Flickr/European Girls' Mathematical Olympiad

9 manieren om je minder gestrest te voelen

Ken je van die momenten waarbij het lijkt dat de tijd stilstaat? Waar het voelt alsof je op wolken loopt en niet nadenkt over dingen die nog komen? Ik geloof dat we stiekem allemaal verlangen naar die momenten, waarop we ons vrij voelen; zonder zorgen en ontspannen. Helaas is er nog geen tijdmachine uitgevonden waarbij we de tijd kunnen stopzetten, maar ik heb wel iets anders voor je. Want mocht je nou volledig het tegenovergestelde ervaren waarbij de tijd juist voorbij vliegt door stress, want: tentamenperiode/scriptie schrijven/te veel series tegelijkertijd kijken/stresskonijn zijn.. Dan heb ik hierbij een EHBO voor je: Eerste Hulp Bij Ontstressen.

Lees ook: Wat gebeurt er in je lichaam als je stress hebt?

Wanneer kun je dit gebruiken?

Als je van die dagen hebt waarbij je overal bent behalve in het nu. Dat je wakker wordt en nergens zin in hebt. Dat je het liefst wil trouwen met je bed. Waar je vol jaloezie kijkt op Instagram naar mensen die om 6 uur hun bed uit springen en de sportschool in huppelen. Voor die dagen dat je jezelf vergelijkt met alles en iedereen. Wanneer je standaard “druk, druk, druk” antwoordt, als mensen je vragen hoe het met je gaat.

Graag deel ik met je hoe ikzelf altijd weer (een beetje) kan ademhalen.

Tips om je weer zen te voelen

1. Beweeg

Bewegen is zo belangrijk, maar juist als we druk zijn kan het er nog wel eens bij in schieten. Vind daarom een sport waar jij je energie in kwijt kunt én waar je energie van krijgt. Beetje inspiratieloos? Denk dan aan: intervaltraining bij hardlopen (en dan vooral de stukken waarop je moet sprinten), spinning, conditietraining, (kick)boksen, crossfit, circuittraining, krachttraining. Of kies voor één van deze oefeningen, die (vrijwel) altijd uitvoerbaar zijn (zelfs op de wc van je studie/werk): opdrukken, squatten, springen.

Ben je niet zo van jezelf in het zweet werken? Ga dan een stukje wandelen, liefst zonder telefoon.

Ook een goede om te ontspannen is yoga; niet voor niets wordt deze sport steeds populairder. Misschien vind je yoga wel heel zweverig, maar het is dé manier om uit je hoofd te komen. Het gaat er niet om of je de houdingen perfect uitvoert, het gaat erom dat je naar je lichaam luistert. Als je tijdens yoga aan buikademhaling doet en de oefeningen uitvoert, kun je veel spanning loslaten.

Je kunt veel oefeningen vinden via internet. Ik vind deze en deze site heel fijn. Hier staan gratis lessen en introductievideo’s op. Let er wel op dat je de oefeningen goed uitvoert. Als je hier niet zeker over bent, kun je het best een keer een yogales volgen bij een yogaschool.

2. Uit jezelf

‘Denk niet aan de roze olifant..’ Als ik zeg dat je dat niet moet doen, gebeurt er.. juist: het tegenovergestelde. Probeer je spanning en stress dus niet te negeren, anders komt het naar boven als een bal die je onder water probeert te houden. Accepteer je gevoelens; soms voel je je nou eenmaal een dag behoorlijk ruk, dat hoort ook bij het leven. Breng tot uitdrukking hoe je je voelt. Misschien makkelijk gezegd, niet altijd makkelijk gedaan.

Ik vind deze zelf altijd heel erg chill: schreeuw het eruit! Als je het niet zo relaxed vindt om de buren/je huisgenoten wakker te houden, dan kun je dit ook gewoon in de badkamer doen. En nee, niemand hoeft dat te horen. Dat doe je zo: vul een bak/de wasbak met water. Houd je adem in, zorg dat je mond onder water zit en schreeuw uit volle borst. Ook lekker: een kussen pakken en die in elkaar stompen. Als alle voorgaande dingen je niet aanspreken, kun je er ook gewoon met iemand over praten (of er een Instagram post over schrijven 😉 ).

3. Wees creatief

Schrijf, schilder, zing, bespeel een instrument.

4. Zorg goed voor jezelf 

Klinkt vaag, is het niet. Soms kan het al in de kleine dingetjes zitten. Bijvoorbeeld:

  • Ga op tijd slapen; als je minstens acht tot negen uur slaapt, zorg je dat je lichaam goed herstelt. Laatst las ik een artikel waarin stond dat je je altijd al een stuk beter voelt als je drie dagen achter elkaar voor 22.00 uur in je bed ligt.
  • Zorg voor vitamine D aanmaak, oftewel: ZON. Get your ass outside en luieren maar in die zonnestralen!
  • Eet eten waar je energie van krijgt en waar je een voldaan gevoel van krijgt. Dit is voor iedereen anders, maar ik zou je aanraden om in elk geval genoeg groente en fruit te eten.
  • Geef jezelf eens een complimentje of knipoog naar je spiegelbeeld. Zonder dat je het door hebt kun je heel gemeen zijn tegen jezelf. Loesje zegt het zo mooi: geloof niet alles wat je denkt. Je gedachten zijn namelijk een krachtig instrument. Als je positief denkt over jezelf en positieve gedachten denkt, zul je merken dat je in een opwaartse spiraal komt.

Lees ook: Dubbele afspraken en niets opslaan: kun je iets aan vergeetachtigheid doen?

5. Plan 

Maak inzichtelijk voor jezelf wat je te doen hebt, dan staat het op papier en hoef je er niet langer over na te denken. Wat goed werkt: schrijf drie taken per dag op (en doe die ook echt). Er zijn meerdere boeken te vinden over de zin van weinig to do’s op een dag, bijvoorbeeld The one thing van Gary Keller.

6. Mediteer

In dit artikel staan 5 wetenschappelijke redenen waarom je ‘moet’ mediteren. Je gedachten ontrafelen zich op die manier even helemaal. Maar HOE dan? Met de app Headspace was mediteren nog nooit zo makkelijk (en leuk). In de app omschrijven ze de drukke gedachten als volgt: je gedachten zijn eigenlijk auto’s. Er rijden elke dag enorm veel auto’s langs en de meesten van ons gaan achter elke auto aan. Er is ook een andere manier: je kunt langs de weg gaan zitten en elke auto voorbij zien rijden, zonder er te veel aandacht aan te besteden. Oftewel: laat je hoofd lekker denken. Dit oefen je met mediteren als vanzelf.

Lees ook: Ik (ADHD-er) nam de proef op de som en probeerde mindfulness ipv Ritalin

7. Stel grenzen

Soms is het nodig om vaker ‘Nee’ te zeggen. Zeg bijvoorbeeld ‘Nee’ tegen de afspraak die je had staan met die vage vriendin die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Je hebt er weinig aan als je altijd maar druk bent met afspraken en mensen waar je geen energie van krijgt. Vaak voel je dat wel aan en durf daarnaar te luisteren. Als je het nodig hebt om vijf avonden lang met jezelf door te brengen, doe dat dan! Zeg alleen ‘Ja’ tegen dingen waar je blij van wordt.

Ook fijn: stel grenzen aan social media. Doe een sociale cold turkey. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de apps niet meer te openen. Maar je kunt de Facebook en Facebook Messenger app ook gewoon van je telefoon verwijderen, of alle berichtmeldingen uitzetten. Dan is de verleiding niet zo groot. Het programma Selfcontrol is het enige dat mij helpt bij het bestrijden van mijn sociale behoefte *kuch, verslaving*. Hier kun je URL’s invoeren van sites die moeten worden geblokkeerd. Als je eenmaal een tijdslimiet voor deze websites hebt ingesteld, kun je niet meer terug. Ook als je je computer herstart of het programma verwijdert.

8. Speel

Doe gek, lach, ga naar een cabaretshow, teken, ga spelletjes spelen, leen de kinderen van je buurvrouw om ze mee te nemen naar de bowlingbaan. Zet je lievelingsmuziek aan en DANS alsof je de achtergronddanser van de Backstreet Boys bent. 

9. Heb seks

De leukste van allemaal. Natuurlijk. Het lijkt me dat dit voor zich spreekt, maar om je over te halen.. Als je seks hebt, ben je (hoop ik) helemaal aanwezig in het moment. Je voelt meer en kunt je even volledig verwonderen over de schoonheid van de ander

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.