Unsplash

5 tips om een vliegreis te overleven van iemand met vliegangst

Vliegen. Alleen de gedachte eraan voelt voor mij al als een grote nachtmerrie. Zodra ik het vliegtuig binnen stap beginnen mijn handen te zweten. En wanneer het vliegtuig opstijgt ben ik er heilig van overtuigd dat we nooit meer op de grond zullen landen. Althans, dat ik dat zelf nooit meer mee zal maken. Mensen met vliegangst zullen deze gedachtes ongetwijfeld herkennen. Want hoewel we allemaal heus wel weten dat een vliegtuig het veiligste vervoersmiddel is, voelt het helaas voor veel mensen niet zo.

Toch laat ik mij door deze angst niet uit het veld slaan en stap ik jaarlijks meerdere keren met lood in mijn schoenen in dat doodenge ijzeren blik. Maar niet zonder gedegen voorbereiding en allerlei hulpmiddelen voor onderweg. En dan bedoel ik niet de cliché tips over film kijken, muziek luisteren en geen koolhydraten eten. Nee, aan deze tips heb je echt wat. En daarom wil ik ze graag met mijn mede-angsthazen delen:

  1. Vlieg app van Stichting Valk

De vlieg-app van Stichting Valk heeft echt mijn vliegende leven gered en is een musthave voor alle mensen met vliegangst. In deze app vind je allerlei tools die je kan gebruiken voor, tijdens en na je vliegreis. Zo heeft het bijvoorbeeld een pagina met feitjes over vliegen en vliegangst en begeleid het je door het hele proces van opstijgen, de kruisvlucht en landen. Hoor je bijvoorbeeld een doffe klap na het opstijgen? Dan kan je in de app even checken wat er allemaal aan de hand is. Zodra je dan leest dat dit komt omdat de wielen ingeklapt worden, kan je weer rustig ademhalen. Ook heeft de app een speciale panniekknop waar je op kunt drukken tijdens een paniekaanval. De app helpt je dan door dit moment heen met een audio-bestand en ademhalingsoefeningen. Het is een betaalde app, maar je zal absoluut geen spijt krijgen van je aankoop.

  1. Denk aan leuke dingen

Zodra ik in het vliegtuig zit heb ik vaak de neiging om spijt te krijgen van mijn besluit om op vakantie te gaan. Maar op dat moment probeer ik mezelf te dwingen om te denken aan alle leuke dingen die ik ga doen op reis of de leuke dingen die ik al heb gedaan. Probeer bijvoorbeeld een lijstje maken van alle mensen die je hebt ontmoet of alle restaurants waar je bent geweest. En probeer je bestemming zo gedetailleerd mogelijk voor te stellen. Denken aan deze dingen neemt vaak even tijd in beslag en voor je het weet ben je alweer een paar minuten dichter bij de landing.

  1. Maak een praatje met de steward(ess)

Ben je angstig of voel je een paniekaanval komen? Sta dan op en loop even naar een steward(ess) voor een praatje. Geef aan dat je je niet zo goed voelt en dat je even afleiding zoekt. Vraag bijvoorbeeld hoe vaak diegene deze reis als heeft gemaakt en waarom hij of zij voor dit beroep heeft gekozen. Hierdoor zet je je nare gedachtes over vliegen om in gedachtes dat andere mensen dit juist ontzettend leuk vinden. Ik doe dit zelf vaak als ik in mijn eentje reis en het werkt ontzettend goed. Voel je ook vooral niet bezwaard, het is immers de taak van deze mensen om te zorgen dat jij zo comfortabel mogelijk reist.

  1. Adem in .. adem uit.

Zodra je gaat opstijgen of tijdens turbulentie raak je soms even in blinde paniek. Je voelt je opgesloten en bent hartstikke bang dat er iets ergs gaat gebeuren. Het is dan helpend om op je ademhaling te gaan letten. Tel bijvoorbeeld rustig tot tien en leg je handen op je buik. Soms is het handig om als voorbereiding wat ademhalingsoefeningen in je telefoon te zetten zodat je deze erbij kunt pakken op deze momenten.

  1. Check je gedachtes en omgeving

Soms is het tijdens het vliegen heel makkelijk om jezelf mee te laten voeren door je eigen nare gedachtes. Maar probeer deze tijdens zo’n angstmoment een halt toe te roepen en vraag jezelf af wat er nu echt aan de hand is. ”Oke er is turbulentie, maar betekent dat gelijk dat we neerstorten? Nee. Wat doen de stewardessen? Zijn deze nog rustig? Oké dan zal er wel niet zoveel aan de hand zijn.” Zodra er geen tekenen zijn dat er iets vreselijks gaat gebeuren is er niks aan de hand.

Ik zeg niet dat ik dankzij deze tips fluitend een vliegtuig in stap, maar ze helpen mij wel om niet half te sterven tijdens een vliegreis. En dat is eigenlijk voor iemand die graag reist, maar vliegen haat al best een vooruitgang. Mocht je nou zo’n erge vliegangst hebben dat je op vakantie gaan zelfs helemaal vermijdt? Kijk dan eens op de website van bijvoorbeeld Stichting Valk naar de mogelijkheden van therapie. Nooit meer vliegen is namelijk doodzonde.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.

Dit artikel werd al 43 keer gedeeld.