Unsplash

Laten we het eens hebben over de verschillende soorten poep

Het is misschien niet het meest smakelijke onderwerp, maar toch belangrijk. We doen het tenslotte allemaal. Elke dag, als het goed is. Toch wordt er maar weinig over gepraat. Maar kijk je zelf eigenlijk wel eens naar hoe je poep eruit ziet? En weet je waar het door komt dat het de ene dag als een waar kunstwerk in de wc valt en de andere totaal niet? Simpel: door je eten. Want wat erin gaat, komt er ook weer uit. Heel smakelijk is het niet. Maar toch vond ik het interessant genoeg om uit te zoeken waar je nou echt goed van gaat poepen en waarvan juist niet. Het zegt namelijk een hoop over je gezondheid! En daar mogen we best wel eens wat dieper induiken (niet letterlijk).

Een opgeblazen gevoel, diarree, constipatie of andere problemen onderin je buik zeggen meer over je gezondheid dan je misschien denkt. Als je poep niet gezond is, betekent dit dat de rest van je lichaam ook niet helemaal top werkt. De voedingsstoffen worden dan namelijk niet goed meer door je lichaam opgenomen.

Gezonde poep

First things first. Wist jij dat er zeven verschillende soorten poep zijn? En dat daar ooit een prachtig schema van is gemaakt.

Foto: WikipediaFoto: Wikipedia

Type 3 en 4 zijn hierbij de gezondere vormen. Maar hoe krijg je het dan voor elkaar om gezonde poep te hebben? Zoals gezegd, ligt dit aan je eten. En daarom is het goed om te weten welk soort eten (of drinken) vooral invloed hebben op je darmen.

Onmisbaar voor een gezonde stoelgang:

Groenten en fruit

In groenten en fruit zitten veel vezels, die je poep vooral gezond houden. Vooral broccoli staat op nummer één als het gaat over je stoelgang weer gezond maken. Wil je liever fruit eten, dan kun je het beste kiezen voor sinaasappels.

Bonen

Mocht je last hebben van diarree of obstipatie, dan is het eten van bonen een goede aanrader. Deze zitten namelijk ook vol met vezels. Voeg het toe in de soep, salade of pasta en voilà, je stoelgang is binnen no time weer op peil.

Water

Gezonde poep heeft flink wat water nodig. Dat komt vooral omdat je een opgeblazen gevoel of nogal winderig kunt worden door vezels. Door genoeg water te drinken voorkom je dat. Daarnaast is het belangrijk om elke dag genoeg te bewegen. Want de hele dag door maar stilzitten achter je bureau of op de bank, kan een oorzaak zijn van verstopping.

Lees ook: Omdat mensen het blijkbaar nodig hebben: de poep etiquette voor werk en school

Dit kun je beter vermijden:

Gefrituurd eten

Bitterballen, friet, kip of zelfs gefrituurde groenten: je kunt het beter vermijden. Vooral als je last hebt van je darmen. De voornaamste reden om dit te vermijden is het vet. Dit soort eten heeft ook de langste tijd nodig om te verteren.

Alcohol

Waarschijnlijk drink je dit vaak in combinatie met gefrituurd eten, extra slecht dus. Na een avondje flink wat drank gedronken te hebben, kan je buik vreselijk aanvoelen. Het kan diarree veroorzaken omdat de ethanol die in alcohol zit de spijsvertering versnelt. Dat wil niet zeggen dat dit altijd zo werkt. Want de drank onttrekt vocht uit je lichaam en dat kan juist weer voor constipatie veroorzaken. Hoe dan ook: alcohol doet vrijwel nooit echt iets goeds als het om je darmen gaat.

Zuivel

Vooral mensen die lactose intolerant zijn, kunnen flinke last van buikpijn krijgen wanneer zij voeding eten met melkproducten. Dat is bij lang niet iedereen zo. En daar komt bij dat de een misschien wel tegen kaas kan en weer niet tegen melk. En voor een ander geldt precies het tegenovergestelde. Mocht je last van je darmen krijgen door het eten van zuivel, dan is het verstandig om eens bij te houden waar je dit precies van krijgt, om dit de volgende keer te vermijden.

Wil je op de hoogte blijven? Volg ons ook op Instagram en Facebook.