Unslpash

Wat gebeurt er met je lichaam als je veganistisch gaat eten?

Lange tijd hadden veganisten een geitenwollensokken-imago, maar dat lijkt te veranderen. Mede dankzij onlangs uitgekomen documentaires als What The Health en Okja, worden veel mensen steeds bewuster van hun eetwijze en willen daar verandering inbrengen. De schappen met plantaardige melk en het vega voedingsaanbod in supermarkten worden steeds groter en ook in de media wordt er meer en meer over gepraat. Zelfs Gordon ziet veganisme als ideaal ‘dieet’. Hij kondigde aan drie maanden plantaardig te eten om 12 kg af te vallen voor zijn bruiloft. Maar mis je niet allemaal voedingsstoffen als je geen dierlijke producten meer eet? En wat verandert er verder allemaal in je lichaam?

Is het een trend?

Voor de duidelijkheid: een veganist eet geen dierlijke producten zoals vlees, vis, melkproducten en eieren. Dit betekent niet per se dat ze alleen maar gezond eten, want Oreo’s en een frietje met ketchup zijn bijvoorbeeld ook vegan. Voor ‘echte’ veganisten is het een levensstijl. Zij eten niet alleen plantaardig, maar gebruiken ook geen verzorgingsproducten, kleding en materialen waarin dierlijke producten verwerkt zijn of die op dieren zijn getest.

In de jaren 70 was veganisme vooral maatschappelijk en politiek gedreven, maar tegenwoordig is dat veel minder. Zo zijn er steeds meer mensen die er vanwege de voordelen voor hun eigen gezondheid voor kiezen. Dit gaat dan puur om voeding.

Volgens zowel het Sociaal Cultureel Planbureau als de Nederlandse Vereniging voor Veganisme zijn er momenteel zo’n 70.000 veganisten in Nederland. Ter vergelijking: 20 jaar geleden waren dit er nog 16.000.

Lees ook: Ik word vegan: niet voor de dieren of het milieu, maar voor mezelf

Wat gebeurt er met je lichaam?

Meer energie

Plantaardige producten zijn vaak lichter dan dierlijke en zijn daarom makkelijker te verteren. Dit scheelt je een hoop energie. Er zitten veel vezels en water in, wat goed voor je stoelgang is. Ook zul je bijna geen last van een opgeblazen buik meer hebben.

Afvallen

Uit onderzoek blijkt dat mensen die geen of weinig dierlijke producten eten slanker zijn en een lager BMI hebben. Aangezien plantaardige voeding minder calorierijk is, zul je er meer van moeten eten om verzadigd te raken. Als je net begint met veganistisch eten en je nog aan het zoeken bent naar wat je wél kunt eten, kan het zelfs zo zijn dat je te weinig calorieën binnenkrijgt. Let hier dus goed op.

Foto: UnsplashFoto: Unsplash

Een betere huid

Als je dierlijke producten uit je voedingspatroon schrapt, blijft er voornamelijk pure voeding zoals groente, fruit, bonen, noten en volle granen over. En deze zitten vol met gunstige voedingsstoffen zoals Vitamine A en E. Hierdoor zul je minder onzuiverheden hebben, en misschien zelfs een glow krijgen.

Lees ook: Veganist zijn en een leuk leven leiden, kan dat wel?

Je cholesterol verlaagt

Vlees bevat veel verzadigde vetten en slecht cholesterol. Dit zorgt ervoor dat bloedvaten dichtslibben, wat weer voor hart- en vaatziekten zorgt: de nummer één doodsoorzaak in Nederland.

Minder kans op diabetes type 2

Vele studies hebben aangetoond dat dierlijke eiwitten, vooral rood en verwerkt vlees, het risico op het krijgen van diabetes type 2 verhoogt.

Andere cravings

Als je vaak kaas eet, snakt je lichaam naar kaas. Hetzelfde geldt voor snoep, koek, chips of wat het ook is dat je vaak eet. En dus ook voor groente en fruit. Wees niet bang dat je cravings altijd hetzelfde zullen blijven en je het gevoel hebt iets te moeten missen.

Lees ook: Vegan Challenge: mijn mening na 30 dagen veganistisch eten

Waken voor tekorten

  • Omega-3 en Omega-6 vetzuren zijn essentiële vetzuren. Maar je hoeft hier geen vis voor te eten, het zit ook in spinazie, avocado, boerenkool, walnoten en lijnzaad.
  • Eiwitten: gelukkig is vlees niet het enige product dat eiwitten bevat en kun je het gemakkelijk uit andere voedingsmiddelen halen. Denk hierbij aan peulvruchten, noten, quinoa en spinazie.
  • Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Bij een tekort hiervan kan het zenuwstelsel niet goed functioneren. Daarom wordt het aangeraden Vitamine B12 supplementen te nemen, of voedingsmiddelen te eten waar het aan toegevoegd is.