Suzanne Waanders

Eén op de tien jongeren heeft een ernstig slaapprobleem

Slecht slapen: het is een aanhoudend probleem onder jongeren. Veel jongeren hebben slaaptekort en één op de tien heeft een ernstig slaapprobleem, blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. Elke dag kloppen tientallen jongeren bij de huisarts aan met klachten door slaaptekort. Zo ook de 22-jarige Timo de Groot: “Ik moest een nacht in het ziekenhuis blijven”.

Timo heeft vanaf zijn veertiende last van zijn slaapprobleem. “Het begon op de middelbare school. Ik ging later slapen en als ik in bed lag dacht ik: ‘Ik kan nu wel gaan slapen maar dat wil ik nog helemaal niet’. Mijn levensstijl veranderde en ik ben meer een avondmens geworden. ’s Avonds is mijn brein nog steeds actief. Ik ga dan bijvoorbeeld op mijn mobiel zitten of series kijken, wat natuurlijk niet bevorderend voor mijn slaap werkt.”

Lees ook: Smartphones geven ons eigenlijk veel stress, hoe gaan we hier het best mee om?

Je biologische klok verschuift

Dat je rond deze leeftijd meer een avondmens wordt, is niet gek volgens neuroloog en somnoloog Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum. “Als je 5, 6 of 7 jaar bent kun je gemakkelijk slapen, je gaat dan rond 20.00 uur naar bed. Als je in de leeftijd van 13-14 bent, ga je rond 22.00 uur naar bed. Je biologische klok verschuift naar een later tijdstip en je gaat meer dingen doen waardoor je langer opblijft. De tijd dat ze in bed liggen vinden jongeren uit deze leeftijdscategorie vaak saai en daardoor wordt er gegrepen naar de smartphone om bijvoorbeeld te appen. Wat velen niet beseffen is dat door het licht van de schermpjes de interne klok verder opschuift naar een later tijdstip. Ook het slaaphormoon melatonine wordt dan niet of later aangemaakt. Verder zorgt de inhoud van de berichten er ook nog voor dat je hersenen langere tijd actief blijven.

Door je smartphone te pakken, maak je je slaapstoornis alleen maar erger.

Lees ook: The early bird catches the worm zeggen ze, maar is dat wel zo?

Foto: Flickr/Japanexperterna.seFoto: Flickr/Japanexperterna.se

Het verschil tussen een slaapstoornis en slaapprobleem

Het verschil tussen een slaapprobleem en slaapstoornis moet volgens Hamburger duidelijk worden gesteld. “Je spreekt van een slaapprobleem als je bijvoorbeeld geregeld wakker wordt tijdens je slaap, maar hier overdag geen tot weinig problemen van ondervindt. Van een slaapstoornis is sprake wanneer je overdag niet goed kunt functioneren door het slaaptekort. Dit uit zich in concentratie- en geheugenproblemen, opvliegerigheid en overdag doezelen of in slaap vallen.”

Lees ook: Opgebrand op je 20ste: het komt vaker voor dan je denkt

Dit is waar Timo ook vaak last van heeft. “Momenteel zit ik in een periode waarin het minder gaat. Als ik dan slecht heb geslapen, heb ik last van serieuze concentratieproblemen. Ik kan me bijvoorbeeld slecht concentreren op lange teksten.”

Ook raak ik sneller geïrriteerd en gefrustreerd. Dat is niet altijd leuk voor mijn omgeving.

Ook bleek er bij Timo meer aan de hand te zijn.“Er is bij mij onlangs ontdekt dat ik tijdens mijn slaap soms stop met ademen. Toen ben ik naar de huisarts gegaan en daaruit kwam de conclusie dat ik misschien slaapapneu zou hebben. Ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis en heb toen een nacht in het ziekenhuis moeten verblijven voor een onderzoek. Die nacht heb ik onwijs slecht geslapen. Ik dacht dan ook duidelijkheid te krijgen uit het onderzoek. Uiteindelijk bleek ik tijdens mijn slechte slaap geen last te hebben van slaapapneu. Nu wordt mijn slaapprobleem verder onderzocht”.

Kom in actie

“Ik wil jongeren die ook last hebben van een slaapprobleem graag meegeven om niet te lang te wachten met een bezoek aan de huisarts. Als je last hebt van een slaapprobleem wuif dit dan niet zomaar weg. Het wordt niet vanzelf minder. Zij kunnen er iets aan doen”, aldus Timo.

In actie komen is ook het advies van de neuroloog. “Te weinig slaap kan namelijk nog meer problemen op de langere termijn veroorzaken. Je wordt er niet alleen moe en slaperig van, maar je ziet ook dat mensen die chronisch zo kort slapen depressief worden en verslaafd kunnen raken. Ook kun je erdoor overwicht krijgen en is je afweer tegen allerlei infecties verminderd. Blijf daarom rekening houden met de capaciteiten die ons lichaam aan kan. Je lichaam kan ontzettend veel hebben, maar chronisch slaaptekort breekt het op. Net als het nare gevoel van een jetlag, maar dan zonder dat je gereisd hebt. Word zelf geen onderdeel van je computer, laat je niet leven door je telefoon.”

Ga zelf op tijd op stand-by en zet je telefoon uit.


Dit artikel werd al 90 keer gedeeld.