3 manieren om met de overkill van informatie om te gaan

Iedereen heeft de term ‘information-overload’ wel eens voorbij horen of zien komen. We Instagrammen erop los en sturen Snapchats alsof er geen morgen is. Tussendoor lezen we nog even het nieuws op Nu.nl, dat is namelijk ‘lekker snel’. Leuk allemaal, maar er is een probleem: door teveel info ga je alles door elkaar halen, van chronologie tot aan halve feiten. Waar komt deze ‘infobesitas’ vandaan en belangrijker; hoe zorg je dat jij minder last hebt van dit verschijnsel?

Wat is information-overload nu echt?

“Ja, gewoon, er is te veel informatie”. Oké Sherlock, thanks. Het klopt wel dat een overload betekent dat er te veel van iets is, maar ten opzichte van wat? De gemiddelde temperatuur van de mens? Simpel gezegd hebben je hersens een limiet op het te verwerken informatie. Als deze limiet wordt overschreden, dan raak je afgeleid en verward. Nee, je hoeft niet gelijk naar een psychiater, maar het kan wel zo zijn dat je van al het gelezen nieuws aan het einde van de dag nog maar tien procent weet. Terwijl als je bijvoorbeeld één krant heel goed zou lezen, het percentage wat je ervan onthoudt veel hoger ligt. Snap je nu waarom je hopeloos faalt voor je tentamens?

Lees ook: Al die verschillende manieren om productiever te worden – welke werken nou echt?

Waar komt het vandaan?

Geloof het of niet, maar in de twaalfde eeuw maakte men zich al zorgen over het verwerken van te veel informatie. “Zouden we wel alle boeken kunnen lezen in ons leven?” In de vijftiende eeuw deed Johannes Gutenberg er nog een schepje bovenop met het uitvinden van de boekdrukkunst. De beschikbare hoeveelheid informatie was niet meer bij te houden en scholieren klaagden dat ze de stof te veel vonden. Zes eeuwen later zitten we met gemiddeld 20 apps op onze smartphone die we 41 uur per maand gebruiken.

In de minuut dat je dit stukje gelezen hebt, ben je wellicht al weer een aantal keer afgeleid door een reclamebord of het mooie Heineken logo op je biertje. Daardoor duurt het lezen van dit artikel niet drie minuten, maar tien.

In 1976 stonden er 9.000 producten in een Amerikaanse supermarkt. Dat zijn er nu 40.000.

Wat de belangrijkste oorzaken zijn? Denk eens aan hoe makkelijk het is om een website op te zetten en daar artikelen te gaan schrijven, of hoe simpel het is om een foto van jou en je hond op Instagram te zetten. Als iedereen dit doet dan ben je morgen nog aan het scrollen. Het is makkelijker om informatie te ‘maken’ dan in 1202. Die informatie ontvang je dan ook nog eens op je tv, radio, computer en in de brievenbus. Een andere belangrijke oorzaak is dat je het gevoel hebt wat te missen als je niet constant het nieuws leest en je Facebook checkt. We zijn bang wat te missen en we willen alles weten. Dit veroorzaakt – bewust of onbewust – een stressgevoel.

Foto: FlickrFoto: Flickr

Manieren om informatie beter te verwerken

Voor elk probleem zijn er twee oplossingen, en in dit geval zelfs meerdere.

  • Doe één ding lang, in plaats van tien dingen kort
    Dat betekent dat je dus niet de hele tijd van app naar app moet gaan op je mobiel. Neem bijvoorbeeld iedere ochtend de tijd om tien minuten lang het nieuws te lezen, en reageer daarna pas weer op berichten. Hiermee zorg je dat je focus echt bij één bepaald punt ligt. Het resultaat is dat je aan het einde van de dag meer van het nieuws kunt onthouden. Je kunt ook twee keer per dag op vaste tijden het nieuws lezen. Als je maar niet 30 keer ‘even een appje’ stuurt. Kortom, houd alsjeblieft op met multitasken. De mens is er niet voor gemaakt, zelfs de vrouw niet.
  • Ik denk bewust, dus ik leef
    De originele uitspraak is wat anders, maar belangrijk is dat je gaat beseffen welke informatie nu echt belangrijk voor je is en welke informatie er eigenlijk niet toe doet. Prima hoor, dat die hond in Urk uit een boom is gered, maar zet dat na drie seconden dan wel weer gelijk uit je hoofd. Het doet er niet toe en als het ineens belangrijke info is, dan zullen je hersenen ook heus nog wel weten waar je het artikel kunt vinden. Daarnaast is een Google-zoekopdracht ook niet heel lastig.
  • The Golden Hour
    Het eerste uur nadat je wakker wordt is het belangrijkste uur. Je hoofd is namelijk nog leeg. Als je dan gelijk je mobiel ontgrendeld en gaat kijken wat er die nacht allemaal op Instagram is gepost, zit je hoofd binnen no-time alweer vol. Wanneer jij je mobiel in de lader laat liggen en rustig een kop thee met een boek pakt, heb je kans dat je de rest van de dag zelf ook veel rustiger en vrolijker bent. De ochtend zet de toon voor de dag.

Lees ook: Ik probeerde een week elke dag 12u offline te gaan: zo ging dat eraan toe

Zo, succes met het uitbannen van je overtollige informatie.

Uitgelicht