Unsplash

Kutgevoel door de winter? Onthoud deze 7 tips om te doen

Donkere dagen, lage temperaturen en bibberende ledematen. De winter is voor veel mensen nou niet echt hun favoriete periode. Als het weer buiten onmenselijk kut is, is het vaak moeilijk om dingen te doen. Soms is zelfs boodschappen halen al te veel moeite. Even hardlopen of de stad in is dan al helemaal te veel gevraagd. Het winterse weer heeft voor sommigen echt een flinke impact op hun gezondheid. Dat je je normale bezigheden niet eens kunt doen zoals je gewend bent, kan voor veel stress zorgen. Het winterweer zet je extra onder druk. Krijg jij ook een kutgevoel door de dompelende temperatuur? Dan is het belangrijk om op deze zeven dingen te letten.

Waarom het nou zo belangrijk is? Omdat winterweer soms zelfs meer kan doen dan enkel stress. Winterdepressie is een vorm van Seizoensafhankelijke Depressie waarbij mensen daadwerkelijk depressief worden in deze tijd. De symptomen worden vaak weer een stuk minder naar mate de dagen langer worden. Dit komt vaak door het feit dat je minder zonlicht krijgt. Daardoor kan de melatonine (wat onder andere slaap regelt) ontregeld raken, wat weer zorgt voor minder serotonine waar je ook weer bijvoorbeeld moe van wordt. Bovendien kan minder zonlicht je interne klok ontregelen, waardoor je een beetje een jetlag gevoel krijgt. Meer dan 500.000 mensen hebben jaarlijks een winterdepressie, nog veel meer mensen een winterdip waarbij ze enkele symptomen hebben. Net als andere vormen van depressie, kan het leiden tot een hopeloos gevoel, verdriet en meer. Wanneer je je zo voelt, ga dan alsjeblieft met iemand praten. Voor iedereen die voor nu nog enkel zich gestrest voelt, let dan vooral op de volgende punten.

Lees ook: Hoe komt het dat het weer zo’n grote invloed op ons heeft?

1. Doe er alles aan om goed te ontspannen

Het koude weer hoeft niet alleen zwaar te zijn voor je emotionele gesteldheid, maar net zo goed voor je lichaam. Het is geen geheim dat we vaker ziek worden in de winter. Het is dus heel belangrijk om extra je best te doen om goed te ontspannen en echt te ontstressen. Neem een lekker warm bad aan het einde van de dag. Pak een warme deken en ga even lezen met een kop thee. Wat je ook prettig vindt, maak er in de winter extra tijd voor. Het is goed voor je emotionele en fysieke gezondheid.

Foto: PexelsFoto: Pexels

2. Wees lief voor jezelf

Stress en een allround kutgevoel is een vicieuze cirkel: je bent harder voor jezelf, waardoor je meer gestrest raakt, waardoor je weer harder voor jezelf bent. Zo komen we natuurlijk niet vooruit. Daarom is het in de winter extra belangrijk om positief te blijven voor jezelf. En dat moet je oefenen. Al is het iets knulligs als aardige dingen op je spiegel en koffieapparaat plakken. Of ga een paar minuten mediteren. Schrijf positieve dingen op die je die dag hebt meegemaakt. Het gaat erom dat je je denkpatroon positief verandert. Het is ook een goede tijd voor zelfreflectie.

Lees ook: Het belang van schrijven wordt volgens experts onderschat: 3 redenen

3. Verander je dagelijkse doelen

Je dagelijkse to-do-list blijft maar groeien. Even sporten na je werk, boodschappen doen, nog even koken, ’s avonds nog even aan een projectje werken of wellicht wat doen met vrienden en vervolgens ’s ochtends vroeg opstaan om ergens koffie te halen voor werk. Mensen, ik word al moe als ik het lees en waarschijnlijk heb ik het gros van je dagelijkse to-do-list nog niet eens opgenoemd. Maar in de winter is het anders. Niet alles is haalbaar. Is heus niet erg hoor, maar het is dus belangrijk om je dagelijkse doelen bij te stellen. Zorg voor kleine, haalbare doelen waardoor je geforceerd wordt het huis uit te gaan en dat beetje zonlicht op te nemen. Of kleine doelen waar je wel een enorm gevoel van voldoening uit haalt.

4. Maak tijd voor liefde

Je geliefde, je vrienden en je familie zijn enorm belangrijk in tijden van stress. Tijd maken voor je sociale netwerk is enorm goed tegen de stress en is goed voor een hoop andere emotionele problemen, blijkt uit onderzoek. Probeer de kracht te vinden om samen met iemand iets te gaan doen. Too much? Laat ze langs komen en ga lekker bankhangen samen. Zo simpel kan het zijn.

Foto: PexelsFoto: Pexels

5. Blijf bewegen

Er hoeft niet nog vaker tegen je gezegd te worden dat bewegen hartstikke goed is voor je. Het kan misschien moeilijk zijn om jezelf te motiveren om in de winter te sporten, maar het is wel heel belangrijk. Een goede tip is om altijd samen te gaan sporten. Maar je hoeft heus niet naar buiten te gaan en de kou te trotseren. Van mijn part ga je meedoen met Nederland in Beweging op NPO1. Als je maar blijft bewegen.

Lees ook: Marianne (28) is depressief: “Mensen denken dat het tussen m’n oren zit”

6. Doe je best om goed te slapen

Slapen doet zoveel goeds voor je lichaam. Zowel mentaal als fysiek gezien is slapen een echt wondermiddel. Lukt het niet om in slaap te vallen? Daar hebben we wat voor. Bovendien is het belangrijk om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Vermijd bijvoorbeeld cafeïne en alcohol. Zorg voor een koele en donkere omgeving. Maak een goed slaapritueel en houd je daar ook aan.

Foto: PexelsFoto: Pexels

7. Houd je voeding goed in de gaten

Voor veel mensen kan het verbeteren van je voeding flink helpen. Kies in de winter voor veel warm en kruidig eten. Granen, bonen, noten en flink veel proteïne. Wees ook niet bang om wat meer kruiden zoals gember, knoflook en chilipoeder te gebruiken. Een paar van mijn winterfavorieten zijn pittige tomatensoep, shakshuka met volgranenbrood, Mexicaans eten en ramen. Let er goed op dat je je vitamines binnenkrijgt, maar ook vetten en essentiële oliën. Een gebalanceerd dieet is in de winter extra belangrijk.

Zie het zo: nog maar enkele maanden en dan is het weer lekker warm. Je komt er wel doorheen, en met deze tips al helemaal.


Dit artikel werd al 31 keer gedeeld.