Unsplash

Je bent niet de enige die onzeker is: dit is wat je eraan kunt doen

Onzeker zijn. Lange tijd dacht ik dat ik de enige was die hiermee te maken had. Tot ik erachter kwam dat zelfs de mensen waar ik een beetje tegen op keek er ook mee te kampen hadden. Het is eigenlijk normaler om wél ergens onzeker over te zijn, dan om 100% zeker te zijn van jezelf en alles wat je doet. Het is zo makkelijk om te denken dat je niet goed genoeg bent en nooit beter zult worden. Maar besef dat wanneer je dit blijft denken, er niks zal veranderen in je zielige libi. Dus dit is wat je moet doen om uit die onzekerheid te komen om te zorgen dat je daardoor niet in een depressie belandt en gewoon te celebraten dat je goed bent zoals je bent.

Praat

Als je onzeker bent, praat dan gewoon. Met vrienden, familieleden en collega’s. Laat ze weten waarmee je struggled. Door te praten kom je erachter dat je over bepaalde dingen helemaal niet onzeker hoeft te zijn, of misschien waar je goed in bent. Wat ik zelf heel prettig vond, was dat ik er zo achter kwam dat ik niet de enige ben die denkt dat ik altijd meer moet doen en beter moet presteren.

Stop met vergelijken

Het is vrij normaal dat als je jezelf vergelijkt met leeftijdsgenoten die al vet veel hebben bereikt in hun leven, dat je dan onzeker wordt en wilt huilen in een hoekje als een baby. Op Facebook en Instagram zie je alleen maar foto’s van mensen hun perfecte leventje. Alleen is dit natuurlijk niet de werkelijkheid. Zo rooskleurig als het eruitziet, is het waarschijnlijk (hoop ik) niet. Ieder persoon is anders, heeft een ander leven en is goed op zijn manier.

Lees ook: Zelfhulpboeken worden steeds populairder, maar welke werken nou echt?

Accepteer

Je moet het ermee doen: met jezelf. Dus begin bij het accepteren van wie je bent en hoe je eruit ziet, want een ander doet het niet voor je. Je bent een uniek persoon. Omarm dat. Inplaats van jezelf te willen veranderen en verbeteren, moet je jezelf accepteren.

Hier nog wat tips om zekerder te worden van jezelf:

Schrijf op waar je trots op bent
De eerste keer dat je dit voor jezelf opschrijft, zal misschien een beetje onwennig zijn. Maar hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt. En zo wordt het ook makkelijker om trots op jezelf te kunnen zijn.

Stop een briefje in je portemonnee waarop staat dat je goed genoeg bent
Elke keer als jij je portemonnee opent, word je even herinnerd aan het feit dat je ook echt goed genoeg bent.

Bedenk een positieve zin die je dagelijks tegen jezelf zegt
Ook dit is in het begin misschien een beetje onwennig. Maar als jij iets wilt behalen of ergens in wilt geloven, dan werkt dat het beste door het elke dag hardop tegen jezelf te zeggen.

Denk terug aan een situatie waarin je je wél zeker voelde
Ga na waarom je je toen wel zeker voelde en op dit moment niet. Zo kun je je gevoel misschien iets aanpassen om weer wat zekerheid terug te krijgen in de situatie.

Mediteer!
Door te mediteren kun je goed naar jezelf kijken. Je gaat even na hoe je lichaam voelt en hoe je je emotioneel voelt. Door dit alleen al op te merken, kan een groot verschil maken.

Lees ook: 5 wetenschappelijke redenen waarom je nu moet beginnen met mediteren

Wees lief voor jezelf. Het leven is zo veel leuker als je oké bent met wie je bent.

Uitgelicht