang, of door dat van iemand anders. Staan je collega’s te zeuren bij het koffiezetapparaat? Loop gewoon door en laat het voor wat het is. Onthoud dat het niet gek is om naar iemand anders te lopen om even goed te klagen. Als er iets gebeurt wat je een hoop stress geeft of wat je spannend vindt, dan is het logisch om hier met iemand over te praten voor support. Maar probeer er wel genuanceerd in te zijn.

Ga stressvolle situaties niet uit de weg

Het aller makkelijkste is natuurlijk om bepaalde situaties te vermijden. Situaties die voor jou stressvol zijn, wil je waarschijnlijk liever niet nog een keer ondergaan. Toch is het ook niet goed om hiervoor weg te lopen. Ga op zoek naar wat deze situatie zo stressvol maakt en probeer dat op te lossen. Heb je een collega waar jij gestrest door raakt en die je dus liever ontloopt? Probeer hem of haar gewoon op een rustige manier uit te leggen hoe jij je voelt. Op die manier leer je zelf om beter met dit soort situaties om te gaan.

Lees ook: Slecht nieuws: stress is aanstekelijk, en dat maakt mij gestrest

Probeer niet alles in één keer te veranderen

Dit is hetzelfde als goede voornemens: je geeft jezelf een aantal dingen die je vol moet houden – gezonder eten, sporten, stoppen met roken, een beter mens zijn. Toch weten we diep van binnen allemaal dat we dit niet lang gaan volhouden. Het is ook vrijwel onmogelijk om allerlei veranderingen in één keer toe te passen en deze vol te houden. Doe het daarom rustig aan! Pas kleine veranderingen toe en als je deze vol blijft houden, kun je doorgaan naar de volgende stap.

Doe het rustig aan in de sportschool

Net zoals het vorige puntje, is het ook niet goed om te veel te willen doen in de sportschool. Sporten is een goed idee, want het zorgt er in de meeste gevallen voor dat je stress kwijt kunt. Toch moet je dit niet willen overhaasten. Luister naar je lichaam. Als je geen energie meer hebt, dan is het echt niet erg om een avondje op de bank uit te rusten.

Social media checken is niet per se een pauze

Als je voor je werk of voor school al de hele dag online bent, dan is het niet per se een lekkere break om ook tijdens die vijf minuutjes niets doen op internet te zitten. Toch is dit wel hoe het in de meeste gevallen gaat: je bent gestrest en bent toe aan een pauze. Je pakt je telefoon om te kijken of je iets gemist hebt. Vervolgens ben je een half uur later nog steeds door Instagram/Facebook/het web aan het scrollen en heb je geen uitgerust gevoel. Probeer in je pauze dan ook echt even pauze te nemen van je laptop en telefoon. Loop een blokje om, haal ergens een koffie’tje of klets met een collega. Dan kun je daarna weer verder met je werk.

Doe rustig aan met alcohol

Hoewel een goed glas wijn aan het einde van een drukke dag toch klinkt als pure ontspanning, ga je je hier uiteindelijk niet écht beter door voelen. Als je het idee hebt dat je alleen maar drinkt om te ontspannen, dan moet je je misschien afvragen of er niet meer aan de hand is. Het klinkt niet als een leuke oplossing, maar toch zou het goed zijn om eens een tijdje helemaal niet te drinken. In plaats van de stress te stillen met een glas wijn, zou het juist goed zijn om de stress helemaal op te lossen voor de lange termijn.

Hetzelfde geldt trouwens voor eten. Je mag jezelf echt wel verwennen met iets lekkers na een lange dag. Maar vergeet niet dat je lichaam ook de gezonde stoffen nodig heeft. Uiteindelijk ga je je niet beter voelen door alleen maar ‘troep’ naar binnen te werken. Juist in een stressvolle periode heeft je lichaam de extra zorgen nodig.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook