Jennie from the Blog

Jennie (23) stopte met haar Instagram agency en ging bij een sapjesbar werken

De 23-jarige Jennie begon op haar 16e al met haar blog, met de toepasselijke naam Jennie from the Blog. Sindsdien heeft ze niet meer stilgezeten en nadat ze was afgestudeerd besloot ze een Instagram agency op te zetten. Het leek haar droombaan, maar na een paar jaar kwam ze erachter dat dit het toch echt niet was. “Veel dingen die in het Instagram-wereldje gebeuren zijn hartstikke nep. En daar had ik geen zin meer in.” Daarom besloot ze een punt achter dit avontuur te zetten en in een sapjesbar te gaan werken.

Wat deed je precies met jouw Instagram agency?

“Het basis idee was om met merken samen te werken en die te koppelen aan Instagrammers. Maar de feed van de merken was lang niet altijd mooi genoeg. We wilden daarom eerst met de feed van de merken aan de slag, om dan pas een promotie met Instagrammers op te zetten. Maar uiteindelijk kwamen we erachter dat merken eigenlijk alleen maar geïnteresseerd waren in samenwerkingen met mensen die veel Instagram volgers hadden. Dus besloten we het anders aan te pakken en koppelden we de merken aan Instagrammers.”

Wat vond je het leukste van dit werk?

“Ik vond het vooral heel leuk om dingen te organiseren en samenwerkingen op te zetten. Het was echt heel leuk om mensen blij te maken met een inkomen en andersom weer merken blij te maken met promotie en mooie content. Daarnaast heb ik ook veel super leuke mensen ontmoet!”

Maar uiteindelijk was het toch niet je droombaan. Waarom niet?

“Door mijn blog en social media-kanalen zit ik zelf al behoorlijk lang in het online wereldje. En toen vond ik dingen van bepaalde meiden al best apart. Als ik dan bijvoorbeeld ging lunchen met een paar meiden die ik van Instagram kende, moesten er per se super veel foto’s gemaakt worden.”

Dan waren ze eerst een kwartier lang bezig met het maken van het perfecte shot, terwijl je ook gewoon zo’n vijf foto’s kunt maken.

Lees ook: Hoe moeilijk is het om je boterham te verdienen met Instagram?

En hoe was het om met deze meiden samen te werken?

“Ik merkte al vrij snel dat mensen hun afspraken niet nakwamen. Zelf was ik vrij duidelijk in de communicatie, dan had ik bijvoorbeeld een hele planning opgesteld. Hier stond in wanneer ik het beeld aangeleverd wilde krijgen zodat ik feedback kon geven voordat ze de post online zouden zetten. Vaak stuurde ik de meiden dan nog een reminder voor de deadline, maar op de dag dat ik iets van ze zou ontvangen, hoorde ik plotseling niks meer. Dan belde ik en stuurde ik ze mails met de vraag waar de post bleef, maar ik hoorde dan gewoon niets.”

Het is zelfs een keer gebeurd dat een merk mij belde omdat er al een post online stond terwijl dit niet was afgesproken.

“Dat soort dingen zijn gewoon echt niet netjes. En ik snap het ook niet: het is tenslotte hun inkomen, dus waarom zou je daar niet je best voor doen? Uiteindelijk ging het altijd hoe de Instagrammer het zelf wilde, zonder zich aan onze afspraken te houden. En dat voelde voor mij heel ondankbaar.”

Schoon huis & Unbreakable Kimmy Schmidt marathon

A post shared by JENNIE (@jenniefromtheblog) on

Is de ‘Instagram-wereld’ echt zo nep?

“Toen ik zelf net bezig was met mijn blog ging ik veel naar evenementen waar ik voor uitgenodigd werd, zoals lanceringen van nieuwe producten. En ik moet zeggen dat ik vaak dingen heb gehoord die ik persoonlijk behoorlijk overdreven vind.”

Lees ook: Met deze netwerktips sta je nooit meer awkward in een hoekje met je telefoon

“Zo heb je bijvoorbeeld heel veel groepen op Instagram met alleen maar meiden, om te groeien qua volgers. Maar als je in zo’n groep komt, krijg je meteen een hele lijst van regels waar je je aan moet houden. Bijvoorbeeld: als iemand een foto heeft gedeeld, moet je deze zo snel mogelijk liken en een reactie van minstens vijf woorden achter laten. En je mag geen smileys gebruiken, omdat iemand had gelezen dat het bereik daardoor minder wordt. Ga er maar eens op letten, het zijn altijd dezelfde mensen die bij bepaalde accounts een reactie achter laten.”

Je hebt zelf ook behoorlijk wat volgers, hoe heb jij dat dan gedaan?

“Ik heb al zeven jaar mijn eigen blog en heb daardoor behoorlijk wat volgers gekregen. Toen Instagram populair werd, ben ik hier ook mee begonnen en al mijn volgers zijn eigenlijk gewoon doorgestroomd. Voor mij ging het dus heel gemakkelijk, zonder groepen waarbij je je aan bepaalde regels moet houden om groter te worden.”

Je vertelt dat veel dingen in scene worden gezet, heb je dat zelf ook wel eens gedaan?

“Ik heb nooit gedaan dat het heel goed met mij ging, terwijl dit niet zo was. Maar op Instagram zorg ik er wel voor dat de foto’s net even wat mooier zijn om ze te delen. Toen ik met een vriendin in LA was, hadden we bijvoorbeeld een statief op het strand neergezet en de camera met een timer ingesteld.”

Favoriete foto op één van mijn favoriete plekken op de wereld met één van mijn favoriete personen #caligirls

A post shared by JENNIE (@jenniefromtheblog) on

Hoe reageerden mensen in jouw omgeving dat je stopte met je bedrijf?

“Ik kreeg een reactie van iemand die hetzelfde wilde gaan doen als wat ik deed. Ze zei dat mijn baan ook haar droombaan was, maar dat ze door mijn verhaal nu niet meer zeker weet of ze het nog wel wil blijven doen. Maar het is natuurlijk mijn persoonlijke verhaal, het kan zijn dat andere mensen het juist wel heel leuk vinden! Het was meer dat ik er niet mee om kon gaan, ik voelde me als een personal assistent en daar was ik het bedrijf niet voor begonnen.”

“Verder zeiden heel veel mensen juist dat ze het goed van me vonden dat ik de knoop heb doorgehakt. Een aantal mensen liet ook weten dat ze het goed van me vonden dat ik het aankaartte. En dat ik vooral mijn gevoel moet volgen.”

Instagram lijkt natuurlijk heel perfect, maar dat is het lang niet altijd.

Wil je helemaal niets meer met dit wereldje te maken hebben?

“Ja zeker wel! Het heeft me namelijk ook een heleboel mooie kansen gegeven. Dankzij mijn blog en Instagram heb ik super mooie opdrachten voor mooie merken binnengehaald. En dat niet alleen: want ik heb ook echt veel leuke mensen ontmoet die ik nu nog steeds spreek. Het is voor mij wel echt heel fijn om een punt achter de agency te zetten en om me weer te focussen op mijn eigen kanalen. Nu kan ik zelf kiezen met wie ik om wil gaan of met wie ik samen ga werken.”

“Wel vraag ik me af hoelang Instagram nog populair zal blijven. Ik hoor namelijk van steeds meer mensen die een beetje gefrustreerd zijn door de Instagrammers omdat er zoveel gesponsord wordt. En heel veel (grote) Instagrammers zetten dit er niet bij, terwijl dat eigenlijk wel verplicht is.”

Ik hoop eigenlijk dat we allemaal weer wat meer naar buiten gaan en niet alleen maar online willen zijn.

Hoe ga je nu verder?

“Hoe mijn toekomst er verder uit zal zien, weet ik echt niet. Op dit moment heb ik een super leuke baan in een sapjesbar in Rotterdam. Daar doe ik trouwens ook de Instagram voor en het is heel leuk om direct resultaat te zien. Het maakt de eigenaresse echt blij en dat is uiteindelijk veel meer waard.”

Volg je ons eigenlijk al op Instagram? 😉 


Dit artikel werd al 46 keer gedeeld.